Mint19 / GParted

Vragen over software en applicaties
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Za 29 Sep 2018, 16:24

Goede...enz.
De partitie waar Mint19 op staat is /dev/sda3, 30.08 GiB waarvan 25.18 GiB in gebruik.
GParted op de Live-USB geopend om de partitie te herschalen maar Gparted laat alleen de HDD van bijna 1 terabite zien. Niet de partitie indeling zoals ik ken ben onder bv. Ubuntu 16.04. Omdat op deze computer de versie Ubuntu 16.04 staat, Gparted aldaar gestart, de partities indeling is te zien, /dev/sda3/Mint19 aanklikken om te ‘herschalen’.
Deze partitie heb ik overigens helemaal aan de rechterkant van de vrije ruimte gezet dus kan er alleen naar links verschoven worden. Als ik doe, verschijnt de melding: (details vd melding)...
“GParted 0.25.0 --enable-libparted-dmraid –enable-online-resize Libparted 3.2

/dev/sda3 naar links verplaatsen en vergroten van 30.08 GiB naar 49.32 GiB 00:00:00 ( FOUT )
/dev/sda3 kalibreren 00:00:00 ( GESLAAGD )

pad: /dev/sda3 (partitie)
begin: 1890430976
eind: 1953523711
grootte: 63092736 (30.08 GiB)
bestandssysteem op /dev/sda3 controleren op fouten en deze (indien mogelijk) repareren 00:00:00 ( FOUT )

e2fsck -f -y -v -C 0 /dev/sda3 00:00:00 ( FOUT )

e2fsck 1.42.13 (17-May-2015)
Bestandssysteem /dev/sda3 heeft functies ingeschakeld die niet ondersteund worden: metadata_csum
e2fsck: Installeer een nieuwere versie van e2fsck! ”
e2fsck gezocht in Synaptic, iets gevonden met deze naam en geïnstalleerd. Na een herstart geen mogelijkheid te herschalen of de partitie dev/sda3 te controleren of te herstellen.

Ligt dit aan Gparted, omdat ik in Ubuntu 16.04 Mint19 wil veranderen?
De site en FAQ: https://gparted.org/faq.php bracht mij ook niet verder.

Gezocht op:
https://sites.google.com/site/computert ... stallatie-
Ingekorte versie:
“Partitiegrootte niet optimaal? Verbeter de grootte achteraf (na installatie)
Heeft u Mint al geïnstalleerd en staan de partitiegroottes niet goed?
Start Mint op vanaf de Mint-DVD. Na de voltooide opstart doet u het volgende:
Klik op Gparted partition editor
Rechtsklik met de muis op de partitie genaamd "linux-swap" en kies Swapoff.
Verklein eerst de partitie die kleiner kan, met behulp van de werkbalkknop Resize/Move, zodat er vrije ruimte ontstaat.”
Maar de verschillende partities zijn niet te zien, op de Live-USB, alleen die ene die de hele HDD is, Filesystem iso9660

Hoe kan ik de partitie herschalen?
Bvmd,
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Peterbeter » Za 29 Sep 2018, 17:52

Heb je bij Gparted gekeken onder menuknop GParted; vervolgens: schijven herlezen en onder schijven zie je welke schijven aanwezig zijn.
Groen is er in vele soorten
frits

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor frits » Ma 01 Okt 2018, 08:37

@CmeMu Kun je dit toelichten? "Ligt dit aan Gparted, omdat ik in Ubuntu 16.04 Mint19 wil veranderen?"
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Joan » Ma 01 Okt 2018, 12:19

Kijk eens of je met het programma Schijven kan ontdekken hoe de partities zijn ingesteld.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor peer » Ma 01 Okt 2018, 12:50

uit jouw eerste bericht:
"Maar de verschillende partities zijn niet te zien, op de Live-USB, alleen die ene die de hele HDD is, Filesystem iso9660".

Bedoel je hier dat het filesysteem van de HDD iso 9660 is?? Dan ziet gparted jouw disk als een cdrom. En ik denk dat gparted niets kan met de indeling van een cdrom.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Ma 01 Okt 2018, 15:05

@CmeMu Kun je dit toelichten? "Ligt dit aan Gparted, omdat ik in Ubuntu 16.04 Mint19 wil veranderen?"
Ik bedoelde dat Ubuntu 16.04 al een ‘oudere’ versie is. Ik zie de partities dus wel maar toen ik een partitie wilde veranderen die ongeveer van de zelfde versie is, nl Xubuntu …. lukte dat ook niet.
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Ma 01 Okt 2018, 15:07

Kijk eens of je met het programma Schijven kan ontdekken hoe de partities zijn ingesteld.
Jawel, de schijven zijn te zien als de Harde schijf geselecteerd staat. Kan met dit programma de partitie herschaalt worden?
Of is er een ander programma waarmee dat kan ?
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Ma 01 Okt 2018, 15:09

Heb je bij Gparted gekeken onder menuknop GParted; vervolgens: schijven herlezen en onder schijven zie je welke schijven aanwezig zijn.
Geprobeerd GParted met de Live-USB te benaderen. Deze op het bureaublad gezet, in eigenschappen de rechten verandert: Toegang staat er 2x, beide op 'lezen en schrijven' gezet. ‘Groep’ stond op Mint, geen resultaat na openen van Gparted. De groep op adm gezet meer niets veranderde.
Alleen is de hele harde schijf te zien en in de menubalk wordt de Live-USB weergegeven en te zien.

Wat jij bedoelt begrijp ik niet, enig idee waarom jij wel de partities ziet en ik niet? Heb je Mint 19?
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Ma 01 Okt 2018, 15:19

uit jouw eerste bericht:
"Maar de verschillende partities zijn niet te zien, op de Live-USB, alleen die ene die de hele HDD is, Filesystem iso9660".
Bedoel je hier dat het filesysteem van de HDD iso 9660 is?? Dan ziet gparted jouw disk als een cdrom. En ik denk dat gparted niets kan met de indeling van een cdrom.
Live-USB in dit geval. Voor de zekerheid een Live-DVD van Ubuntu 16.04.4 geprobeerd, helaas kreeg ik zezelfde melding als ik in de opening vermeld, er is een nieuwere versie van e2fsck nodig. De andere partities, waren te zien maar dus niet te herschalen.

Maar wat bedoel je met "Dan ziet gparted jouw disk als een cdrom?". Welke versie Mint gebruik jij?
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Joan » Ma 01 Okt 2018, 15:39

Een live versie van Linux Mint kun je niet aanpassen. Je kunt er wel de andere aangesloten apparaten mee instellen.
Het is mogelijk dat jij op de live usbstick of dvd aan het kijken bent en dan krijg je dat soort meldingen ook.

Kijk goed welke drives of sticks er zijn aangesloten op de manier zoals Peterbeter beschreef of met het programma Schijven.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Mogenblue » Ma 01 Okt 2018, 17:30

Misschien zou je het met een andere partition manager op een usb stick kunnen proberen dan GParted.

Ik heb precies hetzelfde gehad en overwoog om dan maar opnieuw te installeren en de partities dan handmatig in te stellen. Daar heb ik tot nu toe nog geen zin in gehad, is niet zo nodig voor mij.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Peterbeter » Ma 01 Okt 2018, 21:36

Ik gebruik (ook) Mint 19, maar maakt allemaal niet heel veel uit in de Ubuntu familie.
Begrijp gewoon niet dat jouw live USB geen goede weergave doet van de aangesloten disks.
Heb zoiets nog nooit meegemaakt in geen enkele Ubuntu uitgave. En zoals Joan zegt: de Live versie kun je (beter) zelf niet aanpassen.
Als het programma ::schijven de disks wel ziet moet GParted ze ook zien. Kan eigenlijk niet anders.
Vermoedelijk maakt u ergens een inschattingsfout.
Hier vindt u beschrijvingen van enkele partitie managers voor Linux.
http://www.linuxandubuntu.com/home/top- ... n-managers
Maar bijna alle meningen melden dat GParted de beste is. En als u er een gebruikt, gebruik dan wel een recente.
Die uit Ubunti 16.04 is mogelijk toch al wat gedateerd lijkt me.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor emvedeesje » Wo 03 Okt 2018, 09:34

@CmeCu
Download eens de recentste Mint-19 ISO en zet deze op een USB:
https://sites.google.com/site/computertip/Home
Start met deze USB-ISO en open daar eens gparted

Momenteel begrijp ik nog geen knijt uit de verwarrende uitleg.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor peer » Wo 03 Okt 2018, 14:55

ik heb even terug gelezen naar je eerste bericht en eigenlijk begrijp ik niet goed wat er aan de hand is.

De live-usb met gparted ziet alleen maar de gehele schijf. Later lees ik dat gparted het bestandsysteem ziet als ISO 09660. Dat is het systeem van een cdrom. Dus gparted denkt dat het een cdrom is. En daar kan gparted niets aan aanpassen.

Binnen ubuntu 16.04 kun je gparted openen en worden de partities wel gezien. Verplaatsen van de partitie loopt echter fout. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat de schijf als cdrom wordt gezien.

Ik vraag me af hoe het kan dat de schijf als cdrom wordt gezien. Hoe heb je destijds ubuntu geïnstallleerd. Het lijkt erop alsof je een iso-bestand direct naar je schijf gekopieerd hebt in plaats van een normale installatie. Maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

Ik weet geen oplossing maar ik zou de bestanden redden die wil behouden,dan gparted op de live-usb starten en een nieuwe partitetabel installeren (kies: device- create new partition table - msdos - apply). Daarna lekker mint 19 installeren.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Wo 24 Okt 2018, 11:16

Graag wil ik nog even terugkomen op mijn oorspronkelijke vraagstelling betreft Gparted (-Live).
De te kleine partite waar Mint19 op stond is opgelost. Er is nu een nieuwe (grote) partitie met daarop een ‘schone’ installatie van Mint19.

Het punt is dat ik Gparted gewend was te gebruiken. Nu met de versies > 18. laat Gparted alleen één partitie zien en dat is de gehele harde schijf. Men raad GPgarted-Live aan maar ik weet niet hoe deze te installeren.

Er is een methode om Gparted direct op een USB-flash te zetten:
https://gparted.org/liveusb.php#linux-method-d

Hier staat een methode om de Live-USB te maken. Mijn vraag betreft het ‘path’ omdat ik die niet weet te maken.

Citaat pagina:
“ Since GParted Live is based on Debian Live and this image is a isohybrid, the GParted Live CD image can be written directly to a USB flash drive.


4. Download the GParted Live iso file.
5. Insert the USB flash drive your Linux computer and wait a few seconds. Next, from a terminal window run the command:

dmesg

This command queries the device name of the USB flash drive. For example, you might find the device name is /dev/sde.
6. From a terminal window, enter the following command using the gparted .iso file name and USB device path you discoved in the previous steps.
For example:

sudo dd if=/path-to-gparted-live.x.y.z-w.iso of=/dev/sde bs=4M; sync
Mijn USB-stick staat op: /dev/sdc1
gparted-live-0.32.0-1-amd64.iso staat in ‘Downloads’

– Hoe maak ik het pad naar de Map Downloads.
– kan de vermelding: gparted-live.x.y.z-w zo blijven of moet ik de juiste benaming gebruiken: gparted-live-0.32.0-1-amd64?

Wat ik probeer geeft alleen: “Bestand of map bestaat niet”
(?)
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten