Bespaar energie (en geld) met Granola

Vragen over software en applicaties
ajouwens
Nieuweling
Nieuweling

Bespaar energie (en geld) met Granola

Berichtdoor ajouwens » Zo 16 Mei 2010, 12:51

Granola heeft gratis een kleine applicatie die de CPU op lagere snelheden laat draaien als die toch even niets te doen heeft. Op deze manier bespaar je energie en een beetje geld. De software is te vinden op: http://grano.la/software/. Het instellen voor Linux Mint is even iets meer werk (met nadruk op even).

Hieronder een korte aangepaste installatie instructie voor Linux Mint 8 Helena:
- download de Ubuntu versie die overeenkomt met je Mint versie (bv. Ubuntu 9.10 voor Mint 8 Helena)
- Installeer de deb package
- start de pakket beheerder applicatie, kies Instellingen -> Pakketbronnen -> Overige software
- selecteer https://download.miserware.com/linux/deb en klik Bewerken.
- wijzig bij Distributie: helena in karmic en klik Ok. Sluit dit window en kies in het hoofdscherm voor herladen.
- Type: granola in het zoekvenster en markeer granola en granola-gui voor installatie -> toepassen
Done !!
En nu maar besparen ;-)

Ps. Mijn linux server die het niet zo heel druk heeft (downloads/media/ftp/backup) bespaart op dit moment >75% aan energiegebruik van de processor.
midas
Held
Held

Re: Bespaar energie (en geld) met Granola

Berichtdoor midas » Di 01 Jun 2010, 17:49

Hallo ajouwens,

Granola ken ik eigenlijk niet en zoals ik beluister is het een pakketje dat je buiten de repo om moet installeren. Wegens veiligheidsredenen zou ik dat ten allen tijde afraden, het veiligheidsmodel van Mint/Ubuntu breng je dan immers om zeep. Wat ik afvraag of een dergelijk energiebesparend pakket eigenlijk al niet ingebakken zit in Mint/Ubuntu?

Ik zie dat mijn systeem bijna 100% draait onder 800Mhz en soms op 1.200Mhz en nooit op 2.000Mhz. Dat opschakelen en weer terugschakelen gebeurt dus al bij moderne cpu's en dat valt o.a. ook met het programmaatje Powertop (zit in Synaptic) te zien.

Waarschijnlijk is Granola dus op dit ogenblik overbodig en luister goed naar het advies om nooit buiten de repo te installeren,,,mits het volstrekt niet anders kan en mits je zeker weet wat je doet.

Groet, midas
Winkey
Nieuweling
Nieuweling

Re: Bespaar energie (en geld) met Granola

Berichtdoor Winkey » Di 01 Jun 2010, 19:01

Standaard heeft Ubuntu en Mint (en waarschijnlijk de meeste distributies) al iets ingebouwd, CPUFreq heet het, dat zit al in de kernel.

Linux kernel CPUfreq subsystem

Clock scaling allows you to change the clock speed of the CPUs on the fly. This is a nice method to save battery power, because the lower the clock speed is, the less power the CPU consumes.

Bron: http://www.kernel.org/pub/linux/utils/k ... ufreq.html

Terug naar “Software en applicaties”