VLC als standaard DVD film speler

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

VLC als standaard DVD film speler

Berichtdoor Jamint » Zo 28 Apr 2019, 23:01

Dag allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Hoe kan ik VLC instellen als default applicatie in Xubuntu 18.04 of Linux 19 in plaats van Parole mediaspeler voor het afspelen van een film op een DVD?
Even voor de duidelijkheid: Als ik een DVD in de cd lade van de computer doe had dus heel graag dat VLC, net als een DVD speler voor een televisie, automatisch de film op de DVD start.

Elke keer als ik nu een DVD in de computer stop start Parole in Xubuntu met een foutmelding over nog meer codecs installeren - iets dat Pjotr op zijn onmisbare site bovendien niet adviseert om te doen - en als ik die melding wil wegklikken gaat dat niet meer (Parole is bevroren) en moet ik de grafische schil herstarten met alt-ctrl-bksp. :(

Oh ja, de extra codecs en bibliotheken om VLC een film op DVD af te laten spelen zijn geïnstalleerd en werken allemaal, maar een DVD film kijken is nu heel erg omslachtig omdat Parole, die automatisch start, telkens vastloopt. Na herstart van Xubuntu moet ik nu eerst het icoontje van de DVD rechts klikken, daarin VLC kiezen uit het applicatie menu, waarna VLC start en daarin weer via het menu 'media' schijf openen kiezen. Dan daarna weer in het VLC venster 'media openen' kiezen om dan eindelijk onderin op de knop afspelen te kunnen drukken, waarna de film dus weer wel probleemloos start.

Voor ik het vergeet, ik heb dus ook al gekeken via 'Instellingen' bij 'voorkeurtoepassingen' maar daarin vind ik alleen Firefox en Thunderbird.

Hartelijk dank als iemand raad weet!
If it ain't broken, don't fix it.
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: VLC als standaard DVD film speler

Berichtdoor Gerben1000 » Zo 28 Apr 2019, 23:25

Rechtermuis op het af te spelen bestand.
Openen met
Openen met een andere toepassing
VLC kiezen
Vinkje bij: Gebruik als standaard voor dit bestandstype
Nu gebruikt hij steeds VLC voor dit bestand
Wil je een ander bestandstype ook openen met VLC moet je dezelfde handelingen doen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: VLC als standaard DVD film speler

Berichtdoor Jamint » Ma 29 Apr 2019, 07:00

@ Gerben1000,

Dank voor je reactie!

Ja precies dat is het meest logische wat je denkt. Maar zowel op het symbool van de DVD rechtsklikken of na openen van de DVD als map (dat is ook de enige mogelijkheid) en daarna rechtsklikken op het VideoTS bestand, wat ik als laatste probeerde, het doet dus niets.
Beiden mogelijkheden had ik als eerste uitgeprobeerd, dus kiezen door welke applicatie ik het wil openen en om deze dan als default applicatie aan te vinken, die mogelijkheid zit niet in Xubuntu 18. Ik zit nu niet achter mijn Linux computer waar ik nog in versie 18 (cinnamon) gewoon een DVD plaatste en VLC begon dan automatisch met afspelen. De nieuwste installatie Linux 19 heb ik nog niet getest maar omdat alles Linux en (X)ubuntu op de gnome shell is gebaseerd - dacht ik - denk ik daar nu hetzelfde probleem tegen te komen. Of is dat te ernstig gedacht?
If it ain't broken, don't fix it.
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: VLC als standaard DVD film speler

Berichtdoor Gerben1000 » Ma 29 Apr 2019, 09:14

Ik draai alleen Linux mint 19.
Als ik dan ga naar:
Menu
Instellingen en systeembeheerder
Verwijderbare stations en opslag media
Tabblad Multimedia
Hier kan ik dan instellen wat er moet gebeuren.
Gebruikersavatar
pederoco
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 24 Aug 2018, 14:21

Re: VLC als standaard DVD film speler

Berichtdoor pederoco » Ma 29 Apr 2019, 22:26

Verwijderbare stations en opslag media
Tabblad Multimedia

opdracht voor dvd:
vlc dvd://%d
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: VLC als standaard DVD film speler

Berichtdoor Jamint » Di 30 Apr 2019, 22:20

@pederoco,

Héél hartelijk dank voor deze meteen doeltreffende aanwijzing!
Na de wijziging deed ik een DVD in de lade en prompt startte het DVD menu in VLC!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: VLC als standaard DVD film speler

Berichtdoor Jamint » Wo 01 Mei 2019, 00:23

@pederoco,

Héél hartelijk dank voor deze meteen doeltreffende aanwijzing!
Na de wijziging deed ik een DVD in de lade en prompt startte het DVD menu in VLC!
Aanvulling:

Door mijn enthousiasme vergat ik te melden dat dit de werkwijze is in Xubuntu. Aan mijn nieuwe Linux installatie ben ik nog niet toegekomen.
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten