Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Vragen over software en applicaties
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor oldbutMint » Za 04 Mei 2019, 10:59

Hallo,

Tot mijn grote irritatie blijkt -vandaag- Firefox (versie 66.0.3 ) sinds de laatste afgedwongen update ('securityupdate') de zoekmachine Duckduckgo te weigeren (met name DuckduckgoEssentials waarmee ik selectief uitspioneerders kon blokkeren).
Deze had ik als default zoekmachine ingesteld, en is nu uit het keuzetabelletje bij preferences verdwenen.
Ook de herinstallatie van Duckduckgo wil niet (blijft hangen op add-ons die Firefox niet wil).
Is dit anderen hier ook opgevallen c.q. kampen zij ermee??
Ik ga nu op zoek naar een alternatief (niet Chrome of meelopers daarvan, want ik zie Google niet zitten).

Ik draai LM 19.1 32bit en mijn Firefox is nu 66.0.3
Gebruikersavatar
HenkV40
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 24 Nov 2017, 17:25
Locatie: Havelte

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor HenkV40 » Za 04 Mei 2019, 11:31

Heeft vermoedelijk iets te maken met probleem bij FF
Zie artikel op Nu.nl
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor mutse » Za 04 Mei 2019, 11:37

Lijkt mij een bug te zijn in FF/Mozilla.
Je bent de enige niet die een probleem heeft met de extensies/add-ons die verdwijnen, niet meer opstarten of afgesloten zijn.

--> ook op: https://www.pclinuxos.com/forum/index.p ... 6.html#new
--> én ook op: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?P ... 031772#new
Ook Thunderbird heeft er last van ( kan géén add-ons ophalen /toevoegen ).

https://www.ghacks.net/2019/05/04/your- ... ats-a-bug/

Oplossing: afwachten tot er een update/upgrade wordt doorgevoerd ...

Afbeelding

Probeer, maar voel je niet verplicht: de lichte en snelle browser Falcon eens (voorheen QupZilla), die werkt standaard met de zoekmachine van Duckduckgo.
Laatst gewijzigd door mutse op Za 04 Mei 2019, 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor DeBaas » Za 04 Mei 2019, 11:42

https://www.reddit.com/r/firefox/commen ... ons_being/

Als je niet kunt wachten op de reparatie van FF
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor mutse » Za 04 Mei 2019, 14:43

Rechtzetting: de naam van de lichte en snelle browser heb ik foutief geschreven en moet zijn: Falkon.
Probeer, maar voel je niet verplicht: de lichte en snelle browser Falcon eens (voorheen QupZilla), die werkt standaard met de zoekmachine van Duckduckgo.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor DeBaas » Za 04 Mei 2019, 21:45

Werkt weer.................
Als je tenminste (tijdelijk) de studies/onderzoeken in Privacy/Security/Beveiliging hebt aanstaan.
Natalia
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 01 Nov 2017, 16:14

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor Natalia » Zo 05 Mei 2019, 19:20

Niet alleen Duckduckgo wat niet meer werkt, ook adblocker en enkele anderen weigeren sinds vanochtend. Na de update van FF
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor VuurVosje » Ma 06 Mei 2019, 10:43

Mozilla komt met fix voor problemen uitgeschakelde add-ons Firefox - update 2

Door een verlopen certificaat zijn voor veel gebruikers van Mozilla Firefox alle add-ons uitgeschakeld. Heractiveren en herinstalleren zijn ook geen opties. Mozilla zegt eraan te werken om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Meer informatie naast het feit dat het om een certificatenprobleem gaat, is niet beschikbaar op het moment van schrijven. Mozilla houdt gebruikers op de hoogte via een statuspagina, maar die is door alle belangstelling niet altijd even goed bereikbaar. Een indicatie voor hoe lang het probleem nog voort zal duren, is er niet.

Firefox-add-ons moeten sinds versie 48, die in 2016 uitkwam, digitaal ondertekend zijn. Dit om malwareverspreiding via malafide add-ons tegen te gaan. ZDNet schrijft dat een tijdelijke oplossing is om de computerklok en datum terug te zetten naar voor 4 mei 02:00, toen het probleem zich begon voor te doen. Ook worden workarounds gedeeld die behelzen dat de certificeringseisen tijdelijk uitgeschakeld wordt. Dit zorgt ervoor dat add-ons weer werken, maar brengt ook veiligheidsrisico's met zich mee.

Update, 13:42: Mozilla zegt op de statuspagina dat er een hotfix verspreid wordt voor de release, bèta en nightly-versies van Firefox. In de komende uren moet die vanzelf binnenkomen bij gebruikers, maar die moeten wel ingeschreven staan bij Firefox Studies, wat ook bepaalde telemetrie inschakelt. Nadat de hotfix via Studies geïnstalleerd is, kan Studies wel weer direct uitgeschakeld worden. Verdere uitleg over de fix wordt gegeven in een blogpost.

Update, zondag: Firefox versie 66.0.4 voor desktop en Android is uitgebracht en bevat een fix voor het probleem. Firefox ESR 60.6.2 heeft de fix ook. Een klein aantal add-ons kan verdwijnen uit de lijst met add-ons of aangeduid worden als 'niet compatibel'. Een herinstallatie moet dat probleem verhelpen. De data van die add-ons gaat niet verloren, stelt Mozilla. Add-ons die de Container-functionaliteit gebruiken en getroffen zijn door dit probleem, zijn wel hun data kwijt en moeten opnieuw ingesteld worden.
Direct linkje naar de oplossing zonder met allerlei telemetry settings te hoeven klooien:
https://storage.googleapis.com/moz-fx-n ... signed.xpi
Deze plugin installeren (die anders door studies gepushed wordt) en de browser restarten
https://tweakers.net/nieuws/152418/mozi ... refox.html
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor oldbutMint » Di 07 Mei 2019, 12:07

Rechtzetting: de naam van de lichte en snelle browser heb ik foutief geschreven en moet zijn: Falkon.
Probeer, maar voel je niet verplicht: de lichte en snelle browser Falcon eens (voorheen QupZilla), die werkt standaard met de zoekmachine van Duckduckgo.
Dank dat je me op Falkon geattendeerd hebt: ik heb hem net geinstalleerd (met de packetmanager, uit de standaard repo), en ondanks dat ie toegesneden is op KDE werkt ie ook om mijn Mate (die toch Gnome-gebaseerd is?).
Hij ziet er mooi 'lean' uit, iets wat me wel bevalt.

Overigens zie ik nog steeds geen update van Firefox verschijnen in mij update-manager.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor mutse » Di 07 Mei 2019, 15:32

Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor mutse » Di 07 Mei 2019, 17:25

Aanvulling : https://vivaldi.com/nl/features/

Proberen maar. Succes met de zoektocht.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor Jamint » Di 07 Mei 2019, 21:12

Hallo,

Tot mijn grote irritatie blijkt -vandaag- Firefox (versie 66.0.3 ) sinds de laatste afgedwongen update ('securityupdate') de zoekmachine Duckduckgo te weigeren (met name DuckduckgoEssentials waarmee ik selectief uitspioneerders kon blokkeren).
Deze had ik als default zoekmachine ingesteld, en is nu uit het keuzetabelletje bij preferences verdwenen.
Ook de herinstallatie van Duckduckgo wil niet (blijft hangen op add-ons die Firefox niet wil).
Is dit anderen hier ook opgevallen c.q. kampen zij ermee??
Ik ga nu op zoek naar een alternatief (niet Chrome of meelopers daarvan, want ik zie Google niet zitten).

Ik draai LM 19.1 32bit en mijn Firefox is nu 66.0.3

In FF 66.03 zit een ernstig probleem met signature signing van alle add-ons
Het werd al het Firefox armagadd-on gedoopt. :0

Belangrijke extensies zoals uBlock-origin en NoScript security suite of privacy extensies zoals Privacy badger worden collectief uitgeschakeld; en worden onzichtbaar in de add-on lijst.
(Menu > extra > Add-ons, dus - let op! - zij worden niet verwijderd.

Er is sinds gisteren al een FF update verkrijgbaar die deze fout in Firefox hersteld, dat is v.66.04 maar die wordt nog steeds niet aangeboden.

Weet iemand hoe je de update kan forceren? Het zou fijn zijn als dat mogelijk is want ik heb vandaag voor de eerste keer in vele jaren niet meer zo'n enorme stortvloed aan onzinnige reclame, pop-ups, franjes en tierelantijnen voorbij zien komen tijdens een kwartiertje surfen op internet door de uitgeschakelde add- en scriptblocker extensies in FF 66.03 (huidige versie)

Hartelijk dank voor suggesties!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor mutse » Wo 08 Mei 2019, 09:14

@ Jamint,

Voel je vrij,
de enige raad die ik je kan geven is : stap over op of installeer de Falkon browser. Deze zit in de repro's.
Of, installeer deze met de terminal:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update
én,

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install falkon
Gebruik deze browser dan tot het weer veilig is om Firefox te gebruiken (als de veiligheidsupdate aangeboden en door jou geïnstalleerd is).

Ik gebruik Falkon ook op mijn systeem (zie ondertekening), en ik heb géén 'rommel' zichtbaar ( wel alle instellingen nalopen en goed zetten -- naar jou inzicht -- is niet moeilijk, het vraagt wel, - eventjes - wat tijd, handelingen en concentratie ) tijdens het surfen/browsen.

Info: https://www.falkon.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/Falkon
Ter info en advies.
groet,
mutse.

(P.s: op mijn ander 'Linux-gestuurd besturingsysteem' gebruik ik PaleMoon -- daar heb ik géén enkel probleem met add-ons.)
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor VuurVosje » Wo 08 Mei 2019, 15:05

Weet iemand hoe je de update kan forceren? Het zou fijn zijn als dat mogelijk is want ik heb vandaag voor de eerste keer in vele jaren niet meer zo'n enorme stortvloed aan onzinnige reclame, pop-ups, franjes en tierelantijnen voorbij zien komen tijdens een kwartiertje surfen op internet door de uitgeschakelde add- en scriptblocker extensies in FF 66.03 (huidige versie)
Ja, de voorgaande posts met oplossingen lezen.... ;)
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Firefox weigert Duckduckgo (sinds kort)

Berichtdoor mutse » Do 09 Mei 2019, 13:14

Vandaag, heb ik de update/upgrade van Firefox naar versie 66.0.4 ontvangen en geïnstalleerd met het bijwerkbeheer.

Afbeelding

Ter info.
groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten