Mint19 / GParted

Vragen over software en applicaties
frits

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor frits » Wo 24 Okt 2018, 11:40

Je kunt vanuit Mint met "Schijfkopieschrijver voor USB" makkelijk een Live USB maken van een ISO. In jouw geval ook voor Gparted. Is dat niet makkelijker?
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Peterbeter » Wo 24 Okt 2018, 14:05

Gparted is gewoon een van de programma´s die op de Live DVD/USB staan.
Die hoef je alleen maar even aan te klikken in het Menu, onder het submenu: Beheer
Als je Mint al hebt geinstalleerd kun je Gparted ook installeren vanuit: Menu, dan Beheer en vervolgens : Programmabeheer.
Daar kies je Gparted om te installeren.
In Gparted moet je vervolgens wel even kijken welke schijf je wil zien.
Probeer dat eerst voordat je verder lastige en soms onoplosbare zaken op je PC veroorzaakt.
Groen is er in vele soorten
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Wo 24 Okt 2018, 15:58

Dank voor jullie reacties
@Peterbeter
“Die hoef je alleen maar even aan te klikken in het Menu, onder het submenu: Beheer
Als je Mint al hebt geïnstalleerd kun je Gparted ook installeren”
Zo wordt het een kringeltje weer rond. Daar gaat het om: die installatie geeft maar 1 Partitie weer, de gehele harde schijf!

@ersavata Dank voor de kopieschijver, deze kende ik nog niet!
Meteen uitgeprobeerd en inderdaad, datgene wat nog op de USB stond werd geformatteerd om daar de .iso uitgepakt te zien als boot medium 8)

Helaas kom ik terecht in een soort Wine-achtig gebeuren waar iets komt dat op Gparted lijkt (met alweer maar 1 harde schijf van 1 terabyte), waar niets ‘het doet’. Geen Enter, Esc, Menu. Behalve de Tab maar die geeft alleen de USB-staaf weer. Uit dit programma gaan is alleen mogelijk met een harde return = machine uitzetten!

Ik snap niet dat anderen die Mint/Ubuntu >18. gebruiken deze problemen niet hebben!
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Joan » Wo 24 Okt 2018, 23:45

Gparted staat op in het menu van de live versie, die hoef je iet apart te installeren.
Als je Gparted in je normale Mint versie wilt kun je het installeren via Programmabeheer.

Als Gparted aangeeft dat er een partitie en die is bijna net zo groot als de drive dan heb je maar een partitie.
Als de partitie (veel) kleiner is dan de drive en er wordt geen ongebruikte ruimte aangegeven dan is er iet mis met de drive indeling (verkeerde of afwijkende inhoudstabel).

Kijk op de Linux Mint wiki - GParted voor meer info.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Peterbeter » Do 25 Okt 2018, 00:32

....of is er iets mis met de drive...!?

Offtopic tekst verwijderd door moderator.

Wat Gparted toont is immers wat het is.....wat het ook is.
Groen is er in vele soorten
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Wo 31 Okt 2018, 15:43

Alweer bedankt voor jullie reacties.

De Live-versie van Gparted wordt aangeraden door Pjotr als je/men de geïnstalleerde partitie wilt veranderen waarmee je werkt.
Citaat Joan:
“Als Gparted aangeeft dat er een partitie en die is bijna net zo groot als de drive dan heb je maar een partitie. “
Citaat Peterbeter
“Wat Gparted toont is immers wat het is.....wat het ook is.

Er zijn momenteel 9 partities, -Swab en -Timeshift (heeft een partitie) meegerekend.
Die indeling zie ik met Gparted 0.25.0 op de versies Linux <18.
De versie 0.30.0 (op oa. Mint19) geeft 1 partitie weer.
Hieronder mijn partitie indeling vanuit Mint19:

Code: Selecteer alles

:~$ lsblk
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda 8:0 0 931,5G 0 disk
├─sda1 8:1 0 200,2G 0 part
├─sda2 8:2 0 1K 0 part
├─sda3 8:3 0 30,1G 0 part
├─sda4 8:4 0 80,1G 0 part /
├─sda5 8:5 0 36,2G 0 part
├─sda6 8:6 0 18,1G 0 part [SWAP]
├─sda7 8:7 0 35,7G 0 part
├─sda8 8:8 0 35,7G 0 part
└─sda9 8:9 0 41G 0 part
Wat verklaard dit? Iedergeval niet dat er maar 1 partitie is.
Is er iets niet goed is met de drive(?) of met de installatie?
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor peer » Wo 31 Okt 2018, 16:33

je opsomming laat inderdaad 8 partities zien. Deze partities vullen samen ongeveer de halve schijf. De rest is dus leeg..

Wat ik gek vind is dat je met gparted 0.25 9 partities ziet en met gparted 0.3 maar één 1 partitie. Daar snap ik niets van. Ik ben geneigd om te denken dat er met de installatie waarin je maar één partitie ziet iets mis is.

met Gparted kun je alle partities aanpassen (vergroten, verkleinen, verplaatsen, deleten) op voorwaarde dat ze niet gemount zijn èn niet actief. Daarom is het overzichtelijker als je gparted start vanaf een live-cd of live-usb. Ik zou gparted zeker in jouw geval alleen van een live-usb starten. Ik gebruik dan het liefste de live-iso van gparted zelf omdat ik dan zeker weet dat hard disks niet gemount zijn en dus ook niet actief. Dan kan ik veranderen wat ik wil.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor DeBaas » Wo 31 Okt 2018, 21:43

"Filesystem iso9660"
Is NIET de harddisk maar de Mint installatie .iso
Gebruik de installatie .iso van Mint 19.
Start gparted.
In gparted klik op het pijltje naast /dev/sdX.
Nu zie je en kun je kiezen de overige schij(f)ven.
Kies de gewenste schijf.
Rechtsklik op de linux-swap partitie(s) en vervolgens links op Wisselgeheugen uit (swapoff)
Nu kun je naar hartelust vergroten, schuiven of verkleinen.
Pas op, soms dien je een partitiegrootte 1M kleiner aan te geven dan schijnbaar mogelijk.
Dat merk je vanzelf wanneer gparted een foutmelding geeft.
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Vr 02 Nov 2018, 13:33

@peer
Is er iets mis met de installatie? $ lsblk hierboven is Mint19. Wat is mis :vraagteken:
-----------------------
quote DeBaas
“Gebruik de installatie .iso van Mint 19.
Start gparted.
In gparted klik op het pijltje naast /dev/sdX.
Nu zie je en kun je kiezen de overige schij(f)ven.
Kies de gewenste schijf.”
Dit heb ik eerder gedaan. Niets anders dan de ene terabite en de USB dev/sdc, (niets anders, helaas )
De versie Mint19 = Cinnamon 3.8.8. Maar daar zal het niet aan liggen.
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor DeBaas » Vr 02 Nov 2018, 15:12

Zo doe ik het (meestal)
de # en daarna is uitleg.
Plaats de USB, minimaal de grootte van de .iso.
Na de dd copieslag is deze alleen geschikt voor de geïnstalleerde iso, CD/DVD filesysteem,
er kan niets meer bij dus neem geen 32G versie als de .iso maar 650M groot is.
Met gparted is de USB weer in originele staat te brengen

Terminal:
cd ~/Downloads # ga naar de download map.
ls # laat de namen van de downloads zien,
# selecteer met de muis ,linker muisknop, de gewenste .iso, gparted-live-0.32.0-1-amd64.iso,
# rechter muisknop, kopieer.
sudo fdisk -l # destileer de juiste USB, later in het voorbeeld, /dev/sdh
sudo dd bs=4M if=gparted-live-0.32.0-1-amd64.iso of=/dev/sdh status=progress && sync
# de .iso naam, na if=, plakken met de rechter muisknop.

Dan rustig afwachten tot de prompt weer terug is.
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Za 03 Nov 2018, 17:49

3-11-2018
@DeBaas
Dank, je hebt mijn vraag beantwoord hoe ik het juiste pad maak naar de USB. Dat is gelukt. Deze mappen staan op de USB :
EFI
live
boot
utils
syslinux
GPL
Gparted-Live-Version

maar het ‘booten’ lukt hiermee niet. Alleen een flikkerend wit streepje in een (blijvend) zwart scherm.
Hierna het staafje geformatteerd en de .iso opnieuw geïnstalleerd dmv. de ‘Schijfkopieschrijver voor USB’ (@ersavata..). Dezelfde mappen.
Reboot…. Hiermee krijg ik een scherm, zoiets als MultiSystem. Hier is de optie Gparted te openen maar daar is niets mee te doen, alles is onbruikbaar.

– Hoe groot is de .iso die jij/jullie gebruiken? bij mij: 54 elementen (en 1 verborgen), in totaal 324,1 MB (Hierboven heb je het over 650M. Ik neem aan dat dit een voorbeeld is.)

Bij het opstarten zie ik vaak de melding:

Code: Selecteer alles

[0.000000][Firmware Bug]:TSC_DEADLINE disable due to Errata: please update microcode to version: 0x22 (or later)

[0.032672] Error parsing PCC subspaces from PCCT

[0.036788] ACPI Exeption: Could not find/resolve named pakage element: NVP (20170831/dspkginit-381)
Heeft dit iets te maken met e.e.a? Hoe doe ik de gevraagde update, waarvan?
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor DeBaas » Zo 04 Nov 2018, 16:18

Mijn opties zijn helaas op..............................
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor Joan » Zo 04 Nov 2018, 17:33

Nog eens alles doorgelezen en met "De partitie waar Mint19 op staat is /dev/sda3, 30.08 GiB waarvan 25.18 GiB in gebruik." heb ik nog een optie.
Verwijder de partitie van Mint 19.
Download de iso opnieuw en controleer deze op fouten.
Maak een nieuwe sda3 partitie en installeer daarop de nieuwe Mint 19 iso.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor CmeCu » Ma 05 Nov 2018, 11:52

Bedankt Joan dat je nog een keer hebt willen kijken naar dit GParted probleem van mij.
Quote:
Nog eens alles doorgelezen en met "De partitie waar Mint19 op staat is /dev/sda3, 30.08 GiB waarvan 25.18 GiB in gebruik." heb ik nog een optie.”
(Omdat die partitie zo klein is/was kon VirtualBox Windows7 niet installeren. Hierdoor merkte ik dat Gparted niet meer werkt.)

Topic pagina 1 https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic ... 014#p22222 .
Hier geef ik aan jouw optie al te hebben gedaan, daar gaat het niet om. Wel om GParted te kunnen hanteren zoals ik gewend was.
Wat overeenkomt met de andere geïnstalleerde distributies > 18. (Ubuntu 18.., Xubuntu 18.., Mint19) dat Gparted niet meer te gebruiken is.

De Live-versie werkt ook niet, dit vermelde ik al. Omdat alle distributies uiteindelijk overgaan naar 18.+, wil ik dit probleem onder controle hebben. Maar hoe?

Een andere partitiemanager: KDE partitiebeheer heb ik geïnstalleerd maar daar heb ik geen beheer over, ik snap niet hoe dat werkt.
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
frits

Re: Mint19 / GParted

Berichtdoor frits » Ma 05 Nov 2018, 12:15

Weet nog steeds niet helemaal wat je nu eigenlijk wilt. Als je met partities aan de gang gaat is de 1ste vraag: Heb je je AL je data veilig gesteld wat op jouw harde schijf staat?

Verder lijk je nogal wat partities te hebben, hebben die een doel? Als onder Ubuntu G-Parted wel werkt zou ik daarmee alle partities weggooien waar je sowieso niets mee doet, dan ontstaat er Unallocated space. Daar zal Mint 19 zich vanzelf willen installeren, als je tenminste voor een dualboot Ubuntu / Mint wilt gaan.

Maar EERST je data veilig stellen op een externe schijf, voordat je verder gaat.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten