vanaf usb-schijf met uitvoerbaar iso bestand windows xp op vrije partitie installeren vanuit linux mint 18.3

Vragen over software en applicaties
aris
Nieuweling
Nieuweling

vanaf usb-schijf met uitvoerbaar iso bestand windows xp op vrije partitie installeren vanuit linux mint 18.3

Berichtdoor aris » Di 06 Feb 2018, 17:20

Ik heb een uitvoerbaar gemaakt usb-schijfje met iso-bestand windows xp en wil dit installeren op vrije partitie vanuit linux mint 18.3. Hoe doe ik dat??
In grub krijg ik niet de opie om te booten vanaf de stick, ik kom hier niet verder mee.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: vanaf usb-schijf met uitvoerbaar iso bestand windows xp op vrije partitie installeren vanuit linux mint 18.3

Berichtdoor Joan » Wo 07 Feb 2018, 14:41

Windows kan niets met het Linux systeem. Dus ook als de stick start kan het niets met de ext4 indeling van een drive.
Een drive (hdd / ssd) heeft partities, Linux Mint is een systeem OP een partitie. Linux Mint heeft dus geen vrije partities, de drive wel.

Voor installatie:
Volg de aanwijzingen die gelden voor het installeren van Windows en herstel grub.
of
Installeer het in Virtualbox. Dit is de eenvoudigste manier en is dan ook bruikbaar in Linux.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: vanaf usb-schijf met uitvoerbaar iso bestand windows xp op vrije partitie installeren vanuit linux mint 18.3

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 10 Feb 2018, 19:05

Kan je niet een nieuwe partitie maken, formatteren met ntfs en daar windows opzetten? Zal sudo update-grub dan niet windows herkennen en opstartbaar maken?
Leon
Held
Held

Berichtdoor Leon » Za 10 Feb 2018, 19:14

Windows kan weliswaar niets met een ext4 partitie doen, maar bij installatie van Windows wordt het als een onbekende partitie herkend en kan dan vernietigd worden. Op de dan vrijgekomen ruimte kan Windows geïnstalleerd worden.
Zelf geef ik de voorkeur aan XP in virtualbox. XP is dusdanig licht dat je niet eens merkt je het virtueel draait
LMDE 2 MATE x64
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 10 Feb 2018, 20:42

Ik heb de indruk dat aris uit het grubmenu de XP-stick wil starten, en dat gaat niet.
Is het mogelijk om na een grubdate de XP-stick te herkennen?
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
Leon
Held
Held

Berichtdoor Leon » Za 10 Feb 2018, 20:49

Nee. Je moet opstarten vanaf de USB, grub komt dan niet in beeld.
Opstarten van USB moet in de bios ingesteld worden, of als er een bootmenu is dat gebruiken om de USB te selecteren. Op mijn laptop is het F7 en op mijn desktop F8 om tijdens de start in het bootmenu te komen, de F toetsen verschillen per moederboord / bios.
Met grub-grml ?? kan je overigens wel sommige iso's opstarten vanuit grub, weet alleen niet of dat ook met een Windows iso gaat, met Ubuntu / Mint iso's gaat het iig wel
LMDE 2 MATE x64
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 10 Feb 2018, 20:59

Met grub een iso starten kan. Maar dan kan je het niet installeren, omdat de installer alle partities wil afkoppelen, en dat gaat niet omdat de live-iso vanaf een partitie moet lezen..
aris
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor aris » Ma 12 Feb 2018, 12:11

helaas wordt de opstartbare stick in de BIOS niet herkend. Ik ben bezig vertrouwd te raken met Virtual Box, tot nu toe lastiger dan het lijkt.
Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk:
ik heb een nieuw gekocht notebookje met 2 500GB SSD's. Op de 1e, snelste, SSD heb ik Mint18.3 gezet, de 2e SSD heb ik onder Mint 2 partities gemaakt: DATA (voor bestanden vanuit Mint te gebruiken) en Windows waar ik dus XP wil laten draaien o.a. tbv mijn Garmin GPS met topo kaarten en Mapsource of BaseCamp.
Is het een oplossing de 1e SSD waar Linux op draait tijdelijk te verwijderen?
aris
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor aris » Wo 28 Feb 2018, 09:49

Volgens instructies heb ik VirtualBox geinstalleerd, windows7.ova gedownload en uitgepakt: maar dan gaat het mis!! Het hele systeem hangt en wat ik ook probeer ik weet dit niet te verhelpen. Wie heeft raad???
baswf
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor baswf » Vr 02 Mar 2018, 10:16

ik had gereageerd met zelfde probleem, maar heb het inmiddels ook al opgelost.

ergens op het engelse forum staat dat de in mint 18.3 voorgeinstalleerde virtualbox niet werkt.
1) verwijderen
2) via oracle virtualbox downloaden voor linux versie 16.04 (!!!!!) Dus niet de laatste!! kiezen voor versie amd64
3) uitbreidingspakket downloaden
4) bij mij draait het nu fantastisch!
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 02 Mar 2018, 14:31

Vreemd dat Vbox uit de software van mint niet werkt.

Ik gebruik Cinnamon 18.3 met kernel 4.10.0-38 en de Mint Vbox en heb geen enkel probleem. Daarbij is het misschien wel belangrijk te melden dat mijn pc geen VT-x of ADM-v in de CPU heeft.
Met update-kernel 4.13 werkt mijn pc niet goed.

Terug naar “Software en applicaties”