Het programma "Reservekopie"

Vragen over software en applicaties
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Het programma "Reservekopie"

Berichtdoor JanKol » Vr 15 Mar 2019, 14:56

Met het programma "Reservekopie" kun je prachtige back-ups maken, iets wat ik graag gebruik als ik een nieuwe installatie moet doen of gewoon periodiek een back-up wil hebben. Nu is er ook een optie om een soort automatische installatie van, bij een eerdere installatie geïnstalleerde versie van b.v. Mint, programma's snel en makkelijk terug te zetten. Alleen wordt standaard in die "nieuwe" back-up van de programma's als je na die installatie nieuwe programma’s toevoegt alleen de dan geïnstalleerde programma’s opgenomen en niet alles. Nu staat er in het venstertje van “Reservekopie” dat je de hele lijst van geïnstalleerde programma’s via het terminalvenster kunt vastleggen. Dan moet je in het terminal venster deze regel typen: met als resultaat “niets”. Ik heb , omdat ik e.e.a. niet helemaal duidelijk vond ook als volgt ingetypt (dus met hier en daar een spatie): dpkg -get-selections>mijnlijst.list, dpkg -get-selections > mijnlijst.list. Maar die lijst krijg ik niet. Doe ik iets verkeerd of is dit een niet bestaande opdracht?

Omdat het niet lukt om de schermafdruk rechtstreeks in dit bericht te plaatsen is deze via mijn website te zien: http://sterntje.nl/Lijst_programmas.png. Daarin staat wat ik hierboven heb geprobeerd te omschrijven.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Het programma "Reservekopie"

Berichtdoor Joan » Za 16 Mar 2019, 00:41

Kijk eens op LMNL wiki "Reservekopie" hoe je zelf eenvoudig een bestand voor "Reservekopie" kunt maken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Het programma "Reservekopie"

Berichtdoor JanKol » Za 16 Mar 2019, 16:33

Helaas werkt ook dat niet, want in het terminal zie ik dit:

[begin citaat]
jan@Medion-E7227:~$ dpkg --get-selections > /home/mijnlijst.list
bash: /home/mijnlijst.list: Toegang geweigerd
jan@Medion-E7227:~$
[einde citaat]

Overigens wijkt deze tekst nogal af van die, welke in het venstertje van Reservekopie staat:
dpkg --get-selections > /home/mijnlijst.list vs. dkpg -get-selections>mijnlijst.list, voor get 2 streepjes en het pad /home/....
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Het programma "Reservekopie"

Berichtdoor Joan » Za 16 Mar 2019, 17:52

???
De terminal heeft er niets mee te maken. Wat ben je aan het proberen?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Het programma "Reservekopie"

Berichtdoor JanKol » Ma 18 Mar 2019, 14:19

Ik probeer een, voor terugzetten met reservekopie, complete lijst te maken. In de "....LMNL wiki "Reservekopie"...." wordt dit geadviseerd en daar staat echt terminal:

[begin citaat]
Programma lijst geïnstalleerde programma's

Een volledige lijst kan worden verkregen door de volgende regel in de terminal te plaatsen:

dpkg --get-selections > /home/mijnlijst.list

De lijst met alle in het systeem geïnstalleerde programma's wordt hiermee als mijnlist.list in de homemap geplaatst.

Met een tekstbewerker kan de programmalijst worden bewerkt.
[einde citaat]

En dat is wat ik wil bereiken: Een lijst met alle in het systeem geïnstalleerde programma's. Als ik die lijst eenmaal heb, zet ik die op een externe harde schijf om ingeval van "ellende" die programmalijst compleet ter beschikking te hebben. Scheelt niet alleen installatietijd maar je vergeet er ook niets door, erg handig.
Alleen werkt deze terminalopdracht niet (bij mij).
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Het programma "Reservekopie"

Berichtdoor Joan » Ma 18 Mar 2019, 15:53

Dat klopt. Een foutje in de tekst dat inmiddels is aangepast.
De juiste regel is:

Code: Selecteer alles

dpkg --get-selections >> /home/gebruiker/mijnlijst.list
Hierin wel eerst even de goede naam voor gebruiker aanpassen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten