libre office en firefox werken niet in firejail

Vragen over software en applicaties
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor linuxcar1 » Vr 15 Feb 2019, 14:46

ik weet niet of jullie allemaal dezelfde probleem hebben (moet haast wel)
Maar ik krijg libreoffice en firefox niet werkend in firejail.

Na een schone installatie van de nieuwste cinnamon krijg ik deze 2 programmas niet werkend in firejail.
Toen heb ik Mate en xfce geprobeerd maar daar kreeg ik het ook niet voor elkaar.

Ik heb toen daarna geprobleerd in Debian en Ubuntu en daar werkte de programmas vlekkenloos in firejail.
Dus het probleem ligt duidelijk aan Mint.

Als ik bijvoorbeeld Libreoffice in firejail wil draaien via terminal dan krijg ik dit:
Reading profile /etc/firejail/libreoffice.profile
Reading profile /etc/firejail/disable-common.inc
Reading profile /etc/firejail/disable-devel.inc
Reading profile /etc/firejail/disable-passwdmgr.inc
Reading profile /etc/firejail/disable-programs.inc
Reading profile /etc/firejail/whitelist-var-common.inc
Parent pid 11624, child pid 11625
Blacklist violations are logged to syslog
Child process initialized in 53.77 ms
Warning: failed to launch javaldx - java may not function correctly
ERROR 4 forking process

Parent is shutting down, bye...
Bij firefox is het iets anders.
Als ik firefox probeer te starten in firejail dan open er wel een nieuw firefox scherm, maar verder kan ik niks doen.
Ik kan geen websites bezoeken, er gebeurd helemaal niks.
ook als ik kijk in $ firejail --top zie ik firefox niet draaien.

Aan de andere kant, Vlc player of thunderbird draaien vlekkenloos in firejail.

ik vraag me af wat de oplossing hiervoor is.
Al jullie mint gebruikers moeten dezelfde probleem hebben.

ps, als jullie wel het programma startende kunnen krijgen in firejail, kijk dan ook voor de zekerheid bij $firejail --top of het programma echt in firejail draait. Dit hoeft niet altijd zo te zijn.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor Joan » Vr 15 Feb 2019, 15:41

Het is geen Mint probleem maar een javaldx probleem. Het kan ook te maken hebben met openjdk.

Een mogelijke oplossing is https://ask.libreoffice.org/en/question ... vironment/
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor linuxcar1 » Vr 15 Feb 2019, 16:42

eindelijk heb ik het probleem weten te fixen.
Ik heb compleet libreoffice verwijderd en opnieuw geinstalleerd in softwarebeheer.
Dit heeft het probleem opgelost en nu draait libreoffice en firefox vlekkenloos in firejail.

(wel raar gezien ik net een schone installatie van cinnamon hebt gedaan)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor Joan » Vr 15 Feb 2019, 17:35

Het is mogelijk dat Libreoffice bij installatie zoekt naar afhankelijkheden. Als Firejail daarna is geïnstalleerd weet Libreoffice dat nog niet.
Kijk eens in Libreoffice bij "Beveiliging" of daar nu iets over firejail te vinden is.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor linuxcar1 » Zo 09 Jun 2019, 18:54

Een post terug had ik het probleem opgelost met het opnieuw installeren van libreoffice.
Helaas werkt deze methode nu niet en zit ik weer met het probleem dat libre office niet start in firejail.

Het zegt het volgende:
failed to launch javaldx - java may not function correctly
ERROR 4 forking process

Parent is shutting down, bye...
Wat is javaldx?
ik heb in synaptic gekeken maar er bestaat geen programma genaamd javaldx...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor Joan » Zo 09 Jun 2019, 19:22

Waarschijnlijk ligt het probleem bij de afscherming van bepaalde systeem mappen.

Uit https://firejail.wordpress.com/features-3/man-firejail/
The default Firejail filesystem is based on the host filesystem with the main system directories mounted read-only. These directories are /etc, /var, /usr, /bin, /sbin, /lib, /lib32, /libx32 and /lib64. Only /home and /tmp are writable.

En in NL
Het standaard Firejail-bestandssysteem is gebaseerd op het hostbestandssysteem waarbij de hoofdsysteemmappen als alleen-lezen zijn gemount. Deze mappen zijn / etc, / var, / usr, / bin, / sbin, / lib, / lib32, / libx32 en / lib64. Alleen / home en / tmp zijn schrijfbaar.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor linuxcar1 » Zo 09 Jun 2019, 19:49

Waarschijnlijk ligt het probleem bij de afscherming van bepaalde systeem mappen.

Uit https://firejail.wordpress.com/features-3/man-firejail/
The default Firejail filesystem is based on the host filesystem with the main system directories mounted read-only. These directories are /etc, /var, /usr, /bin, /sbin, /lib, /lib32, /libx32 and /lib64. Only /home and /tmp are writable.

En in NL
Het standaard Firejail-bestandssysteem is gebaseerd op het hostbestandssysteem waarbij de hoofdsysteemmappen als alleen-lezen zijn gemount. Deze mappen zijn / etc, / var, / usr, / bin, / sbin, / lib, / lib32, / libx32 en / lib64. Alleen / home en / tmp zijn schrijfbaar.
ja dus? ik begrijp het niet wat er bedoeld word. Wat heeft dit te maken met mappen die als alleen-lezen zijn gemount?
Het ligt dus niet aan java begrijp ik dus...
Het rare is (in mijn ogen dan) dat het op de ene pc (met precies dezelfde besturingssysteem) probleemloos werkt en op de laptop niet.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor Joan » Zo 09 Jun 2019, 21:12

Als instellingen niet hetzelfde zijn zal er zeker verschil zijn in de werking van programma's. Vooral als daardoor systeem mappen (die toegankelijk moeten zijn voor bepaalde programma's) zijn afgesloten.
Vergelijk dus de instellingen, en vooral van Firejail en eventueel Firewall.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor Pjotr » Ma 10 Jun 2019, 09:50

Installeer de nieuwste stabiele bovenstroomse versie van Firejail. De oudere versie van Firejail in de pakketbronnen van Ubuntu 18.04 / Linux Mint 19.x, is onbruikbaar:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... html#ID2.1
(punt 2.1)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor linuxcar1 » Ma 10 Jun 2019, 12:00

Als instellingen niet hetzelfde zijn zal er zeker verschil zijn in de werking van programma's. Vooral als daardoor systeem mappen (die toegankelijk moeten zijn voor bepaalde programma's) zijn afgesloten.
Vergelijk dus de instellingen, en vooral van Firejail en eventueel Firewall.
Nou ik heb geen 1 map op Alleen-lezen staan. (ik weet niet welke map ik precies moet hebben?)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door linuxcar1 op Ma 10 Jun 2019, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: libre office en firefox werken niet in firejail

Berichtdoor linuxcar1 » Ma 10 Jun 2019, 12:04

Installeer de nieuwste stabiele bovenstroomse versie van Firejail. De oudere versie van Firejail in de pakketbronnen van Ubuntu 18.04 / Linux Mint 19.x, is onbruikbaar:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... html#ID2.1
(punt 2.1)
Die link/website wat de nieuwe firejail uit sourceforge.net adviseert gebruik ik momenteel dus.
Alle programma' s werken via dat programma (ook firefox) maar helaas niet libreoffice.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten