Groot probleem door LuckyBackup

Vragen over software en applicaties
HenkV40
Nieuweling
Nieuweling

Groot probleem door LuckyBackup

Berichtdoor HenkV40 » Do 21 Dec 2017, 20:27

Ik heb in een ander topic eerder al wat vragen gesteld over grsync en luckybackup, maar ik zit nu in de problemen door LuckyBackup.
Dit programma functioneerde naar behoren. Totdat ik een instelling wijzigde in Taakopties > Opdrachtopties.
Ik heb daar aangevinkt: Bestemmingsmap is FAT/NTFS met als waarschuwing: "eigenaar en permissies van de bestanden worden niet bewaard"
Dat leek mij niet voor problemen te zorgen.
De bestemmingsmap staat op mijn backupschijf. Daarna taakopdracht gestart, ik kreeg het een beetje warm, want het leek of er bestanden gedeleted werden, nou dat was ook zo!
Op deze backupschijf stonden ook veel backups van Windows, en bestanden wat geen backups zijn, maar originelen.
De hele schijf is nu leeg! op de backup van Mint-bestandjes na. Beetje paniek hier.
(in windows had je recovery-tools) ik weet niet of ze er voor linux zijn en of ze zouden kunnen werken in dit geval.

Wie o wie, wat kan ik nog doen?
Mint 18.3 Cinnamon-64bit kernel 4.8.0-53 en Mint 17.1 Xfce-64bit kernel 3.13.0-37
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: Groot probleem door LuckyBackup

Berichtdoor Joan » Do 21 Dec 2017, 23:42

Experimenteer nooit met originele bestanden.

Geen probleem door Luckybackup. Dat wist normaal de bestanden niet.
Heb je een backup gemaakt of met rsync gedaan?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij "de gouden regels" https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=3264.
HenkV40
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor HenkV40 » Vr 22 Dec 2017, 10:44

Joan,
Ik heb een backup gedaan.
Ik heb ook een win10 systeem, multiboot dus.
Daarom stonden er veel bestanden op vanuit windows, de schijf is niet opgedeeld in partities, en is format ntfs
Ik heb de schijf verder met rust gelaten, want ik hoop dat er nog een reddingsactie mogelijk is.
Met de verkenner in win10 blijkt de schijf ook leeg op de linux-bestandjes na.
Mint 18.3 Cinnamon-64bit kernel 4.8.0-53 en Mint 17.1 Xfce-64bit kernel 3.13.0-37
HenkV40
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor HenkV40 » Vr 22 Dec 2017, 17:07

Het ligt niet aan LuckyBackup. Ik heb zelf een lelijke fout gemaakt.
Ik had een test-taak toegevoegd om wat uit te proberen.
Met de volgende instellingen:
-Taakeigenschappen: Backup van bronmap binnen bestemmingsmap
-niets uitgesloten
-”Maak geen extra map aan” aangevinkt
-Opdrachtopties: Verwijder bestanden in de bestemmingsmap.

Het is dus simpelweg een grote blunder van mijzelf.
Dat Linux anders omgaat met verwijderde bestanden dan windows, is mij duidelijk.

Blijft voor mij de grote vraag: Is er nog redding mogelijk?
Ik heb wat gegoogled, maar kom daar nog niet veel verder mee.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 22 Dec 2017, 17:38

-Taakeigenschappen: Backup van bronmap binnen bestemmingsmap
Bij een backup wordt de bronmap niet aangepast, die blijft waar die is en dus zou er nog moeten zijn.
Binnen bestemmingsmap is niet gelukt omdat je geen nieuwe mappen hebt aangevinkt. Maar de bron moet er nog zijn.

-”Maak geen extra map aan” aangevinkt
Dit is van toepassing op de doelmap. Mappen in de bron die niet in de doelmap zitten worden niet gemaakt.

-Opdrachtopties: Verwijder bestanden in de bestemmingsmap.
Daarmee worden niet bestaande bestanden in het origineel op de bestemming gewist.

Kortom.
Was het in gebruikersmode of in rootmode?
Kijk eens goed of je niet ergens anders die map kunt vinden. Bijv. met beheersrechten in de rootmap kijken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij "de gouden regels" https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=3264.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 22 Dec 2017, 18:40

NTFS is geen probleem, dan worden sommige eigenschappen niet opgeslagen - dat was je warning dus geen probleem.

Ik vermoed dat je de optie -geen extra map aanmaken en -verwijder bestanden in bestemming hebt aanstaan. Dan gaat Luckybackup inderdaad het in die map copieren (zonder extra map in die map) en ... de overige bestanden wissen die niet in de bron stonden.

Als je de schijf niet meer hebt aan geraakt (dus als er niets meer op geschreven is) dan is recuperatie zeker mogelijk. Als ik mij niet vergis gaat Luckybackup eerst de bestanden kopiëren en pas daarna de bestanden wissen die niet meer nodig zijn.

