mint 19 XFCE

Vragen over software en applicaties
mintfan
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 17:23

mint 19 XFCE

Berichtdoor mintfan » Do 20 Sep 2018, 16:19

momenteel heb ik op mijn pc fujitsu-siemens amilo li 1818(11jaar oud) pclinuxos geinstalleerd,zou ik op deze pc mint 19 xfce kunnen installeren?
mvg:mintfan
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 915
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: mint 19 XFCE

Berichtdoor dirkjanl » Do 20 Sep 2018, 18:33

Kijk eens naar de "Systeem vereisten" (System requirements) https://blog.linuxmint.com/?p=3599
1GB RAM (2GB recommended for a comfortable usage).

En als je niet weet welke specificaties de laptop heeft, hier een link naar
https://tweakers.net/pricewatch/158505/ ... ificaties/
Als ik dat zie, dan zou ik twijfelen.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
mintfan
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 17:23

Re: mint 19 XFCE

Berichtdoor mintfan » Do 20 Sep 2018, 20:36

Dirkjanl
bedankt voor de snelle reactie,ik heb de specificaties bekeken,ik zal maar wachten tot ik 'n recentere pc heb.
mvg: mintfan
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 915
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: mint 19 XFCE

Berichtdoor dirkjanl » Do 20 Sep 2018, 21:15

Wat ik op een laptop met 1GB RAM heb gezet en redelijk werkt als je niet te veel vraagt : http://www.lxle.net
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: mint 19 XFCE

Berichtdoor Peterbeter » Do 20 Sep 2018, 21:49

Er bestaan verschillende mogelijkheden om een oudere PC op Linux te laten draaien. Als je met MInt niet goed uitkomt zijn er altijd nog de kleinere Ubuntu uitgaven, zoals Xubuntu en Lubuntu. Werk zelf regelmatig op een 10 jaar oude PC waar Xubuntu uitstekend op loopt.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: mint 19 XFCE

Berichtdoor nomko » Vr 21 Sep 2018, 09:53

LXLE is gebaseerd op Lubuntu welke nog lichter is dan een op Xfce gebaseerde distro. Waar je ook vooral mee moet oppassen is niet alleen de zwaarte van een desktopomgeving, maar ook op de applicaties die je wilt draaien. Als voorbeeld, een office pakket als Libre Office (Open Office) zal behoorlijk zwaar jouw system recourses belasten (= meer geheugen nemen), volgens opgave op hun website is 256 Mb minimaal benodigt (aanbevolen=n 512 Mb). Als voorbeeld:
Jij installeert bv. Lubuntu op die oude bak, stel dat Lubuntu 150 Mb systeemgeheugen neemt om te werken, we nemen voor Libre Office de minimale hoeveelheid aanbevolen RAM = 256 Mb. Stel 1 Gb op 1024 Mb en we krijgen: 1024-256-150=618Mb over. Pakken we aanbevolen hoeveelheid RAM voor Libre Office dan zal je zien dat je dan nog maar 362 Mb RAM overhebt. IS dit voldoende? Niet helemaal als je ook bedenkt dat je nog andere services op de achtergrond hebt lopen die ook RAM opslokt en andere applicaties laat draaien naast Libre Office. Doordat applicaties ook zwaarder worden door meer uitbreidingen en helaas hier ook meer systeembronnen opslokken is 1 Gb echt bijzonder minimaal om goed te kunnen draaien. Maar het zal nog wel kunnen gaan mits je niet al te veel van jouw systeem eist of jouw systeem belast.

Ook video- en fotobewerkingspakketten zijn behoorlijk belastend voor jouw systeem. Is het niet zozeer tijdens het bewerken dan wel voornamelijk bij het renderen van de beelden. Dit soort applicaties zal je wat ik vermoed toch niet erg soepel kunnen laten draaien op jouw systeem. Ook CAD applicaties vallen hieronder uiteraard, ook al renderen ze het beeld vooral via de GPU (Grafische chip of grafische kaart). Ook behoorlijk zware belasting voor jouw systeem.

Daarnaast zijn er wel allerlei (kleine) trucjes om jouw systeem wat sneller te kunnen laten draaien of bepalde applicaties iets sneller te kunnen laten draaien maar de gemiddelde gebruiker met voldoende systeembronnen zullen dit effect amper merken: zo heeft mijn laptop een Intel i7 CPU en 16 Gb RAM dus ik zal dit minder snel opmerken dan iemand met een Celeron CPU en 1 Gb geheugen (snelheid winst zit em meer in dat een applicatie bv sneller opstart, sneller reageert, iets minder systeembronnen aanspreekt).

Mijn advies is, probeer Lubuntu of LXLE of een ander distro met een niet zo zware desktop omgeving (Mint + Mate desktop is ook best lightweight). En ga niet al te veel bezig met behoorlijk zware en systeembronnen belastende applicaties.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
mintfan
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 17:23

Re: mint 19 XFCE

Berichtdoor mintfan » Vr 21 Sep 2018, 17:16

bedankt voor de vele suggesties!

mvg: mintfan

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten