Redshift reageert niet op GTK+

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor Jamint » Wo 24 Apr 2019, 08:50

Dag Allemaal,

Sinds gisterenavond werkt Redshift niet meer. Als ik informatie kies via het icoontje in het lint onderin zie ik dat bij coördinaten alles op 0 staat. Het systeem is Linux 18.04
Ik heb het vermoeden dat het probleem in de combinatie GTK+ en Redshift zit, want als alternatief gebruik ik nu Iris-mini en deze herkent wel coördinaten, dus GTK+ is actief.
Herkent iemand dat probleem en weet waar gezocht moet worden? Het zou fijn zijn als ik Redshift weer kan gebruiken want Iris Mini maakt het scherm wel erg warm cq. haalt teveel blauw weg.

Alvast dank voor het meedenken!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor mutse » Wo 24 Apr 2019, 12:22

Zijn ALLE afhankelijkheden geïnstalleerd ?

Afbeelding

Open Synapticpakettenbeheer, zoek op redshift en kijk dan of ALLE afhankelijkheden geïnstalleerd zijn (zie lijst). installeer de ontbrekende en herstart dan de computer.

!! Zie ook: https://itsfoss.com/install-redshift-linux-mint/

(of,... misschien ook: https://www.click4infos.com/redshift-on-linux/)

Succes.

groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor Jamint » Vr 26 Apr 2019, 00:12

@mutse,

Dank voor de nette reactie met zelfs een geüploade foto!
Ik ben er lang mee bezig geweest maar het is niet gelukt Red-shift aan de praat te krijgen. :(
Ik had via terminal de afhankelijkheden geïnstalleerd zoals aangegeven in de tweede link die je postte want in synaptic pakketbeheer kreeg ik ze niet allen opgeroepen. Daarna voor de zekerheid een herstart maar tot mijn grote verbazing bootte Linux nu op in Gnome met akelige grote tegels en bleef dat doen telkens als ik de computer aanzette. Na een herstart dan kiezen voor Cinnamon werkte dan wel maar na uitzetten... weer Gnome bij een volgende sessie.
Vanavond had ik dan maar gekozen voor een nieuwe installatie van Linux 19 waarna ik zag dat Red-shift was meegeïnstalleerd. Dat verheugde mij maar ook hier werkt Red-shift niet.

Ik geef het nu op. Ik zie te slecht om hier uitvoerig mee bezig te zijn. Bril biedt geen oplossing voor mij. Het zou erg frustrerend zijn als ik niet kon terugvallen op Iris mini want ik heb zelfs overdag al last van 6500 graden Kelvin monitorbeeld maar gelukkig bestaat dat alternatief!
Ik houd het nu maar op Iris Mini hoewel dat het beeld wel erg warm maakt (volgens mij veel warmer dan 3900 graden Kelvin)

Met vriendelijke groet, Jamint.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor mutse » Vr 26 Apr 2019, 00:32

Vanavond had ik dan maar gekozen voor een nieuwe installatie van Linux 19 waarna ik zag dat Red-shift was meegeïnstalleerd. Dat verheugde mij maar ook hier werkt Red-shift niet.
Redshift heeft een afhankelijkheid nodig om te werken en die is: geoclue-2.0

Open de terminal en tik volgende in / of selecteer en plak:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install geoclue-2.0
... dat is het. Een herstart is niet nodig.

Succes.

Lukt het ?

groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor mutse » Vr 26 Apr 2019, 11:00

@ Jamint,

Na installatie van Geoclue-2.0:
- open synaptic en bekijk of dit geïnstalleerd is zoals je ziet in onderstaande plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Lukt het? Werkt Redshift ?

groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor Jamint » Vr 26 Apr 2019, 21:00

Dag mutse,

Vanavond gecontroleerd wat je in je beide vorige posts hebt beschreven. Alles is geïnstalleerd.
Wat mij gisterenavond opviel bij installatie van Linux 19 was direct na het starten van de installatie erg lang zoeken naar een tijdserver, minstens 10 minuten. Nadat ik het symbooltje van het naar beneden wijzende pijltje linksonder in het installervenster aanklikte las ik - letterlijk weet ik het niet - dat er iets fout gaat met de koppeling naar een tijdserver.

(De tijdserver geeft informatie over lengte- en breedtegraad en uiteraard de juiste tijd voor de locatie waar je om verzoekt.)

Ik vermoed nu dat die informatie niet meer door Red Shift wordt opgepikt. Als ik 'info' klik in het menu van Red Shift lees ik sinds het niet meer werkt daar slechts 0-waarden en voorheen altijd de kleurtemperatuur in Kelvin en de breedtegraad. Nu dus letterlijk

Status: ingeschakeld
Locatie: 0.0,0.0
Kleurtemperatuur: 0K
Periode: unknown

Tegenstrijdig is dan wel dat Linux de juiste tijd aangeeft.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor mutse » Vr 26 Apr 2019, 22:31

@ Jamint,

Je kan ook proberen om, in energiebeheer > voorkeuren , de schermhelderheid te verlagen -- zodanig verminderen dat het minder belastend wordt voor de ogen.
Ik moet deze werkwijze, momenteel, ook toepassen in een ander 'Linux-gestuurd besturingssysteem' ( PCLinuxOS Mate) waar ik het zelfde voorheb met Redshift.

Afbeelding

Afbeelding

* Hopelijk zal het bij een volgende update verholpen worden/zijn... ???
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor Jamint » Vr 26 Apr 2019, 22:58

@mutse,

Och wat jammer dat jij dat nu ook al hebt ervaren!
Probeer Iris-mini. Ik ben er nu aan gewend dat de kleurtemperatuur daarin vastgesteld is op 3900 graden Kelvin. Bij eerste gebruik zul je net als ik ervaren dat het wel erg 'warm' lijkt maar als je zo'n 10 minuten gewend bent aan deze kleurtemperatuur, mis je Red Shift niet meer.

Url Iris Mini: https://iristech.co/iris-mini-linux/
Na uitpakken maak je een koppeling en plaatst die op het bureaublad. De eerste keer dat je Iris Mini start krijg je een vreemde melding boven het symbooltje in het lint onderin over een crash o.i.d. maar Iris mini werkt gewoon door. De tweede keer start het gewoon. Elke keer als het start zakt het in eerste instantie wat dieper warm in en klimt dan weer naar een iets koelere temperatuur.

Succes!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor mutse » Za 27 Apr 2019, 07:22

@ Jamint,
Maar, ... deze morgen (vroeg = 06.28u) werkte Redshift toch wel weer! ??? Vreemd gedrag.
(Voor alle duidelijkheid: dat is in het andere besturingssysteem = PCLinuxOS64 Maté).
Op het Forum ( www.pclinuxos.com/forum/ berichten: https://www.pclinuxos.com/forum/index.p ... 859.0.html ) stelde men het ook vast - dus ik loog niet. Het lijkt alsof de server af en toe geen 'goesting' /zin heeft of offline is ...??? Vreemd...
Ik wacht nu af tot deze avond hoe Redshift, alsnog, reageert.

Bedankt voor het aanreiken van de tip. Ik hou die achter de hand voor als het weer niet lukt met Redshift. Ik stop nu, want ik heb nog een bijeenkomst, deze voormiddag, van Brutux de Brugse Linuxers.
groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor mutse » Za 27 Apr 2019, 09:02

Momenteel werkt Redshift !

Afbeelding
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor mutse » Za 27 Apr 2019, 19:54

@ Janmint,
@ Forum,

ook vanavond werkt Redshift, op de laptop Toshiba met LinuxMint 19.1 Maté.

Afbeelding

Nog enkele dagen afwachten of dit blijvend is.

groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor Jamint » Di 30 Apr 2019, 22:31

Redshift lijkt wel een knipperbol. ;)
Dat icoontje is echt heel doeltreffend op dit ogenblik :D
Gisterenochtend werkte het nog en 's-avonds gaf het er weer de brui aan.

Ik hoop van ganser harte dat de ontwikkelaar het programma weer op orde krijgt. Het is goud waard voor mensen die last hebben van de daglicht kleurtemperatuur (6500 graden Kelvin) van een beeldscherm.

Ik vind het treurig voor de ontwikkelaar. Redshift zit voorzover ik weet sinds Ubuntu 18 en Linux 19 heel terecht in de softwarerepository en nu is het aan het sukkelen. Heel jammer!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor Pjotr » Wo 01 Mei 2019, 22:47

Dit is een werkende noodoplossing:
1. Open Xed met een leeg tekstbestand;
2. Kopieer en plak deze tekst erin:

Code: Selecteer alles

; Global settings for redshift, the file name and path need to be: ~/.config/redshift.conf
; This settings file is meant to be used as workaround when geoclue2 malfunctions.
[redshift]
; Set the location-provider: 'geoclue', 'geoclue2', 'manual'
; type 'redshift -l list' to see possible values.
; The location provider settings are in a different section.
location-provider=manual

; Configuration of the location-provider:
; type 'redshift -l PROVIDER:help' to see the settings.
; ex: 'redshift -l manual:help'
; Keep in mind that longitudes west of Greenwich (e.g. the Americas)
; are negative numbers.
; The preset values are those of Amsterdam, The Netherlands.
[manual]
lat=52.4
lon=4.9

3. Sla het op als:

Code: Selecteer alles

~/.config/redshift.conf
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor mutse » Vr 03 Mei 2019, 09:43

Bedankt Pjotr voor het aanreiken van dit script die een voorlopige oplossing biedt (zie ook het script van Tex van het pclinuxos USA-forum: https://www.pclinuxos.com/forum/index.p ... 859.0.html -- reply#3).
Ik heb het nog niet getest, zal het eerstdaags eens uitvoeren/testen.
Jammer dat 'geoclue2' op den dool is. Het lijkt wel dat het moedwillig niet wil werken --- misschien is het wel een veiligheidsissue ???

Het blijkt dat alle 'Linux-gestuurde besturingssystemen' er last van hebben dat 'geoclue2' in Redshift niet goed functioneerd. (waar Redshift in de repo's zit)
Op Redshift kan ik (persoonlijk), momenteel, niet vertrouwen omdat het zo wisselvallig werkt ( de ene keer wél, de andere keer niet ... :( ).
Ik, en ook vele andere computergebruikers, hebben er echter baat bij dat Redshift GOED functioneert!
Mijn ogen zijn heel belangrijk en ik wil ze echt zo goed mogelijk beschermen tegen dat schadelijk blauw licht.
Redshift helpt daarbij heel goed -- als ... het werkt!
Momenteel, werkt Redshift. Of dat deze avond ook het geval zal zijn, is koffiedik kijken ... afwachten wat het wordt ...

Ik zie hoopvol uit naar een blijvende oplossing.
groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Redshift reageert niet op GTK+

Berichtdoor Pjotr » Vr 03 Mei 2019, 11:12

Ik zie hoopvol uit naar een blijvende oplossing.
Dat script van mij in mijn eerdere bericht, *is* een blijvende oplossing.... Zolang je met je computer in dezelfde tijdzone blijft, heb je immers toch niks aan geoclue2. Dan kun je je locatie net zo goed vastleggen zoals in dat script. En dan ben je voorgoed van geoclue2 af. :D
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten