Mint19 / GParted

Vragen over software en applicaties
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Ma 05 Nov 2018, 15:44

@frits
Wat ik wil is duidelijk: kunnen partitioneren als dat nodig is. Data ‘veiligstellen’ hoort bij het formateren / partitionernen / herschalen.

De hoeveelheid van de partities is aan mij en doet verder niets af aan mijn vraag-stelling.
Mint 19 is opnieuw geïnstalleerd!

Onder (Ubuntu) 16.04 LTS werkt GParted maar niet met hogere versies. Die kan ik dus niet inzetten (als dat nodig zou zijn).
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
frits

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor frits » Ma 05 Nov 2018, 15:57

Ok, dan hoop ik dat er iemand is die je kan verder helpen. Succes!
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Joan » Ma 05 Nov 2018, 18:17

Linux Mint 19.x en alle programma's die daarbij worden geleverd en geïnstalleerd werken goed, daar is geen discussie over nodig.
Als je na installatie van Mint en installatie van gparted daarmee problemen hebt is er toch iets anders niet goed.

De live distributie van Mint gebruikt ook Gparted om de drive in te delen, dus als je hebt geïnstalleerd met "Iets anders" of "Ernaast" is gparted gebruikt en zou die dus ook goed werken.
Er kan een fout zitten in jouw live versie van Linux Mint, daarom schreef ik dat je beter opnieuw download en de distro eerst controleert voordat je hem brand.
Controleer met de live versie ook of alles werkt voordat Mint je installeert.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Di 06 Nov 2018, 10:52

@ Joan
Als je de Mint19 download controle met checksum bedoelt, die heb ik toegepast. Die van Live-GParted weet ik niet meer. Kan het opnieuw proberen.
Quote mijzelf:
“Een andere partitiemanager: KDE partitiebeheer heb ik geïnstalleerd maar daar heb ik geen beheer over, ik snap niet hoe dat werkt.”
Hoe krijg ik die manager aan de praat. Binnen gehaald met Synaptic, maar de manager blijft ‘leeg’ omdat ik geen beheer heb. Of werkt zoiets niet in Mint?
Dank voor jullie reacties
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Joan » Di 06 Nov 2018, 19:03

Je hoeft gparted niet te downloaden, die zit standaard in de live versie van Linux Mint en in de geïnstalleerde Mint kun je het installeren met Programmabeheer. Het werkt beter als je de programma's gebruikt die door de distributie worden aangeboden en doe dat niet met Synaptic als je niet precies weet wat er bij moet.
Overigens is KDE ook geen Linux Mint. Voor het gebruik van KDE programma's in Mint heb je ook een KDE basis nodig.
Ga in Mint naar programmabeheer en installeer daar gparted en gpart, dat is alles wat je nodig hebt en het werkt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Do 08 Nov 2018, 13:53

@ Joan Dank Joan voor je geduld. Je bericht kwam bij mij in beeld nadat ik al e.e.a. had uit geprobeerd. (verprutst :0 )

PartitionManager KDE is in Programmabeheer te vinden.

KDE in Mint integreren (als dat zo heet) leek zeer eenvoudig, ik zag een YouTube filmpje: Installing KDE on Linux Mint 19 – YouTube https://www.youtube.com/watch?v=PY83eBpnivc

Omdat ik die KDE basis niet heb, ging het waarschijnlijk fout. GRUB sneuvelde!?! De methode volgens Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/6 heb ik in het verleden diverse keren met succes toegepast, nu (na het veranderen in /dev/sda3) lukte het niet!

Een herinstallatie van Mint19 leek mij daarom het beste. Omdat ik weet dat de -Live Mint19 GParted heeft maar mij niet de bruikbare versie levert, heb ik -Live Ubuntu 16.04 eerst geboot.
In deze omgeving was GParted zoals het hoort, Zo kon de Mint19 met KDE geformatteerd en daarna herschaalt worden. Dat lukte zonder moeite.

Na installatie van een ‘schone’ op integriteit gecontroleerde Mint19 toch nog even gekeken hoe het nu zit: Ubuntu16.04 -Live geboot. GParted gestart, alle partities staan grafisch weergegeven maar het opnieuw herschalen van de partitie waar nu Mint19 schoon op staat, gaat niet meer. Tijdens het herschalen komt de e2fsck foutmelding:
“e2sck -y -c 0 /dev/sda3
e2fsck 1.42.13 (17-May-2015)
Bestandssysteem/dev/sda3 heeft functies ingeschakeld die niet ondersteunt worden:
metadata_csum e2fsck: installeer een nieuwere versie van e2fsck!”
Waar ik deze Topic mee begon.

Ik vond: https://askubuntu.com/questions/1011453 ... metadata-c over e2fsck problemen:

sudo apt-get install e2fs*

In Mint19 / Synaptic staat e2fs* nu versie 1.44.1-1 maar dit help niet. (Dezelfde melding blijft).

Quote Joan
“Als je na installatie van Mint en installatie van gparted daarmee problemen hebt is er toch iets anders niet goed.”
Enig idee hoe dit aan te pakken, wat gaat er fout?


Oja, de GParted in de -Live Mint19 versie geeft (dus) de ene gehele partitie weer.
Hartelijk bedank voor jouw/jullie inzet,
CmeCu
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten