Wat houdt LTS ( long term support ) in ?

Vragen over software en applicaties
Philippe

Wat houdt LTS ( long term support ) in ?

Berichtdoor Philippe » Wo 05 Sep 2018, 02:28

Op mijn enkelvoudig opstartbare laptop draai ik alleen Linux Mint 18.3 Mate als besturingssysteem , en overweeg ernstig om het daar bij te houden

de " ondersteuning " van deze versie vervalt echter in 2021 , wat houdt deze ondersteuning nu in werkelijkheid in ?

geldt dit ook voor bvb ;
Firefox .... krijg ik hier geen updates meer van na 2021 ?
eID software van de belgische overheid .... idem ?

volledigheidshalve ;
ik heb geen enkele randapparatuur in gebruik
en installeer / gebruik enkel en alleen software die mij door Linux Mint aangeboden wordt ( evolution / cheese / GIMP / LibreOffice 6 enz )
gebruik geen Win(e) noch Virtualbox

ga niet rond de pot draaien ;
heb ik onder deze voorwaarden na 2021 onder Linux Mint 18.3 Mate nog een BRUIKBAAR stabiel , betrouwbaar en veilig besturingssysteem ?
zoniet , ben ik dan bij wijze van spreken VERPLICHT om hiervoor naar de volgende nieuwe release over te stappen ?

graag wat text en uitleg hierover
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Wat houdt LTS ( long term support ) in ?

Berichtdoor Pjotr » Wo 05 Sep 2018, 10:14

heb ik onder deze voorwaarden na 2021 onder Linux Mint 18.3 Mate nog een BRUIKBAAR stabiel , betrouwbaar en veilig besturingssysteem ?
Neen. Stabiel en betrouwbaar wel, maar veilig absoluut niet. Je denkt toch niet, dat we al die veiligheidsreparaties zomaar voor de lol krijgen? ;)

De pakketbronnen van Mint 18.x / Ubuntu 16.04 worden in mei 2021 bevroren. Voor sommige toepassingen kun je dat weliswaar omzeilen met externe pakketbronnen, maar dat zal hoe dan ook een zeer onveilige hutspot opleveren.
zoniet , ben ik dan bij wijze van spreken VERPLICHT om hiervoor naar de volgende nieuwe release over te stappen ?
Ja.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Wat houdt LTS ( long term support ) in ?

Berichtdoor Maik » Wo 05 Sep 2018, 10:43

Met andere woorden, na April 2021 is je 18.3 systeem EOL (ENd Of Life). Omdat het dan geen enkele (veiligheids)updates meer ontvangt zit je met een kwetsbaar systeem te kijken. Dat is hetzelfde als met Windows versies die niet meer ondersteund worden. Ze zijn dus behoorlijk vatbaar voor aanvallen van buiten af, hackers, malware, randsomware etc.

Zo heb ik ooit een conversatie gehad met iemand die dacht dat Linux bestand was tegen alles en niet te breken of kraken viel. Hij wilde koste wat kost een oude niet meer ondersteunde versie van een distributie gaan installeren omdat deze zo soepel liep op zijn oudere computer. Ik heb hem even wakker geschud en uitgelegd dat niet meer ondersteunde distributies kwetsbaar zijn en zo lek zijn als een zeef. Daarbij had ik hem ook links gegeven naar artikelen over Wannacry, Meltdown en Spectre etc.. Ik geloof dat hij snel genezen was en uit zijn "bubble" gestapt is, ik heb sindsdien niks meer van hem vernomen.

Dus, gebruik nooit een versie die niet meer ondersteund wordt en installeer na de EOL datum een nieuwe versie. Wat de meeste, met een enkele uitzondering hier en daar, thuisgebruikers doen is gewoon elke twee jaar de nieuwe LTS versie installeren of ernaar upgraden. En meestal is dat bij Ubuntu met de eerste pointrelease.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Philippe

Re: Wat houdt LTS ( long term support ) in ?

Berichtdoor Philippe » Wo 05 Sep 2018, 15:58

ik onthou ; blijft stabiel en betrouwbaar

veilig : niet meer

ga ervan uit dat geen enkel besturingssysteem bestand is tegen welke professionele malafide aanval dan ook en overweeg dan ClamAV te activeren

neem aan dat dit anti-viurus programma dat ook aangeboden wordt voor en door Linux Mint niet voor de " lol " onder programmabeheer te vinden is ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Wat houdt LTS ( long term support ) in ?

Berichtdoor Pjotr » Wo 05 Sep 2018, 18:10

ga ervan uit dat geen enkel besturingssysteem bestand is tegen welke professionele malafide aanval dan ook en overweeg dan ClamAV te activeren

neem aan dat dit anti-viurus programma dat ook aangeboden wordt voor en door Linux Mint niet voor de " lol " onder programmabeheer te vinden is ?
Alleen nuttig voor servers. Heb je totaal niks aan voor je bureaucomputer. Antivirus maakt je bureaucomputer zelfs minder veilig(!). Zie:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Philippe

Re: Wat houdt LTS ( long term support ) in ?

Berichtdoor Philippe » Wo 05 Sep 2018, 21:01

dan maar Linux Mint 19 Tara 64bits-V2 geïnstalleerd op de laptop van de kinderen ,
meteen kernel 4.15.0-32 ( -20 verwijderd ) in gebruik genomen en updatebeheer naar mijn persoonlijke eisen gezet ( niveau's 1 & 2 en Timeshift uitgeschakeld )
laat het daar proefdraaien tot 19.1 uitkomt
valt best mee , vlot verlopen
Philippe

Re: Wat houdt LTS ( long term support ) in ?

Berichtdoor Philippe » Do 06 Sep 2018, 01:32

@ Maik & Pjotr ,
was vergeten jullie beiden te bedanken voor de verstrekte ' text & uitleg '
bij deze rechtgezet samen met mijn excuses en mvg
Philippe
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Wat houdt LTS ( long term support ) in ?

Berichtdoor Maik » Do 06 Sep 2018, 10:09

Geen dank, dat is graag gedaan. :-) Succes en veel plezier met de Mint installatie, als er iets is zien we je graag terug en proberen we te helpen.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten