fstab 'bind' folders aangekoppeld als schijf

Vragen over software en applicaties
Romke
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 17 Feb 2019, 11:24

fstab 'bind' folders aangekoppeld als schijf

Berichtdoor Romke » Zo 17 Feb 2019, 12:03

<r>Goede dag,<br/>
<br/>
Ik doe altijd mijn bestanden in mappen op een andere partitie dan waar mijn installatie staat en ik die koppel ik vervolgens met de mappen in de home folder in fstab zoals hieronder:<br/>

<CODE><s>

Code: Selecteer alles

</s>/media/betty/Tuinhuisje/Betty/Documents /home/betty/Documenten none bind 0 0<e>
</e></CODE>
<CODE><s>

Code: Selecteer alles

</s>/media/betty/Tuinhuisje/Betty/Downloads /home/betty/Downloads none bind 0 0<e>
</e></CODE>

en dan hetzelfde voor afbeeldingen, video's en muziek.<br/>
De schijf die hier Tuinhuisje heet is aangekoppeld in fstab als:
<CODE><s>

Code: Selecteer alles

</s>UUID="26B2F03E4D101C52" /media/betty/Tuinhuisje ntfs defaults 0<e>
</e></CODE>

Normaal gesproken vind ik dan de bestanden van de de mappen in Tuinhuisje terug in de mappen van /home/betty<br/>
dit ging nog goed in Linuxmint 8.3, Maar nu met Linuxmint 9.1 worden deze mappen ook nog eens afzonderlijk als schijf op het bureaublad gezet. En ze komen er in het zijpaneel van de verkenner ook bij. De aankoppeling is echter wel gelukt, de bestanden zijn ook in de mappen van /home/betty te vinden. <br/>
Ik zou nu graag willen weten hoe ik van al die overbodige schijven af kom, dat heb ik nooit eerder gehad.</r>

vriendelijke groeten van Romke
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: fstab 'bind' folders aangekoppeld als schijf

Berichtdoor Joan » Zo 17 Feb 2019, 15:20

In fstab worden normaal alleen partities gekoppeld. Mappen zijn geen partities en horen dus niet in fstab.
Het is wel een beetje verwarrend dat partities soms ook mappen worden genoemd.

Het lijkt mij beter om de mappen met "Bladwijzer" van Bestandsbeheer (Nemo) te koppelen.
Je kunt er dan op dezelfde manier mee werken en hebt geen overbodige verbindingen in je systeem.

Over het gebruik van het "reactie" venster van dit forum:
Het is niet nodig om

Code: Selecteer alles

<CODE><s>[code]</s>
in te voeren in je tekst.
Klik op "Voorbeeld" (onderaan de pagina), selecteer de tekst en klik op "Code".

Code: Selecteer alles

/media/betty/Tuinhuisje/Betty/Documents /home/betty/Documenten none bind 0 0
Overigens is "Quote" in dit geval beter omdat het niet als code is bedoeld.
/media/betty/Tuinhuisje/Betty/Documents /home/betty/Documenten none bind 0 0
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Romke
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 17 Feb 2019, 11:24

Re: fstab 'bind' folders aangekoppeld als schijf

Berichtdoor Romke » Zo 17 Feb 2019, 19:18

Oké, bedankt. Ik heb het nu wel op die manier opgelost. het is voor de computer van mijn moeder, dus ik vind het belangrijk als het er allemaal een beetje clean en overzichtelijk uitziet. Ik heb nu de oorspronkelijke mappen uit de gebruikers map gehaald en er snelkoppelingen in gezet van de mappen op de andere schijf. Ik vind het nu wel een beetje jammer dat er van die snelkoppeling pijltjes door de mappen zitten in de gebruikersmap, maar in het zijpaneel heb ik ik wel de bijbehorende icoontjes erbij.
Ik heb op andere fora vaker gelezen dat fstab zo fantastisch is omdat je er alles mee kunt aankoppelen en daarbij ook voorbeelden van mappen zoals ik dat gedaan heb. Normaal gesproken gaat dat ook altijd goed. maar nu op een of andere onverklaarbare wijze niet.
Uiteindelijk is het zo een prima oplossing. (ik ga nog wel op zoek waarom het niet ging :) )
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: fstab 'bind' folders aangekoppeld als schijf

Berichtdoor Joan » Zo 17 Feb 2019, 23:52

De iconen van mappen en bestanden kun je aanpassen.
Selecteer een bestand en klik in het muismenu op Eigenschappen.
Klik op het icoon en kies er een uit de lijst.

Snelkoppelingen zijn niet nodig als je de mappen en bestanden in de Bladwijzers hebt gezet. Ik begrijp niet goed wat je gedaan hebt met "er snelkoppelingen in gezet"

Wat je met "/media/betty/Tuinhuisje/Betty/Documents /home/betty/Documenten none bind 0 0" hebt gedaan is een map in "media" aan "home" koppelen. Hiervoor moet die "/betty/Tuinhuisje/Betty/Documents" wel eerst in "media" worden gezet.
Als je "/betty/Tuinhuisje/Betty/Documents" direct aan "home" koppelt zou het wel moeten werken. Hij komt dan automatische in "media" omdat dat een map is die wordt gebruikt voor niet standaard koppelingen zoals deze.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten