Hoe virtual box vergroten

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 401
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Hoe virtual box vergroten

Berichtdoor Lucien » Di 12 Mar 2019, 23:44

Ik heb windows7 in virtual box draaien. De daarvoor gereserveerde ruimte is 30Gb maar ik heb nog maar 500mb over. Hoe kan ik vb verruimen met nog 30Gb zonder dat ik iets delete of verknal in Linux?
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Hoe virtual box vergroten

Berichtdoor peer » Wo 13 Mar 2019, 07:29

je moet eerst met het command vboxmanage de hqarde schijf groter maken. (kijk even in de manual voor het preciese commando en als de naam van windows7 een spatie bevat dan moet je deze naam tussen aanhalingstekens zetten).
Als dat gelukt is kun met een live versie van gparted (iso) de partitie groter maken
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Hoe virtual box vergroten

Berichtdoor emvedeesje » Wo 13 Mar 2019, 09:30

Ik deed het als volgt:
1- Kijk eerst en vooral na of de partitie waarop dat bestand staat groot genoeg is voor die nieuwe grootte van de imagefile.
2- Wijzigen Virtualbox disk imagefile: Zie Manual 8.23 VBoxManage modifyhd
Syntax voor het Terminalcommand:
VBoxManage modifyhd <uuid|filename>
[--type normal|writethrough|immutable|shareable|readonly|multiattach]
[--autoreset on|off]
[--compact]
[--resize <megabytes>|--resizebyte <bytes>]

resize werkt enkel op VDI & VHD formaten
Dit duurt slechts enkele seconden.
vb.:

Code: Selecteer alles

VBoxManage modifyhd /media/michael/Datadisc/Virtueleboxen/Win10-Pro.vdi --resize 40960
groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Hoe virtual box vergroten

Berichtdoor peer » Wo 13 Mar 2019, 12:29

dat is het commando dat ik bedoelde!!
Ik hoefde destijds overigens alleen maar de naam van de virtuele disk te geven. Dus het pad was bij mij niet nodig.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Lucien
Held
Held
Berichten: 401
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe virtual box vergroten

Berichtdoor Lucien » Do 14 Mar 2019, 12:59

Het lukte mij niet met dit commando (ik ga dit maar eens op een oude laptop uitproberen voor ik het op mijn andere werk-laptop probeer). Aangezien ik net een ssd had ontvangen, heb ik gisteravond mijn hdd omgewisseld. Heb toen meteen maar een verse Windows als dual boot met een verse Mint geïnstalleerd. Nadeel is dat als ik in Linux werk de laptop opnieuw moet opstarten als ik ook Windows nodig heb, maar het voordeel is dat Windows wel 20x sneller opstart dan in VB. Dat komt ook omdat de vinger-scan op mijn Thinkpad nu wel werkt en in VB niet. Ook werkt mijn Mint nu veel sneller door de ssd, maar ook omdat Mint sinds de upgrade destijds naar Mint 18 veel trager werkte (waarom weet ik niet). Heb wel een groot probleem omdat terugzetten van de backup van Thunderbird niet lukte en ik nu mijn adresboek en 900 emails kwijt ben. Maar dat wordt een andere topic. Dank voor de tips en support.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten