numlock werkt niet meer

Vragen over software en applicaties
JanP
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 30 Okt 2018, 20:06

numlock werkt niet meer

Berichtdoor JanP » Di 30 Okt 2018, 20:16

Ik ben een nieuwe Linux Mint 19 Cinnamon Tara gebruiker. Installatie verliep soepel. Meteen Numlockx geïnstalleerd wat goed werkte. Na installeren en weer verwijderen van Playonlinux werkt numlock niet meer. Programma verwijderen en opnieuw installeren helpt niet. Ik zie bij het indrukken van de numlock toets wel het slotje verschijnen, open en dicht, maar de cijfertoetsen op het numerieke blok werken niet. Ik heb uitgebreid gezocht op het net, maar geen oplossing kunnen vinden.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: numlock werkt niet meer

Berichtdoor emvedeesje » Wo 31 Okt 2018, 10:05

Is er toevallig een ander toetsenbord actief geworden?
Kijk bij Systeeminstellingen / Apparatuur / Toetsenbord / Indelingen

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: numlock werkt niet meer

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 31 Okt 2018, 10:37

Ik heb even gekeken en Numlockx zorgt ervoor dat het nummiek keypad altijd actief is ongeacht of de numlock key aan of uit staat. Dat is onderandere een standaardinstelling in Linux Mint bij de instellingen van het toetsenbord. Je hebt die toepassing dus niet nodig.
JanP
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 30 Okt 2018, 20:06

Re: numlock werkt niet meer

Berichtdoor JanP » Wo 31 Okt 2018, 20:29

Wilfried en Michael, dank voor jullie suggesties :-)

- Er is maar een toetsenbord actief, Engels VS Euroteken op 5.
- Heb zojuist numlockx verwijderd en opnieuw opgestart, helaas geen succes, ik zie nog steeds dat de numlock toets wel werkt, maar de cijfers niet. Het cijfer 5 geeft in een tekstdocument de aktie van de rechter muisknop.
- ik zien in de toetsenbordinstellingen ook de optie numlock aan/uit niet meer, maar dat zou logisch zijn als het standaard moet werken...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: numlock werkt niet meer

Berichtdoor Joan » Vr 02 Nov 2018, 00:52

Als de koppen van het toetsenbord een ander teken geven dan het ingestelde toetsenbord voldoet de instelling niet aan het toetsenbord. Kies dan een andere toetsenbordindeling.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: numlock werkt niet meer

Berichtdoor emvedeesje » Vr 02 Nov 2018, 14:17

Als de koppen van het toetsenbord een ander teken geven dan het ingestelde toetsenbord voldoet de instelling niet aan het toetsenbord. Kies dan een andere toetsenbordindeling.
Dat is ook mijn idee.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: numlock werkt niet meer

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 02 Nov 2018, 21:29

Bij mij staat ingesteld dat de het nummerieke toetsenbord steeds cijfers moet weergeven. En dat doet het ook. Maar de knop numlock on/off werkt bij mij nog, maar doet niets meer. Heb jij de juiste instelling gedaan in de toetsenbordinstellingen?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: numlock werkt niet meer

Berichtdoor Joan » Zo 04 Nov 2018, 00:16

In de bios kan het numerieke bord ook worden in/uit geschakeld.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten