lichtgewicht browser

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

lichtgewicht browser

Berichtdoor kfboerne » Vr 12 Okt 2018, 22:45

Standaard gebruik ik Firefox, maar soms is een lichtgewicht browser(tje) ook handig om even op terug te kunnen vallen.
Ik heb het nodige afgesurft en er een aantal gevonden (zitten allemaal in de repos) :

qupzilla
netsurf
dillo
links2
arora
dooble
ubuntu web browser

Uiteraard is veiligheid ook een belangrijk issue. Mijn vraag is of er forumleden zijn die ervaring hebben met een of meer van voornoemde lichtgewicht browsers? Zitten er tussen die ik beter kan mijden? Mocht iemand nog tips hebben voor wat betreft andere niet vermelde browsers dan zijn die uiteraard welkom (De voorwaarden zijn : lichtgewicht, in repos en veilig).

Thx!
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: lichtgewicht browser

Berichtdoor Pjotr » Vr 12 Okt 2018, 23:13

Alleen de grote vier (Firefox, Chrome, Chromium en Opera) worden voldoende veilig gehouden.... Bij de kleine webverkenners is daar simpelweg de mankracht niet voor.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: lichtgewicht browser

Berichtdoor kfboerne » Za 13 Okt 2018, 19:39

Zijn ze dan zo onveilig - zelfs onder Linux - dat jij zelfs kort, (zeer) incidenteel gebruik ervan afraadt? Als ze in de repos staan, mag je toch wel enige vorm van veiligheid verwachten?
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: lichtgewicht browser

Berichtdoor Pjotr » Za 13 Okt 2018, 23:38

Zijn ze dan zo onveilig - zelfs onder Linux - dat jij zelfs kort, (zeer) incidenteel gebruik ervan afraadt?
Hangt van het soort gebruik af.
Als ze in de repos staan, mag je toch wel enige vorm van veiligheid verwachten?
Nee.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: lichtgewicht browser

Berichtdoor kfboerne » Ma 15 Okt 2018, 14:05

Nee.
Ik heb altijd begrepen dat niet zomaar alle software in de repos komt. Betekent dit dat er ook onveilige software tussen kan zitten?

Voor wat betreft het gebruik van een dergelijke lichtgewicht browser, wat zou jij afraden?
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: lichtgewicht browser

Berichtdoor Pjotr » Ma 15 Okt 2018, 14:46

Nee.
Ik heb altijd begrepen dat niet zomaar alle software in de repos komt. Betekent dit dat er ook onveilige software tussen kan zitten?
Alle programmatuur in de pakketbronnen is veilig in de zin dat het geen kwaadaardige programmatuur is of bevat.

Maar of het allemaal voldoende veilig wordt gehouden in de zin van het tijdig dichten van nieuw ontdekte veiligheidsgaten? Zeker voor de pakketbron die wordt beheerd door de gemeenschap, Universe, is dat bij lang niet alle pakketten altijd het geval.

Voeg daarbij het feit dat je webverkenner verreweg het meest aangevallen programma is op je computer.... Je wilt dus beslist een webverkenner gebruiken waar een grote actieve ploeg van ontwikkelaars achter staat.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: lichtgewicht browser

Berichtdoor kfboerne » Di 16 Okt 2018, 18:16

In zoverre zou Brave - als incidenteel gebruikte 'backupbrowser' en Chromium even buiten beschouwing latend - een aanzienlijk veiligere keuze zijn (hoewel niet lichtgewicht en niet in de repos)?
Een boek doet het altijd ...

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten