openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Vragen over software en applicaties
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 18 Aug 2018, 12:19

Hallo,

Een CSV opendoen in LibreOffice calc is geen probleem. Maar ik heb nu verschillende CSV bestanden die ik wil opendoen en in hetzelfde werkblad zetten. De verschillende CSV bestanden bevatten niet altijd dezelfde velden. De generator van de CSV bestanden laat er namelijk lege velden er tussenuit.

Bijvoorbeeld, het ene CSV bevat de velden "naam", "voornaam" en het andere CSV "naam", "voornaam", "beroep" en een derde CSV "naam", "beroep"...

Hoe zou ik dat op een simpele manier kunnen oplossen? Misschien eerst importeren in een database (een *.odb bestand)? Maar ik heb dat nog nooit gedaan.

Wat tips zouden welkom zijn.

Dank je, Wilfried
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor Joan » Za 18 Aug 2018, 17:35

De vormgeving en inhoud van een cvs bestand worden bepaald door het e-mail programma. Daar kun je vooraf niets aan doen, achteraf kan je (in LO) overbodige kolommen verwijderen en herplaatsen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor shoshinsha » Za 18 Aug 2018, 20:58

Ik weet niet of het mogelijk is twee cvs bestanden in één werkblad te importeren, maar zelfs als dat kan zal dat bij niet overeenkomende reeksen kolommen een lastige klus zijn. Je zou dan in een tekstverwerker de ontbrekende kolomkoppen moeten toevoegen en op elke gegevensregel extra scheidingstekens moeten aanbrengen. Omslachtig, kans op fouten en bij veel regels: veel werk.

Wat ik zou doen (bij b.v. twee cvs bestanden): voeg twee extra werkbladen toe (grijze regel onderaan waar Blad 1 staat, rechtermuisknop en werkblad toevoegen kiezen), de twee cvs bestanden importeren in Blad 2 en Blad 3, vervolgens alles van Blad 2 kopiëren en plakken in Blad 1 (zo houd je een origineel bestand achter de hand in Blad 2). In Blad 1 de extra kolommen invoegen die ontbreken vergeleken met het bestand in Blad 3 en daarna de gegevens uit Blad 3 kopiëren en plakken op de geëigende plekken in Blad 1.

Ook niet een supersnelle methode, maar in elk geval kun je op die manier hele blokken aan gegevens tegelijk overbrengen.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 19 Aug 2018, 08:10

Nee dat is te omslachtig. Ik heb ook eens even geprobeerd in LibreOffice Base maar dat blijkt hetzelfde probleem, iedere CSV is dan een aparte database en ik kan die blijkbaar niet samenvoegen.

Het is voor het volgende (misschien had ik dat beter gemeld): Ik heb een inschrijvingsformulier op een web. Als iemand zich inschrijft krijg ik een mail aan met alle ingevulde gegevens in een CSV bestand. Bij iedere inschrijving wil ik de nieuwe cliënt toevoegen in een tabel / bestand / database - maakt niet uit (liefst een CSV bestand).

Bijkomend probleem: Het invoerformulier bevat meer of minder velden naargelang welke opties de cliënt invult Dat wil zeggen dat het ene CSV bestand meer velden (coloms) bevat dan het andere.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor shoshinsha » Zo 19 Aug 2018, 20:43

Ik heb even gekeken of je in een bestaand werkblad gegevens uit een csv bestand kunt invoegen, maar (voorlopig?) lijkt dat niet mogelijk. Als je in Calc kiest voor openen van een csv bestand wordt dat in een nieuw werkblad geopend. Daarna zou je die gegevens kunnen kopiëren en plakken in je "basis"werkblad. Alleen zul je daarna wat moet schuiven (knippen en plakken) om alles in de juiste kolommen te plaatsen. (Als je de kolomkoppen gefixeerd hebt kun je makkelijk zien waar je heen moet met je plakgegevens.)
Het bijgewerkte bestand kan dan via Opslaan als... weggeschreven worden als csv bestand.

Overigens: de ingevulde gegevens uit het webformulier zouden inclusief de "lege" velden kunnen worden geleverd als je de mogelijkheid hebt om de vertaling naar een csv bestand te besturen. Ik zag b.v. dat mijn csv bankafschriften gewoon lege kolomplekken wel doorgeeft. Kennelijk is het systeem daar zo ingericht dat voor de lege plek alleen de twee scheidingstekens (in dit geval komma's) worden ingevuld.
Als je dit ook zo kunt inrichten is het probleem van de niet passende velden in elk geval opgelost.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor Joan » Ma 20 Aug 2018, 04:52

"Als je dit ook zo kunt inrichten is het probleem van de niet passende velden in elk geval opgelost."
Dit is de manier die ik ook heb toegepast, maar dit is dan wel alleen voor het calc bestand, want het wordt niet zo in een e-mail programma (op)overgenomen.
Elke komma is een kolom en wissen of tussenvoegen zal de volgorde in een/het e-mail programma verstoren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 21 Aug 2018, 17:52

De vertaling naar csv zelf veranderen is inderdaad een optie. Maar het is zoeken naar waar de code zit. Het is een wordpress plugin: caldera forms. Ik zal eens op zoek gaan - maar er zitten zoveel bestanden in die folder. Ik heb het ondertussen ook al gevraagd aan hun support maar voorlopig blijft alle reactie uit.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor dirkjanl » Di 21 Aug 2018, 19:27

Is het een optie om bij de bron te beginnen? Laat iedereen hetzelfde aantal velden invullen. (velden vastzetten en verplicht laten invullen) Dan verschillende formulieren die jij binnen krijgt niet meer.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor Joan » Wo 22 Aug 2018, 04:21

Dat lijkt mij geen optie dirkjan!
Daarnaast blijft het onmogelijk om csv bestanden van verschillende e-mail programma's direct een op een samen te voegen. Elk programma heeft verschillende aantallen kolommen en ze staan ook niet altijd op dezelfde plaats.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 22 Aug 2018, 07:44

Dank je om mee te denken DirkJan. Nee het is geen optie daar de invulform voor sommige mensen te ingewikkeld zal worden wegens velden waar hij geen raad mee weet. Daardoor zijn er voor sommige deelnemers verschillende velden onzichtbaar (afhankelijk van wat men aanvinkt verdwijnen of verschijnen er invulvelden).

Ik zal eens naar de broncode kijken en eens zien of ik de code vind die de csv samenstelt. Een andere optie is zelf een programma maken in Lazarus of Delphi die de csv's samenvoegt in één csv.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: openen en mengen verschillde CSV bestanden in LibreOffice

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 25 Aug 2018, 12:24

Ik heb er zelf een toepassing voor geschreven. Als iemand het moet hebben, stuur mij dan een privaat mailtje en ik stuur het door. Het is een Windows toepassing (geschreven in Delphi). De source mag je ook hebben bij interesse. Ik moet er niets voor hebben -> freeware.

Het draait perfect in Linux (je moet uiteraard wel Wine geïnstalleerd hebben).

Beperkingen en mogelijkheden: slechts 1 record per csv (dus op de eerste lijn de veldnamen, de tweede lijn de data). Het zet de csv in een sqlite database (embedded). Bij importeren van nog een csv maakt het een nieuw record aan in de database, zitten er nieuwe velden in (die nog niet bestaan) worden die automatisch bijgemaakt. Exporteren is gewoon terug naar 1 csv bestand waar dan alle records inzitten.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten