Timeshift TIPS

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Timeshift TIPS

Berichtdoor emvedeesje » Di 08 Jan 2019, 17:47

Heb dit eens uitvoerig bekeken en getest in Mint en Ubuntu.
Probleem is dat er geen handleiding is te vinden, waarschijnlijk doordat er nog steeds aan gewijzigd wordt.

Er is ook nog een probleem door foute titels bij Instellingen TAB Gebruikers.
De kolomtitels in de nederlandse versie zijn: Toepassingen uitsluiten, Verborgen elementen opnemen, en nogmaals Toepassingen uitsluiten: wat is wat?
In de engelstalige versie vind je hiervoor: Exclude all, Include hidden items en Exclude apps.
Dat is zowel in Mint als Ubuntu foutief.

Wat er naast het OS nog allemaal meegenomen wordt uit de map home wordt bepaald bij Instellingen / TAB Gebruikers en TAB Filters.

Eerste stap: Instellingen / Gebruikers, bij de gebruiker:
-Exclude all (kolom 1 Toepassingen uitsluiten): absoluut niets wordt meegenomen
-Verborgen elementen opnemen: alle bestanden + mappen beginnend met een punt.
Deze vind ik noodzakelijk want het zijn configuratiebestanden. (=mijn voorkeur)
-Exclude apps (kolom 3 Toepassingen uitsluiten): absoluut niets wordt meegenomen (ik vond momenteel geen verschil met kolom 1)

Tweede stap: Instellingen / Filters
Hier kan je nog extra mappen gaan toevoegen.
Dat kan vb. je map Documenten zijn.
Merk echter wel op: als je een map toevoegt komt deze in de lijst met filters met een markering in de (-) kolom te staan.
Markeer hier de (+) kolom, anders wordt de map niet meegenomen.

Derde stap: Instellingen / Samenvatting
Hier is er een probleem van refreshing.
Direct na toevoegen van een map op Samenvatting gaan kijken: het staat er niet juist.
Workaround: ga even uit de instellingen en er terug in, en ga nu naar Samenvatting: nu is het juist.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift TIPS

Berichtdoor Joan » Di 08 Jan 2019, 19:44

Ook ik ben er mee bezig vanwege mijn beschrijving in de LMNL wiki.

"De kolomtitels in de nederlandse versie zijn: Toepassingen uitsluiten, Verborgen elementen opnemen, en nogmaals Toepassingen uitsluiten: wat is wat?"
Een vertaalfout denk ik.
De eerste "Toepassingen uitsluiten" is echt uitsluiten.
De tweede "Toepassingen uitsluiten" is insluiten, waarbij de geselecteerde onderdelen dus wel in de backup komen.
Ook hierover moet de wiki timeshift tekst worden aangepast.

De LMNL wiki is een uitstekende plek om berichten met handleidingen te delen en up-to-date te houden. Daarna is een verwijzing vanaf de andere Linux Mint NL sites voldoende om uitleg te geven. Help mee de LMNL wiki aan te vullen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift TIPS

Berichtdoor emvedeesje » Wo 09 Jan 2019, 09:51

"De kolomtitels in de nederlandse versie zijn: Toepassingen uitsluiten, Verborgen elementen opnemen, en nogmaals Toepassingen uitsluiten: wat is wat?"
Een vertaalfout denk ik.
De eerste "Toepassingen uitsluiten" is echt uitsluiten.
De tweede "Toepassingen uitsluiten" is insluiten, waarbij de geselecteerde onderdelen dus wel in de backup komen.
Ook hierover moet de wiki timeshift tekst worden aangepast.

De LMNL wiki is een uitstekende plek om berichten met handleidingen te delen en up-to-date te houden. Daarna is een verwijzing vanaf de andere Linux Mint NL sites voldoende om uitleg te geven. Help mee de LMNL wiki aan te vullen.
Ook de engelstalige titels zijn dan volgens mij toch geen goede omschrijvingen: exclude all & exclude apps.

Spijtig dat de ontwerper zelf absoluut niets uitlegt...

Joan, ik zie echt geen verschil tussen de kolommen "uitsluiten" en "insluiten".

Probeer eens met vb. "uitsluiten"
Bij Filters: markeer een map, vb. Documenten.
In het overzicht zicht je daarna een "-" staan naast Documenten
Ga even uit en terug in de Instellingen en nu naar Samenvatting: je ziet dat ze niet meegenomen wordt.

Verwijder nu eerst opnieuw de filter Documenten.

Doe vervolgens dezelfde test met "insluiten"
Je komt tot exact hetzelfde resultaat.

Of is er toch een verschil ?
Iets dat ik niet zie ?

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift TIPS

Berichtdoor Joan » Do 10 Jan 2019, 16:14

Het verschil tussen de eerste "uitsluiten" en de tweede "uitsluiten" (insluiten) kun je controleren door deze optie bij Gebruiker te selecteren en te vergelijken bij Filters. De aangegeven onderdelen staan dan bij Filters onder "+" of "-" geselecteerd.
"+" betekent dat het in de backup wordt meegenomen Met extra "+".
"-" betekent dat het niet in de backup wordt meegenomen met "x".

Bij Samenvatting kan je dan waarschijnlijk de aangepaste selectie onderaan de lijst vinden.
Het lijkt er wel op dat het aanpassen bij Filters geen effect heeft op de instelling. Dus aanpassen bij Gebruikers.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift TIPS

Berichtdoor emvedeesje » Do 10 Jan 2019, 17:05

Joan,
of je de eerste "uitsluiten" of de tweede "uitsluiten" markeert, ik zie geen verschil bij toevoegen bij Filters, ze staan telkens als "-"
Als je dat zelf niet verandert naar "+" wordt het niet meegenomen in de backup.
Bij Samenvatting is er een refreshingprobleem na toevoegen van een filter.
Ga even volledig uit Instellingen, daarna er terug in naar Filters / Samenvatting: nu is het wel juist.

Zoals reeds gezegd: voor mij is er momenteel geen verschil tussen de eerste "uitsluiten" en de tweede "uitsluiten".
Misschien heeft de ontwerper er nog een bedoeling mee voor de toekomst...
En ook de titel "Toepassingen uitsluiten" of "Exclude all" zou in feite beter noemen "Exclude hidden", want dat is in feite het enige wat gebeurt.
Eigenlijk zijn maar 2 kolommen nodig (zoals het origineel ooit was), maar nu met betere titels: "Exclude hidden" en "Include hidden".
Het zou veel duidelijker zijn...

De Wiki-pagina ziet er al heel goed uit.
Nu nog even afwachten voor de juiste instellingen...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift TIPS

Berichtdoor Joan » Vr 11 Jan 2019, 00:05

Aanpassingen in Filters worden ingesteld, en zichtbaar in Samenvatting, nadat Instellingen is afgesloten.
Dit is een manier om de belasting door een programma te verminderen en een keuze van programmeurs om, direct alle toetsaanslagen te verwerken of, eerst alle gegevens in te vullen en daarna pas verwerken.
Er zijn veel programma's die op die manier werken, denk aan LibreOffice waarbij kan worden gekozen om de gegevens met vastgestelde tussen posen, wel of niet, in een reservebestand te plaatsen. Dit onderbreekt de werking en kan ook fouten veroorzaken.
Het is dus geen fout maar een keuze.

Wat wel lastig is is de twee "Toepassingen uitsluiten". Dit moet worden aangepast.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift TIPS

Berichtdoor emvedeesje » Vr 11 Jan 2019, 09:37

Aanpassingen in Filters worden ingesteld, en zichtbaar in Samenvatting, nadat Instellingen is afgesloten.
Dit is een manier om de belasting door een programma te verminderen en een keuze van programmeurs om, direct alle toetsaanslagen te verwerken of, eerst alle gegevens in te vullen en daarna pas verwerken.
Er zijn veel programma's die op die manier werken, denk aan LibreOffice waarbij kan worden gekozen om de gegevens met vastgestelde tussen posen, wel of niet, in een reservebestand te plaatsen. Dit onderbreekt de werking en kan ook fouten veroorzaken.
Het is dus geen fout maar een keuze.
Dat kan ik begrijpen, maar je wordt in eerste instantie op het verkeerde been gezet.
"gewone" gebruikers denken dan dat er een fout is.
"gevorderden" doen dan al eens een poging en vinden een oplossing.
Beter ware deze knop op een andere plaats te zetten waar je langs een refreshing passeert.
Ofwel is het nodig te vermelden in de handleiding.
Wat wel lastig is is de twee "Toepassingen uitsluiten". Dit moet worden aangepast.
Inderdaad.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten