.thunderbird map probleempje.

Vragen over software en applicaties
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

.thunderbird map probleempje.

Berichtdoor linuxcar1 » Ma 11 Feb 2019, 12:59

Hallo

Normaal als ik mijn pc opnieuw installeerd (dus schone installatie van linux erop zet)
Dan maak ik altijd een backup van de .thunderbird map op een extrerne schijf of usb stick.
Deze .thunderbird map plaats ik dan na de installatie weer terug op zijn plek in de home folder en dan heb ik gewoon weer al mijn mail in handbereik en hoef ik niet steeds weer alle instellingen opnieuw in te voeren.

Anyways, je voelt hem al aankomen... normaal doet deze manier het altijd perfect, tot nu toe.
Als ik de .thunderbird map in de homefolder zet en thunderbird start dan krijg het 'set up a existing email' popup te zien.
Met andere woorden, ik moet alle instellingen weer invoeren om bij mijn mail te kunnen.

Gek genoeg had ik hier dus gister geen last van.
ik had gister de .thunderbird netjes in de homefolder geplaatst, opende thunderbird programma en tadaa alles wat geregeld, ik kon zo bij mijn oude en nieuwe mail.
Nu volgende ochtend start ik thunderbird en alles is weg.
Gelukkig heb ik nog steeds de kopie van .thunderbird op extrerne hardeschijf staan, deze weer gekopieerd naar home folder, maar 1 of ander manier pakt thunderbird deze niet want als ik thunderbird start blijf ik de 'set up a existing email' popup te zien.

iemand idee hoe dit kan?
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: .thunderbird map probleempje.

Berichtdoor shoshinsha » Ma 11 Feb 2019, 14:48

Heb je al gekeken of thunderbird naar de goede default-map verwezen wordt? Ik heb (al vrij lang geleden) ook een keer gehad dat mij plotseling gevraagd werd opnieuw een e-mail account in te richten doordat om onopgehelderde reden plotseling niet meer naar de goede default-map werd verwezen.
In de .thunderbird map staat een bestand profiles.ini, als je dat opent staat daar (o.a.): Path=xxxxxxx.default, waarin xxxxxxx.default de map is die in dezelfde .thunderbird map staat. Destijds stond daar naast mijn eigen, oude default-map een nieuwe map waarnaar thunderbird verwezen werd.
Door de naam van je eigen, oorspronkelijke default-map achter Path te zetten zou het dan weer goed moeten komen. Kijk desnoods even in je backup wat de naam van je eigen map is.

Hopelijk is dit het probleem, bij mij was dat destijds voldoende om weer goed uit te komen.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: .thunderbird map probleempje.

Berichtdoor linuxcar1 » Ma 11 Feb 2019, 17:03

Ik heb (al vrij lang geleden) ook een keer gehad dat mij plotseling gevraagd werd opnieuw een e-mail account in te richten doordat om onopgehelderde reden plotseling niet meer naar de goede default-map werd verwezen.
Dat is precies wat ik nu ook hebt ja.
In de .thunderbird map staat een bestand profiles.ini, als je dat opent staat daar (o.a.): Path=xxxxxxx.default, waarin xxxxxxx.default de map is die in dezelfde .thunderbird map staat. Destijds stond daar naast mijn eigen, oude default-map een nieuwe map waarnaar thunderbird verwezen werd.
Door de naam van je eigen, oorspronkelijke default-map achter Path te zetten zou het dan weer goed moeten komen. Kijk desnoods even in je backup wat de naam van je eigen map is.

Hopelijk is dit het probleem, bij mij was dat destijds voldoende om weer goed uit te komen.
ik snap het niet.
Als ik de .thunderbird backup naar de pc plaats dan verplaats ik automatisch de Path mee.
Dus dan uh wat?

bij mij staat er in de backup .thunderbird profiles.ini:
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=7be0of02.default
Default=1
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: .thunderbird map probleempje.

Berichtdoor linuxcar1 » Ma 11 Feb 2019, 20:41

wat me nu opvalt is dat als als ik een nieuw e-mail account aanmaak, en ik sluit thunderbird, Dat ik het daarna weer kan doen.
Met andere woorden, thunderbird onthoud niks.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: .thunderbird map probleempje.

Berichtdoor shoshinsha » Ma 11 Feb 2019, 21:10

In mijn profil.ini staat bijna hetzelfde (alleen uiteraard een andere .default-naam), maar de laatste regel "Default=1" ontbreekt bij mij.

Staat in je persoonlijke map op schijf in profile.ini wel 7be0of02.default achter Path? En: staat de map 7be0of02.default ook in de .thunderbird map op de persoonlijke schijf?
Als dat niet het geval is, zet die map dan terug vanuit de backup en pas (zo nodig) het Path commando aan. Probeer ook eens wat er gebeurt als je de regel met Default=1 weghaalt.

Ik weet niet waarom thunderbird niet onthoudt wat je had aangemaakt, misschien die Default=1 regel?
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: .thunderbird map probleempje.

Berichtdoor Joan » Di 12 Feb 2019, 01:07

In profile.ini staat bij mij:
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=kun2sy0z.default
Default=1

En verwijst naar de e-meal map - kun2sy0z.default

StartWithLastProfile=1 - IsRelative=1 - Default=1 hebben te maken met de gebruikers die deze mappen kunnen gebruiken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: .thunderbird map probleempje.

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 12 Feb 2019, 18:14

wat me nu opvalt is dat als als ik een nieuw e-mail account aanmaak, en ik sluit thunderbird, Dat ik het daarna weer kan doen.
Met andere woorden, thunderbird onthoud niks.
Zijn de rechten voor Thunderbird en voor de hidden .Thunderbird folder in orde?

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten