18.3 Mate upgraden naar 19?

Vragen over software en applicaties
Philippe

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor Philippe » Di 25 Sep 2018, 19:35

Ik meende dat een Dock nu standaard in Mint Mate zat. Werk daar graag mee. Kan niet vinden waar ik dit kan activeren.
Het Dock is door verschillende programmeurs nagemaakt voor andere besturingssystemen, waaronder Microsoft Windows en Linux. Een bekend voorbeeld voor Linux is Docky.

vindt je standaard onder LM19 in programmabeheer , tenminste als het dit is wat je zoekt ?
Gebruikersavatar
PoppeSchuitema
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013, 08:42

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor PoppeSchuitema » Di 25 Sep 2018, 20:36

Ik heb nog geen antwoord gezien of dualboot LM19 WIN10 nu wel of niet kan alleen nog maar antwoorden als het kan misschienwel of het kan misschienniet wat is het nu kan het of kan het niet. Ik heb nl ook een dual LM18-3/WIN10 en ben van plan LM19 Cinnamon te installeren
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 21-1 Cinnamon-Ulyana ;
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Di 25 Sep 2018, 21:37

Ik meende dat een Dock nu standaard in Mint Mate zat. Werk daar graag mee. Kan niet vinden waar ik dit kan activeren.
Het Dock is door verschillende programmeurs nagemaakt voor andere besturingssystemen, waaronder Microsoft Windows en Linux. Een bekend voorbeeld voor Linux is Docky.

vindt je standaard onder LM19 in programmabeheer , tenminste als het dit is wat je zoekt ?
Nee, dat is het niet. Moet ergens in de standaard instellingen zitten, zonder dat je het separaat moet installeren. Het laatste kan ik wel, het eerste kan ik (nog) niet vinden.
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Di 25 Sep 2018, 21:41

Ik heb nog geen antwoord gezien of dualboot LM19 WIN10 nu wel of niet kan alleen nog maar antwoorden als het kan misschienwel of het kan misschienniet wat is het nu kan het of kan het niet. Ik heb nl ook een dual LM18-3/WIN10 en ben van plan LM19 Cinnamon te installeren
Terechte vraag. Ik kon alleen maar kiezen tussen wissen schijf of "iets anders". En dat laatste werd voor mij iets te ingewikkeld om veel tijd in te steken op een netbook waarop ik toch eigenlijk hoofdzakelijk met Mint werkte. Mijn Lenovo heb ik dit wel zonder problemen kunnen doen. Ligt waarschijnlijk aan de configuratie van de partities. Op mijn Lenovo wat gunstiger dan op mijn Asus, denk ik.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor mutse » Di 25 Sep 2018, 22:25

Even ingaand op:
PoppeSchuitema schreef:
Ik heb nog geen antwoord gezien of dualboot LM19 WIN10 nu wel of niet kan alleen nog maar antwoorden als het kan misschienwel of het kan misschienniet wat is het nu kan het of kan het niet. Ik heb nl ook een dual LM18-3/WIN10 en ben van plan LM19 Cinnamon te installeren
Probeer het eens zoals Alain het beschrijft ( het is wel voor Mint18 maar misschien lukt het ook met Mint19 ).

https://baudrez.be/win10-mint/

Mijns inziens, dat heeft toch niets te maken met de titel in deze topic. Een ander 'draadje' daarrond ( dualboot Windows - LinuxMint ) zou weleens veel nuttiger kunnen zijn.

Succes.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor Pjotr » Wo 26 Sep 2018, 00:21

Ik heb nog geen antwoord gezien of dualboot LM19 WIN10 nu wel of niet kan
Het kan gewoon:
https://sites.google.com/site/computert ... leren-mint

Geen probleem. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor aartje » Wo 26 Sep 2018, 09:04

Op zich ben ik een voorstander van Linux 'only', maar er zijn nu eenmaal mensen die ook af en toe Win nog nodig hebben.
Dan is het wel erg makkelijk gezegd: 'gooi Win er maar af'.
Meestal is het een probleem met Grub en is de oplossing Grub herstellen/repareren.
[quote=" ....
wat heeft dit te maken met de bekende reële " dual-boot " problemen
De problemen doen zich voor met Win 10 volgens bovenstaande posts.
En als ik mijn 'n=1 anekdotische bewijsvoeringsduit' in het zakje mag doen: ik heb nog nooit problemen gehad met Win 7 dual boot... ;)

Zoals je hier kunt lezen krijgen Win 7/8 nog tot 2020/2023 Beveiligingsupdates.
Prima te gebruiken voor iemand die af en toe nog Win nodig heeft in een dual boot; wel veilig, maar niet meer de laatste features.


Maar wellicht kun je 'de bekende problemen' inhoudelijk specificeren en toelichten?
Dan kan ik je beter helpen bij het vinden van een oplossing.
Ik heb ook nog nooit problemen gehad met een dualboot win7/(mint/ubuntu). eerlijk gezegd heb ik nooit goed begrepen
waarom mensen van win7 naar win10 zouden gaan, die paar dingen die onder Linux niet gaan gaan zeker onder Win7
(ook als Win7 onder Virtualbox draait), daar is win10 helemaal niet voor nodig.....
Gebruikersavatar
PoppeSchuitema
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013, 08:42

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor PoppeSchuitema » Wo 26 Sep 2018, 14:17

Waarom wil iemand overgaan op LM19? Om de zelfde redenen dat iemand over gaat naat W10
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 21-1 Cinnamon-Ulyana ;
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor nomko » Vr 28 Sep 2018, 14:03

Waarom wil iemand overgaan op LM19? Om de zelfde redenen dat iemand over gaat naat W10
Nee, om redenen van up-to-date blijven en het voorkomen van werken met een versie die straks niet meer ondersteund wordt. Aan de andere kant, Mint 18 wordt nog enkele jaren ondersteund dus op korte termijn is er nog geen reden om over te stappen, op lange termijn weer wel om redenen van up-to-date blijven met de meest recente ontwikkelingen op dat moment. Daarnaast, Mint 19 bevat technologie onder de motorkap die Mint 18 niet heeft en waarschijnlijk ook niet zal krijgen omdat het niet voor Mint 18 ingepland staat.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Vr 28 Sep 2018, 14:17

Even terug naar mijn vraag of in Mint 19 Mate via de instellingen Docky of Plank te activeren is. Beetje zonde als ik het ga installeren, terwijl het in het systeem al aanwezig is. Of is het een instelling die alleen in Cinnamon aanwezig is?
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor nomko » Ma 01 Okt 2018, 08:38

Even terug naar mijn vraag of in Mint 19 Mate via de instellingen Docky of Plank te activeren is. Beetje zonde als ik het ga installeren, terwijl het in het systeem al aanwezig is. Of is het een instelling die alleen in Cinnamon aanwezig is?
Planl/Docky is dacht ik een opstartservice. Dus je zou inderdaad in de instellingen van Docky/Plak moeten kijken naar een setting met en omschrijving als Activeren tijdens opstarten (o.i.d.) Ik gebruik deze tools zelf niet maar vaak hebben dit soort tools ergens een instelling om dit mee te regelen.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Ma 01 Okt 2018, 08:46

@Nomko. Dank voor jouw reactie. Maar ik ben waaarschijnlijk niet duidelijk geweest. Ik bedoel dat Plank nu in de instellingen van Mint Mate zit. Dus geen extra installatie van Plank, maar Plank kun je in de Mint instellingen gewoon aan- en uitzetten.

Ik weet hoe Plank te installeren en je kunt vanuit de instellingen in Plank de automatische opstart aanzetten. Maar ik meende een tijdje geleden gelezen te hebben dat het activeren van Plank in Mint 19 in de instellingen van Mate zat. Maar ik kan het nu niet vinden.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor peer » Ma 01 Okt 2018, 10:07

als je in de software manager of synaptic kijkt dan kun je toch zien of plank geïnstalleerd is??

of in de terminal: dpkg -s plank
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Ma 01 Okt 2018, 11:49

Het gaat mij niet om apart installeren, maar of het nu onderdeel is van de Mate/Cinnamon uitgave. Dus of Mint nu standaard een dock geintegreerd heeft in de 19 versie, net zoals Elementary dat heeft.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor peer » Ma 01 Okt 2018, 12:56

als plank onderdeel uitmaakt van Mate dan moet het al geïnstalleerd zijn. En dat kun je dan controleren met de software manager of dpkg -s plank.

Ik weet niet of plank nu onderdeel is van mint mate. Ik verwacht van niet. Een mintmategebruiker zou hier uitsluitsel over kunnen geven.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten