Probleempje met karakters typen in software

Vragen over software en applicaties
kneops
Nieuweling
Nieuweling

Probleempje met karakters typen in software

Berichtdoor kneops » Di 03 Apr 2018, 12:23

Ik heb een probleem met het typen van karakters als ' " è ö etc in het programma Aftershot Pro van Corel.

Ik weet niet of ik dit van iemand kan vragen hier op het forum, maar je kunt een trialversie downloaden vanaf hun site
https://www.aftershotpro.com/en/ en ik zou heel graag willen weten of ik de enige ben met dit probleem of dat het aan de software ligt. De helpdesk van Corel zegt steeds maar weer dat het wel werkt, maar volgens mij dus niet. Ik heb zelfs al andere installaties geprobeerd op een andere laptop.

Het gaat om het intypen van dit soort karakters in de metadata editor en bij de keywords. Best belangrijk als het gaat om metadata in foto's, want een woord als gêne betekent toch echt iets anders dan gene, om maar een voorbeeld te noemen.

http://pix.toile-libre.org/upload/origi ... 750967.jpg

Ik gebruik zelf LM 18.3 met de gewone US International with dead keys keyboard layout.
Als iemand het zou willen testen voor mij zou dat erg fijn zijn.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: Probleempje met karakters typen in software

Berichtdoor Joan » Di 03 Apr 2018, 17:04

Kijk eens of het in een gewone tekstbewerker wel lukt.
Zo niet, kies dan eens een toetsenbord zonder dode toetsen.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
kneops
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kneops » Wo 04 Apr 2018, 20:29

Het lukt in álle andere software die ik gebruik, dus text editor, libreoffice, gimp, inkscape, browsers, thunderbird, echt alles. Alleen niet in ASP. Ik zal eens even een andere toetsenbordindeling proberen, maar dat had ik een ik al gedaan...
kneops
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kneops » Wo 04 Apr 2018, 20:40

Ik heb slechts de keuze uit één toetsenbordindeling zonder dode toetsen (US Dvorak), maar die indeling klopt dus niet met mijn toetsenbord. Ik kan dan wel backticks typen, maar verder niks.

http://pix.toile-libre.org/upload/origi ... 867085.jpg
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 05 Apr 2018, 02:40

Als het overal lukt behalve in Aftershot Pro ligt het niet aan je toetsenbord of het Linux systeem.

Ik zal eens kijken of ik het kan downloaden, want ik krijg nu alleen de binary te zien en geen download.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
kneops
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kneops » Za 07 Apr 2018, 11:00

Da's vreemd. Als ik op die pagina op Ubuntu 64 bit klik kan ik meteen het installatiebestand downloaden.
kneops
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kneops » Wo 11 Apr 2018, 11:31

Is het nog gelukt met downloaden? De supportafdeling vraagt om de link naar dit topic, en het zou natuurlijk mooi zijn als je het daadwerkelijk ook uitgeprobeerd hebt in ASP.

Dit is de link om te downloaden: http://dwnld.aftershotpro.com/trials/3/ ... otPro3.deb
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 11 Apr 2018, 16:40

Het lukt niet.
Ubuntu 16.04 or earlier - 64-bit Ubuntu http://dwnld.aftershotpro.com/trials/3/ ... otPro3.deb geeft de inhoudt van een binair file via jouw link en via Corel.

Linux RPM 64-bit https://www.aftershotpro.com/en/product ... -asp-rpm64 geeft alleen uitleg over installeren in windows.
kneops
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kneops » Wo 11 Apr 2018, 16:56

Dat is raar. Ik krijg nu ook een binary te zien in plaats van een installable file. Ik vraag het even na... Sorry voor de rompslomp.
Leon
Held
Held

Berichtdoor Leon » Wo 11 Apr 2018, 18:12

Rechts klikken op die link, dan kiezen voor opslaan als
Hier is tie nu aan het downloaden
LMDE 2 MATE x64
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 11 Apr 2018, 19:03

Ik zie geen download in FF, alleen een stipje in de tab dat heen en weer gaat. Geen download icoon dus geen download.
Ook in de downloadmap geen activiteit.
kneops
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kneops » Wo 11 Apr 2018, 19:57

De download werkte eerste goed, en door alleen maar op die link te klikken. Ik heb het doorgegeven.
@Leon, ik vermoed dat je nu de binary aan het downloaden bent en er straks nog niks mee kunt.
Leon
Held
Held

Berichtdoor Leon » Wo 11 Apr 2018, 20:00

Nee, ik heb de .deb gedownload en gdebi opgestart, dependencies waren goed, daar ben ik gestopt
LMDE 2 MATE x64
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 12 Apr 2018, 00:36

Leon, Het werkt inderdaad met rechtsklik en opslaan, zowel op de site als via de link hier. Nooit geweten en nooit opgemerkt dat het opslaan van een link in een map het downloaden activeert. Ik kreeg na het installeren wel de melding dat er al een versie aanwezig was en dat vind ik ook vreemd.

kneops, Ook ik krijg met geen mogelijkheid via het toetsenbord accenten. Het kan wel met
Moeilijker - Via Menu > Hulpmiddelen > Tekens en Symbolen. Kopieer dan het gewenste karakter in de tekstregel.
of
Makkelijker - Type de tekst in een gewone tekstbewerker (standaard editor) en kopieer de tekst in de gewenste regel.
kneops
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kneops » Do 12 Apr 2018, 09:46

@Joan, bedankt voor het testen! Copy paste werkt wel, maar dat is natuurlijk geen optie als je dagelijks het programma gebruikt om foto's te bewerken en die te voorzien van metadata en trefwoorden. Goed om te weten dat het bij jou ook niet werkt. Dat betekent dat er ergens een fout zit in ASP waardoor onze toch heel algemene toetsenbordindeling niet werkt.

@Leon, heb jij het ook nog even kunnen testen?

Terug naar “Software en applicaties”