programmas installeren

Vragen over software en applicaties
JTvD
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 09 Sep 2018, 19:31

programmas installeren

Berichtdoor JTvD » Zo 09 Sep 2018, 21:53

Ik heb een programma gedownload, freeware.

Deze moest uitgepakt worden maar met welk bestand kan ik deze installeren

B.v. dit programma https://pypi.org/project/Songwrite3/#files
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: programmas installeren

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 15 Sep 2018, 09:56

Normaal gezien zouden er instructies moeten bijzitten. Als het een *.deb package is, kan je dit installeren door op te dubbelklikken.

In het andere geval is het een script. Dat moet je eerst uitvoerbaar maken (rechs op klikken en 'uitvoerbaar maken' aanvinken.

Dan start je de installatie vanuit de terminal. Meestal moet je het als administrator doen. Bijvoorbeeld: sudo ./install (als het installatiescript install heet).

De website die je aangeeft gaat over Python packages. Daar weet ik niet veel vanaf, maar https://packaging.python.org/tutorials/ ... -packages/ kan je misschien verder helpen?

Opgelet: wees voorzichtig met programma's die niet in softwarebeheer zitten. Ik test zulke dingen altijd eerst uit in een virtual machine.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: programmas installeren

Berichtdoor aartje » Za 15 Sep 2018, 12:52

Ik heb een programma gedownload, freeware.

Deze moest uitgepakt worden maar met welk bestand kan ik deze installeren

B.v. dit programma https://pypi.org/project/Songwrite3/#files
"songwrite" staat tussen de standaardpakketten. Start synaptic en zoek op
"songwrite" en installeer het.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: programmas installeren

Berichtdoor peer » Za 15 Sep 2018, 13:16

ik weet niet of het programma uit synaptic hetzelfde is als het gedownloadde programma. Ik denk het niet van het versienummer komt geheel niet overeen.

Als je het bestand Songwrite3-0.1.tar.gz hebt gedownload en geopend dan zie je daarin een directory Songwrite3-0.1. Hierin zitten alle bestanden. In het bestand readme.rst. Hierin staat hoe het programma moet installeren.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: programmas installeren

Berichtdoor nomko » Di 18 Sep 2018, 15:29

@peer:

Het programma wat jij probeert te downloaden is ook al verouderd. Laatste versie is van september 2017. Daarnaast als ik ga zoeken op packages.linuxmint.com kom ik deze hier niet in tegen. Echter zoek ik op packages.ubuntu.com naar Songwrite, dan zie ik zelfs voor 18.04 dat deze beschikbaar is in universe maar dan met versie nummer 0.14-11 (https://packages.ubuntu.com/bionic/songwrite). Vraag is terecht of het dezelfde programma is.....

Echter aangezien de versie die jij wilt downloaden stamt uit september 2017 lijkt me wijs ook deze niet meer te gebruiken. Het lijkt me ook zeer aannemelijk dat degene die het programma schrijft/bijhoudt er tijd insteekt wanneer hij er tijd voor heeft. En gezien de frequentie van updates besteed de maker er weinig aandacht aan. Tussen versie 3.01 en versie 2.04 zit al 6 jaar tussen!!! En dan de rare versienummering, zet je ook al te denken:
09/10/2017 versie 3.01
08/21/2011 versie 2.04
02/22/2011 versie 2.03
04/03/2009 versie 2.02.1
11/26/2008 versie 2.02

Ik zou zeggen, gebruik degene die in Synaptic zit, probeer die pakket uit en blijf vooral van deze Songwriter pakket af! Eventuele bugs en fouten in het programma worden amper opgelost en zullen gezien de nogal vreemde frequentie ook niet zo snel opgelost worden.

Dan niet om het 1 of andere, maar jij gebruikt Kubuntu, deze vraag had je beter op het Ubuntu forum kunnen stellen waar betere ondersteuning is voor Ubuntu en Ubuntu derivaten zoals Kubuntu en Xubuntu. Maar anderzijds, de bereidwilligheid om jou te helpen is ook op deze forum groot!
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: programmas installeren

Berichtdoor peer » Wo 19 Sep 2018, 07:27

@nomko

ik gebruik het programma zelf niet maar was alleen even nieuwsgierig naar het programma. Maar de versie vanuit synaptic werkte bij mij niet.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: programmas installeren

Berichtdoor nomko » Wo 19 Sep 2018, 10:29

@nomko

ik gebruik het programma zelf niet maar was alleen even nieuwsgierig naar het programma. Maar de versie vanuit synaptic werkte bij mij niet.
Als je hem niet zelf gebruikt, laat die tool dan lekker links liggen en verkloot jouw (goed werkende en up-to-date) systeem niet aan die ouwe meuk. Beste advies wat ik je nu kan geven.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: programmas installeren

Berichtdoor Peterbeter » Wo 19 Sep 2018, 11:31

De Nederlandse Ubuntu site is wel weer on line, maar het belangrijke FORUM gedeelte waar je vragen kunt stellen, nog niet.
Je kunt de vraag ook stellen op AskUbuntu, maar dan wel even aanmelden of inloggen als je al bent aangemeld: https://askubuntu.com/
Groen is er in vele soorten

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten