GMC - verwijzing

Vragen over software en applicaties
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

GMC - verwijzing

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 28 Apr 2018, 11:46

Hallo,

Ik heb een paar tekstbestandjes waar ik van een website de URL, en login bewaar. Vreemd genoeg kan ik die tekstbestanden niet meer openen - tenzij ik voor een andere toepassing kies en daar 'teksteditor' of iets dergelijks kies.

Linux vertelt me in de eigenschappen dat het bestand een GMC - verwijzing is (application/x-gmc-link).

De inhoud als het fout loopt is:
wat tekst
URL: eenurl
pass: paswoord
user: username
en hier nog tekst en uitleg

Als ik de URL ergens van onder zet werkt het wel als gewoon tekstbestand en kan ik het normaal openen - maar niet als het op de eerste of tweede lijn staat.

Iemand een idee hoe dat komt?

Dank je, Wilfried
nahjo
Held
Held

Re: GMC - verwijzing

Berichtdoor nahjo » Za 28 Apr 2018, 16:48

Lijkt op een shebang ding. Waarbij de eerste regel aangeeft waar een script mee uitgevoerd moet worden.
Misschien is er iets gewijzigd in de instelling 'openen met' MIME?
LM18.3xfce
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 28 Apr 2018, 18:51

Het is raar. Ik heb hetzelfde eens geprobeerd in Mint 18.3 en daar is het geen probleem. Enfin het is niet erg ;-)
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 29 Apr 2018, 02:25

Als het als tekst moet kunnen worden geopend, maak de extensie dan eens .txt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 29 Apr 2018, 18:05

Inderdaad Joan, als ik het met de .txt extentie bewaar hoef ik niets te doen en opetend het automatisch asl tekst vanzelf
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 29 Apr 2018, 18:17

Mogelijk dat je de extensie nu weer gewoon kunt verwijderen en dan toch als tekst kan worden geopend.
Zo zijn er ook bestanden met de .txt extensie die niet als tekst kunnen worden geopend. Om te ontdekken wat dat dan wel voor bestanden zijn moet de header van het bestand worden onderzocht.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 30 Apr 2018, 19:47

Dag Joan, dat heb ik voor de aardigheid even geprobeerd, maar het helpt niet. Ik kan het bestand alleen opendoen als ik de URL enkele regels lager verhuis in de tekst. Het is dus op basis van de inhoud. Maar ik vind hiervan niks op internet. Ik kan verder, dus dat is geen probleem, maar ik weet graag waar de oorzaak zit...
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 03 Mei 2018, 01:40

En als je het tekstbestand opnieuw opslaat zonder extensie, werkt het dan wel met die bestanden?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 06 Mei 2018, 21:00

nee. als er een URL: http://... instaat op 1 van de eerste lijnen gaat het niet
Ik heb hier geen probleem mee, maar vind het wel vervelend dat ik niet weet waarom. Op welke basis beslist het systeem dat het om een niet-tekstbestand gaat? en dan nog wel over de inhoud
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 07 Mei 2018, 17:38

Ik heb even geprobeerd met http://.. en https://.. en gewone URL's en opslaan met een gewone tekstbewerker. Als ik het normaal opsla (dus zonder extensie) opent in alle gevallen een tekstbestand.
Er worden verschillende verklaringen voor de extensie gegeven zoals: Game Music Creator Music en Global Mapper Catalog.
Waarschijnlijk zit er toch ergens een GMC token IN het bestand. Misschien is dat erin gekomen door opslaan via een ander programma.

Wat ik nu zou doen is de kale tekst met een gewone tekstbewerker kopiëren en in een nieuw tekstbestand plakken.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 22 Mei 2018, 10:42

Wel het is gewoon een bestand met platte tekst.

Wel ik heb het nog maar eens geprobeerd: op bureaublad -> Document aanmaken -> Leeg bestand. Dat is dus gewoon platte tekst. Dan dit gewoon copy /
paste in dat bestand (zonder extentie):

Code: Selecteer alles

wat tekst
URL: eenurl
pass: paswoord
user: username
en hier nog tekst en uitleg

Bewaren -> afsluiten. En het gaat niet meer open.

Als ik URL: vervang door URL : (dus met een spatie ertussen) blijft het werken. Als ik de lijn "URL: eenurl" verplaats naar de derde lijn of verder werkt het ook. Als het op de eerste of tweede lijn staat werkt het niet.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 22 Mei 2018, 14:16

Vreemd.
Tekst nog eens doorgelezen en zag dat het met 18.3 wel normaal werkt. In welke werkt het niet (Cin, Mate, Xfce)?

Ik heb jouw tekst in en tekstbestand gezet en ik kan het normaal openen.
Ook met de url als eerste, de instelling "als programma opstarten" en een echte url.
Mijn tekstbewerker is Xed.

Mogelijk kun je 'voor het openen' met 'Openen met' nog expliciet aangeven dat standaard een 'Tekstbewerker' moet worden gebruikt.
Probeer anders eens een nieuw tekstbestand te maken en kopieer een regel, dan opslaan en openen, daarna nog een regel, enz.
Als dat ook niet lukt is het mogelijk dat er een onleesbaar karakter in de tekst zit (zie tekst van nahjo), type de regel(s) dan eens opnieuw in.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 22 Mei 2018, 18:22

Nee het is geen onleesbaar karakter. Het is de tekst "URL:" die het gedrag veroorzaakt. Wel vreemd.
Ik heb het eens in 18.3 getest en daar werkt het normaal. Het is in Mint 17 Mate dat het niet werkt. Maar geen probleem hoor, ik kan ermee leven. Ik vroeg mij alleen af wat daar de oorzaak van is.

Instellen van "openen met" werkt ook, en een extentie .txt maken, dan werkt het ook.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 22 Mei 2018, 19:19

Even in 17.3 Cinnamon geprobeerd. Daarin wordt het ook als CMG aangemerkt.
Wat bij mij werkt, 'voor het openen', klik op 'Openen met', selecteer 'tekstbewerker', klik op 'Instellen als standaard' en klik 'Ok'.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 23 Mei 2018, 18:38

Ja 'openen met' werkt bij mij ook.

Terug naar “Software en applicaties”