's typen zonder spatie te gebruiken

Vragen over software en applicaties
bruuslee
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: Ma 16 Jul 2018, 16:55

's typen zonder spatie te gebruiken

Berichtdoor bruuslee » Ma 23 Jul 2018, 12:04

Is het mogelijk om in Linux mint 17.3 in te stellen dat ik woorden eindigend op 's dus bv collega's kan typen zonder dat ik een spatie zet tussen ' en de s = 's?

Onder windows is dit wel het geval..... maar dit moet toch ook lukken onder linux?

Hoor graag van jullie !
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: 's typen zonder spatie te gebruiken

Berichtdoor shoshinsha » Di 24 Jul 2018, 14:54

Het is mij niet helemaal duidelijk wat het probleem is: als ik het woord "collega's" wil intikken moet ik na de a-toets, de '-toets en de spatietoets intikken om het '-teken op het scherm te krijgen; begrijp ik dat in jouw situatie er dan "collega 's", met een extra spatie komt te staan? Als het om de eerste situatie gaat is dit onvermijdelijk bij gebruik van een toetsenbordindeling met z.g. dode toetsen. In dat geval moet het systeem "weten" wat je wilt: alleen het teken ' of (bijvoorbeeld) ś of é, dus alleen het accentteken of een geaccentueerde letter (die krijg je dan door direct na elkaar ' en e in te tikken; idem voor accentueren met " of ^). Deze situatie heb ik omdat bij het menu-item Toetsenbord staat: "Toetsenbordmodel: Algemeen 105-toetsen (internationaal) PC" en "Toetsenbordindeling: Indeling: Engels (VS), Variant: Engels (VS, internationaal met dode toetsen)". Bij mij valt dit onder de Standaardinstelling.
Als je bij het indrukken van de '-toets direct het teken ' te zien wilt krijgen zonder ook nog de spatietoets te gebruiken, zul je een indeling zonder dode toetsen moeten kiezen, alleen zul je dan geen geaccentueerde letters meer kunnen ingeven.
Als je inderdaad "collega 's" in plaats van "collega's" krijgt bij het intikken, zul je waarschijnlijk andere toetsenbordindeling moeten kiezen, met daarbij (onvermijdelijk) de keus voor wel of geen dode toetsen.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
bruuslee
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: Ma 16 Jul 2018, 16:55

Re: 's typen zonder spatie te gebruiken

Berichtdoor bruuslee » Vr 27 Jul 2018, 11:13

Bedankt voor de reactie.
Toelichting op mijn vraag: op een windows computer kan ik met het toetsenbord beide varianten typen:
variant 1: het typen van collega's ( '-teken zonder een spatie te typen achter dit teken.)
en variant 2: het typen van letters é (etc) door '-teken te typen gevolgd door een letter.

Bij linux moet ik kiezen tussen toetsenbord indeling MET dode toetsen of ZONDER dode toetsen......
Kan niet zoals bij windows beide varianten hebben?
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: 's typen zonder spatie te gebruiken

Berichtdoor shoshinsha » Vr 27 Jul 2018, 15:11

Ik weet niet (meer, al te lang geleden en geen dual boot meer) of en hoe het bij mij destijds met Windows ging, maar het lijkt me dat er dan op een of andere manier toch geschakeld moet worden tussen toetsenborden met en zonder dode toetsen. In mijn Linux Mint kan ik zoiets, maar ik weet niet of mijn systeem ook voor deze toepassing mogelijk is. Ik heb namelijk door installeren van de invoermethode Ibus en Anthy de mogelijkheid gekregen om Japanse tekens in te tikken. Heen en weer schakelen tussen Europees en Japans kan ik door de combinatie CTRL+Space te gebruiken (in te stellen in Ibus). Of, en zo ja, hoe dat zou kunnen tussen toetsenborden met en zonder dode toetsen weet ik niet - nog niet geprobeerd ook (ik loop liever niet het risico een goed werkende instelling te verknoeien).
Wat ik wel heb gezien, maar niet getest: als ik bij het menu-item Toetsenbord onder Indeling het kruisje bij Standaard weghaal en dubbelklik op ¨Indeling: Engels (VS), Variant: Engels (VS, internationaal met dode toetsen)" dan is er een variant te kiezen met "dode toetsen via AltGr". Misschien dat dat de mogelijkheid geeft om te kiezen tussen accentueren van letters en direct accent-tekens weergeven.
Overigens, ik heb ook een andere, naar mijn idee simpelere oplossing gevonden: als ik, bij de indeling met dode toetsen, het accent-teken twee keer intik, komt dat gewoon op het scherm (werkt met ´ ¨ ~ ` ^ ).
Kijk maar wat werkt en/of je het handigst vindt.

Tenslotte: op de pagina https://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord van de site Computertip van Pjotr staat nog meer informatie over het eventueel aanpassen van toetsenbordindelingen. Daar staat een opmerking die misschien verklaart hoe het in Windows mogelijk is: in Linux wordt rekening gehouden met de mogelijkheid om andere letters dan de klinkers te accentueren: ś bijvoorbeeld. Uit de opmerking van Pjotr leid ik af dat dat in Windows niet kan, dus daar wordt de volgorde ´s los van elkaar weergegeven, in Linux krijg je "gewoon" ś.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
bruuslee
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: Ma 16 Jul 2018, 16:55

Re: 's typen zonder spatie te gebruiken

Berichtdoor bruuslee » Ma 30 Jul 2018, 09:00

Is duidelijk. Helaas niet mogelijk onder linux.
Dus aanleren met spatie na ' te drukken voor 's.

Topic kan gesloten worden. Bedankt !
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: 's typen zonder spatie te gebruiken

Berichtdoor mutse » Di 31 Jul 2018, 10:20

Probeer ook eens de toetsenbordindeling: Engels UK ... misschien ...
Ik heb ook zo'n indeling moeten instellen want mijn tweedehands (refurbished) laptop is afkomstig van de UK.
De laptop heeft een "QWERTY" - toetsenbord.
Ik ben echter een 'Azerty - indeling' gewoon (Belgisch) en dat vraagt een aanpassing die niet onoverkomelijk is (oefenen baart kunst).
En, zoals je in mijn bericht kan zien, ik heb géén spatie nodig om die ' te kunnen toepassen ( foto's of, 's morgens ... kan ik gewoon na elkaar typen).

* de ' staat, bij mij, op de toets met het 'apestaartje' ( @ ) en ik moet daarbij géén toetsencombinatie gebruiken ...
Mijn besturingssysteem is LinuxMint 18.3 Cinnamon.
Probeer maar. Succes.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: 's typen zonder spatie te gebruiken

Berichtdoor mutse » Di 31 Jul 2018, 17:07

Aanvulling: afbeelding

Afbeelding
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten