BEID-kaart en DuckDuckGo Privacy Essentials

Vragen over software en applicaties
MenthaSuaveolens
Nieuweling
Nieuweling

BEID-kaart en DuckDuckGo Privacy Essentials

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 26 Mei 2018, 16:38

Ter info. Ik kon op een gegeven ogenblik niet meer op de websites van Belgische overheid met de EID-kaart inloggen. Ik gebruik Firefox als webbrowser en de volgende Firefox-extensies : DuckDuckGo Privacy Essentials, uBlock Origin, Ghostery – Privacy Ad Blocker en natuurlijk Facebook Container. De Identiteitskaart werd goed door de viewer gelezen en raakte door de EID-test. Het inloggen op de websites van de Belgische overheid lukte niet omdat na het tonen van het EID-certificaat er een server-time-out optrad: certif.iamfas.belgium.be doet er te lang over om te antwoorden. Ik melde het probleem en kreeg de suggestie mijn cookies en browser-geschiedenis te wissen. Die oplossing bracht geen soelaas.

Na enig zoeken heb ik het probleem kunnen lokaliseren. Als ik de extensie DuckDuckGo Privacy Essentials uitschakel en de Firefox opnieuw opstart, dan lukt het terug om in te loggen met de EID-kaart. Dat is vrij vreemd en ik zal het probleem nog verder analyseren. Ik meld het euvel ter info voor diegenen die ook de extensie DuckDuckGo Privacy Essentials zouden gebruiken in combinatie met EID-kaartlezer.
Mentha
Junior
Junior

Re: BEID-kaart en DuckDuckGo Privacy Essentials

Berichtdoor Mentha » Ma 04 Jun 2018, 12:44

Overheden en Privacy.....Dat is als "Is de Paus Katholiek?
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
Machine: HP Pavilion Desktop PC 570-p5xx; System; Host: R-Daneel-Olivaw; Kernel: 4.15.0-36-generic x86_64; CPU: AMD A8-9600 RADEON R7 10 COMPUTE CORES 4C+6G (-MCP-); Distro: Linux Mint 19 Tara
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Ma 04 Jun 2018, 14:13

Kunnen we verdere onzinnige bijdragen a.u.b. achterwege laten? We hebben er meer aan als er een constructief antwoord gegeven wordt. ;)
Mentha
Junior
Junior

Berichtdoor Mentha » Wo 06 Jun 2018, 08:54

Volgens mij was dit een constructief antwoord met een ludieke kwinkslag. Even nadenken over Privacy en de overheid is wel op zijn plaats. De AVG is sinds 25 mei van kracht in heel Europa. Nadat deze regeling al in 2016 was ingevoerd en men tot 25 mei 2018 de tijd had om AVG proef te worden. Helaas zie ik nu dat veel bedrijven maar ook overheden in zowel NL als in BE hun zaakjes nog niet op orde hebben. Sterker! Banken kennen een regeling de zogenaamde PSD2 die het toelaat om bankgegevens te verstrekken aan derden. Nu blijkt dat die regeling niet deugd en er gewoon via een omweg toch bankgegevens worden doorgesluisd van jou zelfs als je geen toestemming gegeven hebt en dat is dus in strijd met de AVG. Als ik zie hoe slecht de Overheid in BE en NL op dit moment de regels van de AVG geïmplementeerd hebben vrees ik het ergste.
Maar op de EID terug te komen. Dat verschrikkelijke ding geeft vaker problemen zowel in Linux als in Windows. Ik heb ook problemen gehad met de EID maar om een of andere reden is dat ineens weg nu ik diverse updates heb gekregen via Bestandsbeheer
Machine: HP Pavilion Desktop PC 570-p5xx; System; Host: R-Daneel-Olivaw; Kernel: 4.15.0-36-generic x86_64; CPU: AMD A8-9600 RADEON R7 10 COMPUTE CORES 4C+6G (-MCP-); Distro: Linux Mint 19 Tara
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Wo 06 Jun 2018, 10:16

De reactie was te kort en kon niet echt serieus genomen worden. Het draagt gewoonweg niets bij. Het is ook tevens, al dan wel of niet onbewust, een uitnodiging om een politieke discussie te triggeren. Dat willen we niet hebben. Het topic word dan gekaapt, kan verwarring teweeg brengen en worden topics vervuild, met als gevolg dat deze opgekuist of zelfs gesloten moeten worden. ;)
Mentha
Junior
Junior

Berichtdoor Mentha » Wo 06 Jun 2018, 11:19

Ok Mr. B. Zover dacht ik niet eens door...Ik zal er op gaan letten.

Terug naar “Software en applicaties”