alle rechten aan iedereen geven (debian)

Vragen over software en applicaties
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

alle rechten aan iedereen geven (debian)

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 25 Jan 2018, 16:16

Ik weet dat het hier Linux Mint is maar ik waag het er toch even op ;-)
Ik heb een virtual machine met een Debian systeem erop (geen GUI geinstalleerd). Als ik die VM opstart kan ik met bestandsbeheer (verbinden met server SSH user pass) alle bestanden zien. Maar wat heel vervelend is dat ik geen rechten heb.

Als ik dus iets speciaal wil doen moet ik telkens openen in terminal, het passwoord geldig op de VM intikken en alles in terminal doen. Nu wou ik bijvoorbeeld een hele folder met subfolders wissen en dat gaat vanzelf in bestandsbeheer maar in terminal is dat wat gesukkel. Ik wil van dat gesukkel vanaf...

Is er geen commando dat ik gewoon alles kan doen wat ik wil vanuit bestandsbeheer op de host machine? Bijvoorbeeld een commando dat iedereen root rechten geeft? ik heb uiteraard al gaan rondneuzen op internet en vind gelijkaardige vragen, maar de enige antwoorden die ik vind is "dat wil je niet doen". Ik wil dat dus wel doen...

Als er iemand een ander idee heeft is het ook welkom hoor. Als ik maar zonder meer vanuit de host alles kan doen in bestandsbeheer in die VM...

Thx, Wilfried
Leon

Re: alle rechten aan iedereen geven (debian)

Berichtdoor Leon » Do 25 Jan 2018, 16:39

Geen direkte oplossing. Is webmin niks? Anders bv een minimale grafische omgeving installeren in je VM
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 26 Jan 2018, 15:54

Maak een starter waarmee je Bestandsbeheer als root opent.
DAARMEE WEL OPPASSEN. Je kan voor de duidelijkheid het icoon daarvan aanpassen, dan is het verschil met het gewone Bestandsbeheer ook duidelijker.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Leon

Berichtdoor Leon » Vr 26 Jan 2018, 17:52

Bij sommige besrandsbeherders kan je ook de achtergrond kleur aanpassen. Zelf zet ik die altijd op rood voor root
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 26 Jan 2018, 18:22

Met de achtergrondkleur of indeling aangepast is het zeker beter herkenbaar. Een goede opmerking.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 27 Jan 2018, 22:16

Maak een starter waarmee je Bestandsbeheer als root opent
Ja maar dan ben ik wel root in mijn eigen machine maar nog niet root in de VM. Of zie ik dat niet juist?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 28 Jan 2018, 00:22

Heb je geen Bestandsbeheer in je VM?
Je kunt de VM ook met (gk)sudo of (gk)su openen. (Bij mij kan hiermee slechts een VM zijn gestart)
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 31 Jan 2018, 08:31

Nee geen bestandsbeheer. Ik tegen de volgende keer dat ik het nodig heb maar een grafische omgeving installeren in die VM - toch veel gemakkelijker...
Leon

Berichtdoor Leon » Wo 31 Jan 2018, 10:32

Of je installeerd Midnight Commander, werkt zowel in console als grafisch

Terug naar “Software en applicaties”