welke versie firejail ?

Vragen over software en applicaties
vega
Junior
Junior

welke versie firejail ?

Berichtdoor vega » Ma 18 Jun 2018, 23:05

Beste mensen,
Ik wil Firejail installeren en heb de instructies van computertip gevolgd: https://sites.google.com/site/computert ... l-LTS-hebt en het firejail .deb-bestand 0.9.38.12 binnengehaald maar toen ik deze wilde installeren kreeg ik de melding: "oudere versie beschikbaar in een pakketbron" dus wilde ik op het forum checken of ik bovengenoemde/nieuwere bestand wel moet installeren. Nu zag ik de volgende link: viewtopic.php?f=7&t=3727 waarin Pjotr linkt naar firejail .deb 0.9.54~rc-1 (32-bits).
Dus mijn vraag, welke firejailversie is voor mijn systeem van toepassing ?(inclusief het probleem dat firefox 60 niet kan starten op een oudere versie van firejail [aanleiding van die topic]).
Mint18.3 Xfce 32-bit
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: welke versie firejail ?

Berichtdoor Joan » Ma 18 Jun 2018, 23:16

De eenvoudigste manier van installeren en verwijderen van programma's is via Programmabeheer in het Menu. Hierbij wordt ook de officiële website vermeld met alle mogelijke informatie.
Wil je een andere versie of mogelijkheid gebruiken dan zal Google nog best eens nodig kunnen zijn.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
vega
Junior
Junior

Berichtdoor vega » Ma 18 Jun 2018, 23:19

Oké Joan, ga ik proberen.
Oh, heb ik natuurlijk al geïnstalleerd via Computertip (wordt ook al aangegeven in Programmabeheer).
Ik zie wel of ik ergens tegenaan loop en kan eventueel nieuwere versie installeren, .deb-bestanden had ik al binnegehaald.
Mint18.3 Xfce 32-bit
vega
Junior
Junior

Berichtdoor vega » Di 19 Jun 2018, 00:32

Moest dus inderdaad de nieuwe versie: 0.9.54~rc2 installeren want anders start Firefox (60) niet.
Alleen bij het commando: firejail --tree ,waarmee ik zou kunnen zien dat firefox in zandbak draait, komt er geen tekst.
Dus nu weet ik niet of zandbak actief is.
Bij commando: firejail --version zie ik dat dat bovenstaande versie geïnstalleerd is.
Vraag: wat moet ik te zien krijgen bij commando: firejail --tree ?
N.B. geluid/muziek doet het gewoon.

Weltrusten.
Mint18.3 Xfce 32-bit
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 19 Jun 2018, 00:41

--tree Print a tree of all sandboxed processes, see MONITORING section
for more details.
Voorbeeld:
$ firejail --tree
11903:netblue:firejail iceweasel
11904:netblue:iceweasel
11957:netblue:/usr/lib/iceweasel/plugin-container
11969:netblue:firejail --net=eth0 transmission-gtk
11970:netblue:transmission-gtk

Zie voor een volledige beschrijving https://firejail.wordpress.com/features-3/man-firejail/
Je kunt het in de terminal ook lezen met

Code: Selecteer alles

man firejail
.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Di 19 Jun 2018, 19:59

Het is een bekend probleem met oudere versies van Firejail.... Behalve het installeren van 0.9.54 kun je ook dit doen:
https://firejail.wordpress.com/support/#profile-fixes
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 19
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
vega
Junior
Junior

Berichtdoor vega » Di 19 Jun 2018, 23:18

Ik kreeg geen tekst bij het commando firejail --tree omdat gefirejailde Firefox niet open stond.
Bij de oudere versie van firejail kreeg ik soortgelijk respons zoals te zien bij Joan's voorbeeld.
De tekst die ik nu krijg (bij 0.9.54~rc2_1) komt grotendeels overeen met die van Gruppo Sportivo, maar dan zonder de speech-dispatcher regels, zie: https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 44#p146837 ,helemaal onderaan (klik op toets End).
(De eerste afbeelding is gelijk aan de mijne bij commando: firejail --version)
Die tekst van Gruppo, bij command: firejail --tree, hoort dat zo ? of moet het op het voorbeeld van Joan lijken ?

N.B. Ik kreeg vandaag een vreemde mail: "Protect your personal data, Electrolux"
Bekend bij iemand ?
Mint18.3 Xfce 32-bit
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Di 19 Jun 2018, 23:32

Het is beter het bij een hulpvraagtopic bij 1 onderwerp te houden anders werkt het verwarrend. De email die je kreeg zal wel een phishing en spam email zijn. Verwijder deze gewoon.
vega
Junior
Junior

Berichtdoor vega » Di 19 Jun 2018, 23:50

Ik vraag mij af of die mail te maken heeft met het firejail installeren via .deb-bestanden, vandaar dat het voor mij om hetzelfde onderwerp gaat.
Verwijderen is al gebeurt, net zoals firejail.
Mint18.3 Xfce 32-bit

Terug naar “Software en applicaties”