Wine de-installeren

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held

Wine de-installeren

Berichtdoor Lucien » Wo 21 Feb 2018, 13:49

Omdat het me niet lukt Windows in Virtualbox te installeren, had ik Wine vanuit Synaptic geïnstalleerd om te zien of ik dan mijn Tomtom dan zou kunnen updaten, maar nee. Dus Wine weer via Synaptic ge-deïnstalleerd. Wine staat echter nog steeds in het Menu met alle wine-icoontjes. Dus weer in Synaptic gekeken en daar zijn de meeste Wine progjes wel ge-deinstalleerd, maar ik zie inderdaad nog steeds groene blokjes bij wine mono, wine gecko2.21, wine gecko 2.21:i386 en wine tricks. Moeten die misschien actief blijven of kan ik gewoon alle Wine-toestanden een voor een de-installeren?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: Wine de-installeren

Berichtdoor Joan » Wo 21 Feb 2018, 15:04

Bij installatie van Mint zijn Mono onderdelen aanwezig. Of je die kunt wissen weet ik niet. De Mono-map in /usr/share is bij mij leeg.
Van Wine kun je alles wissen, ook via het Menu met een rechtsklik van de muis.

Advies:
Maak een backup van je systeem met Timeshift. Beschrijving staat op https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Timeshift
Zorg voor een live versie van een Linux met Timeshift.
Wis alles wat je uit het systeem kwijt wilt (niet je persoonlijke mappen).
Herstart de pc.
Als de herstart hapert kan je met Timeshift alles terugzetten.

Voor Windows:
Zoek op internet IE10.Win7.For.Windows.VirtualBox.zip
Pak het uit in het muismenu "Hier uitpakken". Je krijgt dan IE10 - Win7.ova
Dubbelklik op IE10 - Win7.ova en Windows7 zal in Vbox worden geïnstalleerd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij "de gouden regels" https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=3264.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Do 22 Feb 2018, 14:12

Heb Wine vanuit het menu ge-deinstalleerd en daar zijn alle icoontjes nu weg. In Synaptic zijn Wine mono en de twee Wine gecko's nog steeds groen, dus actief. Dat laat ik dan maar zo.

Ik had Vbox geïnstalleerd en vervolgens Windows. Bij het opstarten kreeg ik dan het volgende bericht:

VT-x is disabled in the BIOS for all CPU modes (VERR_VMX_MSR_ALL_VMX_DISABLED).

Overigens heb ik in het verleden vaker verschillende os-en in Vbox geinstalleerd in zowel Linux als Windows en dat ging probleemloos. Alleen usb activeren lukte nooit. Deze melding heb ik nooit eerder gezien.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 22 Feb 2018, 14:59

VT-x heeft extra (64bit) virtualisatie mogelijkheden. Als dat niet in de CPU zit kun je bepaalde onderdelen in Vbox niet gebruiken.
Als egrep '(vmx|svm)' /proc/cpuinfo in de terminal niets aangeeft heb je geen 64bit mogelijkheden in Vbox.
Met lscpu moet ook VT-x in het lijstje staan.
Je Bios regelt de toegang tot die mogelijkheden. Kijk in je bios of het aan/uit staat.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij "de gouden regels" https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=3264.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Ma 26 Feb 2018, 18:32

Als ik die code in de terminal plak, krijg ik ongeveer twee schermvlakken vol tekst waar ik niets zinnigs in herken en niets mee kan. Maar als ik het goed begrijp zou 32 bits Windows 7 wel moeten werken?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 26 Feb 2018, 20:24

Met "VT-x is disabled in the BIOS for all CPU modes" lijkt mij dat VT-x wel aanwezig is maar niet geactiveerd.

Er is vast iets niet goed gegaan.
De code is lscpu (el es cpu) en geeft een kort lijstje zoiets als hieronder. (geen VT-x aanwezig)
Architecture: x86_64
CPU-modus(sen): 32-bit, 64-bit
Byte Order: Little Endian
CPU(s): 2
On-line CPU(s) list: 0,1
Draden per kern: 1
Kern(en) per voet: 2
Socket(s): 1
NUMA-node(s): 1
Producent-ID: GenuineIntel
CPU-familie: 6
Model: 15
Model name: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E4600 @ 2.40GHz
Stepping: 13
CPU-frequentie (MHz): 2400.000
CPU max MHz: 2400.0000
CPU min MHz: 1200.0000
BogoMIPS: 4799.93
L1d-cache: 32K
L1i-cache: 32K
L2-cache: 2048K
NUMA node0 CPU(s): 0,1
Flags: fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm dtherm

Als er VT-x in staat kijk dat in de bios waar je dat kan aanzetten. Hoe dat moet is voor iedere bios anders.
Staat er geen VT-x bij dan heb je geen Virtualisatie en werkt Vbox in 32 bit.
IE10 - Win7.ova niet installeren op de normale manier met "Nieuw", maar met een dubbelklik op "IE10 - Win7.ova", dat is genoeg.
Als je geen VT-x hebt of niet aan staat zullen diverse mogelijkheden in Vbox niet werken (grijs bij instellingen), waaronder usb.
Leon

Berichtdoor Leon » Ma 26 Feb 2018, 21:26

Als Lucien een AMD processor heeft moet hij kijken of AMD-V aktief is in de bios. VT-x is voor intel processors
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Wo 28 Feb 2018, 20:00

De tweede keer kreeg ik inderdaad het goede lijstje in de terminal. Maar ik had nog een Windows installatieschijf van een oude Lenovo X60s (daar zit nu Mint op) en die was 32bit. Voor mijn doel voldoet dat. Die W7 32bit installeren ging prima. Je krijgt dan onderaan ook een icoontje met allerlei info waaronder 'VT-x niet actief'. Dus dat was inderdaad het geval. Heb Avast, Ccleaner en Firefox geïnstalleerd. Alleen Tomtom Connect, waarvoor ik dit doe, werkt (nog) niet. Installeren lukt wel, maar openen niet. Krijg melding: api-ms-win-crt-runtime-I1-1-0-dII ontbreekt. Installeer opnieuw. Nu 3x gedaan maar Tomtom Connect opent niet.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Wo 28 Feb 2018, 23:49

Wine had ik al verwijderd, maar ik ga hier wel naar kijken.
Wat Windows in Vbox betreft: Inmiddels heb ik dat ontbrekende runtime programma gevonden om TomTom te kunnen draaien. Heb het ook gedownload. DIIkit-setup.exe. Als ik het wil installeren krijg ik de melding 'geen toegang enz...'. Ik klik dan rechts en ga naar Eigenschappen>Beveiliging. Heb daar volgens mij gewoon toegang en als administrator. Toch werkt het niet. Dus door naar Geavanceerd. Daar staat nu alles op Volledig Beheer. Toch krijg ik geen toegang om het te installeren. Typisch weer zo'n Windows probleem.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Do 01 Mar 2018, 15:58

DIIKit signaleert wel de problemen en kan ze oplossen, maar het blijkt een koopprog! Jammer. Heb daarna VT-x enabled (het gaat om een Intel i7) om 64bit Windows in Vbox te kunnen installeren. Ook geen succes. Aanmaken virtuele schijf gaat goed, maar zodra ik op de startpijl klik loopt de laptop volkomen vast (ook Mint dus). Heb Vbox opnieuw geïnstalleerd en het hele aanmaakproces opnieuw gedaan, maar opnieuw loopt de laptop vast zodra ik op de starptijl druk. Ook als ik de externe dvd los koppel. Ik kap ermee, want dit werkt dus om onduidelijke redenen niet.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 02 Mar 2018, 00:53

Is de IE10.Win7.For.Windows.VirtualBox.zip wel goed?
peer
Senior
Senior

Berichtdoor peer » Vr 02 Mar 2018, 07:44

dit volledig vastlopen is bij mij (op linux neon, gebaseerd op ubuntu) ook overkomen. Dit gebeurde na een kernelupdate. Ik heb toen virtualbox verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Nu echter niet vanuit de repository maar ik heb de laatste versie van de website gedownload en die geïnstalleerd.
Nu werkt het weer prima.
desktop-pc: Kubuntu 18.04
laptops: Minimal Debian
dirkjanl
Held
Held

Berichtdoor dirkjanl » Vr 02 Mar 2018, 19:02

Tja, toch ook hier maar neergezet, kijk eens op:
viewtopic.php?f=7&t=3531&p=18925&hilit=virtualbox#p18915

Vriendelijke groet,
Linux Mint 18.3 Cinnamon-64, KXStudio & APLinux