De vraag blijft natuurlijk: hoe recupereer je die terug. Een gewist bestand staat normaal gezien nog op je schijf als er geen enkel systeem nog is gaan schrijven op die schijf moet het nog intact zijn. En ikzelf heb altijd een beetje schrik van recuperatietools omdat je niet goed weet wat ze doen.

Ik moet zelf op zoek om hier meer over te weten en zal dat ook doen. Misschien weet ondertussen iemand anders een tool om dit te recupereren?

Langs de andere kant kan je ook terug opstarten in Windows en vanuit Windows de bestanden proberen te recupereren. Maar alleen maar Windows opstarten als het een tweede harde schijf is. Windows gebruikt namelijk altijd een swap bestand waar er continue in geschreven wordt. Zo worden er mogelijk gewiste bestanden onherroepelijk beschadigd.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 22 Dec 2017, 18:45

Joan schreef:Bij een backup wordt de bronmap niet aangepast, die blijft waar die is en dus zou er nog moeten zijn

Joan het is (als ik het goed heb begrepen) de bestemmingsmap. In die bestemmingsmap stonden nog bestanden en die zijn nu gewist omdat die bestanden niet aanwezig waren in de bronmap.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 22 Dec 2017, 19:49

:0 Als je een backup hebt, heb je ook een origineel, toch?
Dus wat er ook gebeurt,het origineel moet ergens staan, anders is de backup origineel geworden. :0
HenkV40
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor HenkV40 » Za 23 Dec 2017, 11:05

Joan, even een misverstand uit de weg ruimen. Het is zoals Wilfried zegt.
De bronmap is niets mis mee.
De bestemmingsmap is een map op een andere schijf, mijn backupschijf.
Op deze schijf stonden ook bestanden, die er vanuit Windows zijn neergezet. Dit was gewoon opslag en dat waren geen backups, maar "originele" bestanden. Dit heeft verder niets te maken met de backup acties vanuit Mint. Dat gaat wel goed.
Door een foute instelling van mij in Luckybackup, is wel de backup vanuit Mint geslaagd, maar is verder alles verwijderd, dus ook deze "originelen"

Ik heb inmiddels Vanuit Windows het programma Recuva zijn best laten doen en die heeft zeer veel bestanden gevonden.
het grootste deel zou goed zijn en ook een deel was reeds overschreven (kan ook van eerdere overschreven bestanden zijn)
Ik heb ze op een externe schijf laten plaatsen.
Nu kan ik de mappen niet openen om onduidelijke redenen. heeft te maken met rechten denk ik.
Ook staan er erg veel ingepakte bestanden. Ik moet er dus nog mee verder, maar er is weer hoop.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 23 Dec 2017, 11:38

OK. dus het zijn alleen Windows bestanden die weg zijn/waren en daarvan heb je er nu een hoop terug.
Tussen de bestanden zit alles wat jij of het systeem had gewist.

Kunt je de mappen niet openen met Windows op die herstelde bestanden?
Probeer dan eens de bestanden terug op de originele partitie terug te KOPIEREN. Het kan zijn dat Windows die nieuwe locatie niet goed kan koppelen.

Als je met Linux de bestanden kunt bereiken, kun je waarschijnlijk ook daarmee de rechte herstellen. Ik weet niet of dat de Linux of Windows rechten moeten zijn, maar dat kun je met een proef uitzoeken.
Neem dan een archiefbestand. Dan kun je ook direct bekijken of je ze weer kunt uitpakken (als dat nodig is).
Als je de originele datum kunt zien heb je al een indicatie wat het is geweest. Log-bestanden kunnen je direct verwijderen.

Wel een klus hoor. Succes ermee en denk erom, het is bijna kerst dus probeer het even te vergeten. Je bent in ieder geval al een heel eind terug en je hebt er een hoop ervaring bij.
HenkV40
Nieuweling
Nieuweling

Re: Groot probleem door LuckyBackup (opgelost)

Berichtdoor HenkV40 » Za 06 Jan 2018, 14:26

De feestdagen zijn voorbij en ik kan mij weer volop bezig houden met de reddingsoperatie.
Ik kan met Windows wel veel openen, maar niet alles. Er zijn, voor mij vreemde, bestanden waar ik niets mee kan en ook geen idee heb wat het is.
Ik moet duizenden bestanden controleren. Een zeer langdurende klus, pffff.
Maar de wetenschap dat er veel hersteld is, is rustgevend.

Ik wist het al, maar ben er nu toch mee de fout ingegaan. Dus de les voor mij: maak goede backups en wees voorzichtig met deze backups.

Nogmaals, Wilfried en Joan, bedankt voor het meedenken.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 06 Jan 2018, 16:06

Tussen de bestanden zitten ook veel onnodige systeem bestanden die eens door het systeem zijn gewist, of programma's die jezelf bewust hebt gewist.
Ik zou eerst zoeken naar bestanden die je herkent en die veiligstellen. Programma's kun je opnieuw installeren. De rest zal weinig resultaat opleveren.
Als je later nog een bestand mist kun altijd nog eens zoeken. Kan dat op naam? Dan ben je ook snel klaar.

Terug naar “Software en applicaties”