VirtualBox

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

VirtualBox

Berichtdoor dirkjanl » Ma 18 Mar 2019, 11:14

VirtualBox met Windows 7 heb ik geïnstalleerd omdat ik 1 programma heb waar ik veel mee werk en dat niet (ook niet gelijkwaardig) onder Linux draait.
Soms werk ik uren achterelkaar in dat programma. Onlangs merkte ik dat VirtualBox zichzelf na enige uren afsluit. Dat is vervelend, dat was het zeker de eerste keer dat mij dat overkwam. Nu overweeg ik het betreffende programma onder Wine te gaan draaien en dan maar tijdelijk de internetverbinding af te sluiten.
Is dit 'zichzelf afsluiten' bekend? En wat er eventueel aan te doen?

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: VirtualBox

Berichtdoor peer » Ma 18 Mar 2019, 12:30

Ik herken dit niet. Ik heb virtualbox ook wel eens lang laten werken met windows (omzetten van landkaartmaterial kost nu eenmaal heelveel tijd) maar ik kan me niet herinneren dat virtualbox uit zichzelf afsloot. Ik weet niet wat er bij jou mis is.
Wel heb ik problemen met de usb-verbindingen gehad. Deze werken wel maar vallen af en toe weg. En dat is lastig als je net een kaart van 4gb naar je Garmin navigatie aan het sturen bent.
Alternatief voor virtualbox is:
- Wine: gebruik ik niet, ik wil geen windowsprorgamma's direct in mijn linux os.
- dualboot: doe ik ook niet maar dit zou voor jou een goede oplossing kunnen zijn.
- windows op een oude laptop/desktop. Ik heb een oude laptop met windows die ik gebruik voor dingen die alleen in windows kunnen.

Vraag: is het virtualbox zelf dat afsluit of is het windows in virtualbox dat afsluit? Ik maak wel eens mee bij windows dat die zichzelf opnieuw opstart vanwege 'belangrijke' updates. En dat gebeurt dan gewoon tijdens de uitvoer van een programma.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: VirtualBox

Berichtdoor dirkjanl » Ma 18 Mar 2019, 17:14

Het is VirtualBox dat afsluit, ik weet niet of eerst Windows zich afsluit en dan Virtualbox, want toen ik keek was VirtualBox al afgesloten. Ik zal VirtualBox weer eens gaan gebruiken en goed op letten.
Dank voor de reactie.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 769
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: VirtualBox

Berichtdoor emvedeesje » Ma 18 Mar 2019, 17:59

Zomaar een idee: heb je genoeg geheugen toegewezen voor je Windows?
Mijn computer heeft 16GB intern geheugen en 4 processoren. W10 in virtualbox geef ik 4GB en 2 processors.
Dat draait heel goed.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: VirtualBox

Berichtdoor dirkjanl » Ma 18 Mar 2019, 18:23

Ja, dat is een leuke. Hij staat standaard op 1 GB en 1 processor. Dat heb ik verhoogd naar 4GB (aanwezig is 16GB) en 2 processoren (aanwezig 8). Gaan we uitproberen.
Bedankt.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: VirtualBox

Berichtdoor dirkjanl » Di 19 Mar 2019, 19:13

Nou, dat was het ook niet, want binnen een uur was VirtuallBox weer afgesloten. Toen heb ik eens gekeken of ik niet weer eens moest "rearm-men". Dat gedaan en daarna bleef hij gewoon weer uren achter elkaar draaien.

Dat zal het zijn geweest.
Vriendelijke groet
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: VirtualBox

Berichtdoor peer » Wo 20 Mar 2019, 07:14

wat is "rearm-men"??
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: VirtualBox

Berichtdoor dirkjanl » Wo 20 Mar 2019, 08:43

Rearm is het verlengen van de licentie-periode dat je Windows als evaluatie tool gebruikt. Na het activeren kan je een paar keer met de code "slmgr /rearm" de periode verlengen.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 769
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: VirtualBox

Berichtdoor emvedeesje » Wo 20 Mar 2019, 09:53

@dirkjanl
Vind je dat de win nu soepeler draait met meer geheugen en 2 processors?

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: VirtualBox

Berichtdoor dirkjanl » Wo 20 Mar 2019, 13:58

@emvedeesje Eerlijk gezegd kan ik dat niet merken. Win blijft werken, dat is wat ik nu wel merk en ik kan niet bepalen of het aan het extra geheugen en de 2de processor ligt.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: VirtualBox

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 24 Mar 2019, 07:47

Vermoedelijk is het Windows die crasht of afsluit. Het kan aan Windows liggen maar ook een ongeldige instructie in een programma (of service) dat uitgevoerd wordt. Behalve voldoende geheugen ook eens kijken of de virtuele harde schijf genoeg vrije ruimte heeft. Windows heeft nogal wat swap ruimte nodig. Je kan zien hoe het ermee staat als je TaskManager start. Als je genoeg geheugen toewijst kan je in Windows de swap file ook uitschakelen. Het ding zal dan ook een stuk vlugger zijn.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: VirtualBox

Berichtdoor dirkjanl » Zo 24 Mar 2019, 20:18

Wilfried1954, zal ik eens naar kijken.
De afgelopen dagen heb ik de gehele dag met VM en W7 met het betreffende .exe programma gewerkt. Alles bleef vlekkeloos werken.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten