Wine in LM 19.1

Vragen over software en applicaties
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Wine in LM 19.1

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 26 Dec 2018, 16:45

Hallo,

Installeren van Wine in LM 19.1 lijkt niet vanzelf te gaan. Allereerst zijn er een hoop pakketten waar je niet van weet welke te installeren (in LM 17 was dat gewoon het eerste - een meta package - en dat was duidelijk).

Ik heb al het volgende gedaan (hopelijk de juiste dingen al)
1. In Software beheer vind ik een Wine-stable welke gedefinieerd is als Version 3.0-1ubuntu1. Die heb ik geïnstalleerd.
2. Vermits ik niets kon draaien probeerde ik in Terminal: wine --version en er bleek nog vanalles dat moest geinstalleerd worden, blijkbaar sudo apt-get install win32
3. heb ik dan gedaan sudo apt-get install win32
4. kon nog niets draaien, maar na uitvoeren van winecfg kan ik wel windows applicaties starten

maar ik heb geen Wine in de menu. Ook kan ik windows applicaties alleen starten vanuit de terminal. Wine verschijnt ook niet in de lijst "met andere toepassing openen".

Er ontbreekt dus vermoedelijk nog van alles. Kan iemand hier advies in geven?

dank je, Wilfried
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Wine in LM 19.1

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 30 Dec 2018, 16:07

Ondertussen heb ik op internet heel veel sites gevonden om wine te installeren op LM19. Sommige werken, andere laten alles vastlopen. ik heb het telkens gedaan op een "verse" virtual machine om geen valse afhankelijkheden te creëren. Zoals hierboven is blijkbaar de eenvoudigste en het werkt:

1. In software beheer, installeer: Wine Stable
2. In terminal: sudo apt-get install wine32
3. In terminal: winecfg
-> deze stap duurt minutenlang en geeft een pak errors (niets van aantrekken dus)
4. Klik OK in de winecfg toepassing
5. Een *.exe rechts klikken -> met andere toepassing openen -> gebruik aangepaste opdracht: tik in: wine -> ok

Et voila, het werkt.
Rudy2
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 11 Jan 2019, 17:39
Locatie: Borgerhout

Re: Wine in LM 19.1

Berichtdoor Rudy2 » Zo 03 Feb 2019, 10:42

Na een volledige nieuwe installatie van Linux Mint 19.1 Xfce heb ik Wine terug geinstalleerd met de Linux opdrachten die je aantreft op de Wine website.
Ik gebruik Wine enkel voor het stamboomprogramma Aldfaer, en dat werkte tot de Aldfaer versie 6.2 nog altijd 100% perfect (hogere versies niet!).
(cfr. Je kan de oudere versies altijd downloaden via de website van Aldfaer).

Na een installatie van Wine kon ik vroeger met de muis rechts klikken op een exe bestand en uit het menu kiezen: "Openen met Wine...".
Dat lukte plots niet meer, zowel op mijn 64 bits pc en 32 bits laptop, beiden met Mint 19.1 Xfce.

Wat wel lukte:
Terminal venster openen.
Naar de map gaan waar het installatiepakket van Aldfaer aanwezig is en voor Aldfaer versie 6.2 de opdracht geven: winecfg Aldaer62.exe

Maar dan is het verhaal nog niet ten einde.
Na een sessie van Bijwerkbeheer te hebben (Bijgewerkte pakketten installeren), waren in Aldfaer de menu items gewijzigd in een piepkleine bijna onleesbare font.
Dit verschijnsel was wederom identiek, zowel op de 64 bit pc als op de 32 bit laptop.
Bijwerkbeheer gaf een hele reeks errors ivm Wine en Winecfg.

Na enkele malen opnieuw installeren (alles van wine verwijderen, Aldfaer opnieuw installeren...) heb ik het voorlopig opgelost door wine en winecfg in Linux Bijwerkbeheer op de zwarte lijst te plaatsen.
In Bijlage printscreen daarvan.

Nu kan ik het Bijwerkbeheer uitvoeren zonder dat er iets gewijzigd wordt aan de Wine installatie.

Ik weet wel dat ik hoogstwaarschijnlijk het probleem omzeil, maar ik ben al tevreden dat ik een goed werkende Wine blijf behouden.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Wine in LM 19.1

Berichtdoor Joan » Zo 03 Feb 2019, 21:30

De fouten kunnen ook ontstaan doordat de updateserver niet alle bestanden heeft. Probeer eens een andere server.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten