Geen iconen meer in menu-balk bij geminimaliseerde applic.

Vragen over software en applicaties
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Geen iconen meer in menu-balk bij geminimaliseerde applic.

Berichtdoor oldbutMint » Di 07 Mei 2019, 19:39

Er valt me sinds een uurtje of zo het volgende op:
Ik heb een desktop open, start daarin de teksteditor, die verschijnt in een wat kleiner, eigen scherm. Ik schrijf wat tekst en sla die op (of niet).
Tot voor kort kon ik dan linksboven in het scherm op het '-' teken klikken, dan verdween het venster van de editor en er kwam een aanklikbaar icoontje in de menubalk onderaan mijn scherm te staan. (quasie dat editor-venster geminimaliseerd tot icoon).
Dit ging ook met Firefox en andere toepassingen zo.
Door op het menu-icoontje te klikken kwam (in dit voorbeeld) het editorvenster weer groter terug op de desktop.

Maar nu werkt dit niet meer!
De huidige situatie is onwerkbaar voor mij.

Is dit ook een nieuwigheidje na de updates van vandaag (er zijn er meerdere geweest, en ik heb ze allemaal doorgevoerd).

Ervaren andere soortgelijke problemen?
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Geen iconen meer in menu-balk bij geminimaliseerde applic.

Berichtdoor oldbutMint » Do 09 Mei 2019, 16:06

Vervolg en verduidelijking.
Blijkbaar snapt niemand mijn betoog (dit is geen verwijt) in de eerste post,
Ik heb even een andere user aangemaakt, en op de nu lege desktop in de editor (via menu/texteditor) een kleine tekstfile gemaakt, en van elke stap een screenshot.
De plaatjes staan hieronder.
Het gaat om de 'representatie' van de nieuw gemaakte tekstfile, zoals die in plaatje 2 t/m 6 te zien is in de balk onderin het beeld.
De situatie die hier getoont wordt is zoals het hoort (en bij mij ook altijd was, ook bij de user die ik normaal gebruik).
De klacht/vraag is over het feit dat wat je in de plaatjes onderaan in de balk ziet, bij mijn andere (standaard gebruikte) user NIET meer te zien is.....
Ik kan daar dus ook niet doen wat ik in de plaatjes doe: tekstfile verkleinen naar een 'icoon' op de balk en weer terug groot maken door aanklikken.
Iemand een idee hoe dat kan???

De plaatjes:
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Geen iconen meer in menu-balk bij geminimaliseerde applic.

Berichtdoor Pjotr » Do 09 Mei 2019, 16:52

Vensterlijst terug toevoegen aan de werkbalk?
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Geen iconen meer in menu-balk bij geminimaliseerde applic.

Berichtdoor mutse » Do 09 Mei 2019, 18:06

@ oldbutMint,
Geen iconen meer in menu-balk bij geminimaliseerde applic.
Zoals Pjotr schrijft.
Vensterlijst terug toevoegen aan de werkbalk?
Dat doe je als volgt:

Rechtsklikken op paneelbalk > Toevoegen aan paneel > kies uit de lijst (even naar beneden scrollen) Vensterlijst > klik op Toevoegen en dan op Sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan je, telkens je een geopend venster minimaliseert met de minimaliseerknop ' _ ' en opent, de geminimaliseerde én geopende vensters terug vinden op de paneelbalk.
Vandaaruit kan je ze dan weer tevoorschijn halen wanneer je die weer nodig hebt.
Bekijk ook eens de ander mogelijkheden die het paneel in petto heeft. Zo ontdek je meer en meer en leer je jou besturingssysteem doorgronden.

(Paneeleigenschappen)
Afbeelding
hierop zie je de geminimaliseerde en ook openstaande vensters staan.

Vragen stellen mag je, uiteraard, nog altijd als je er evens niet uit raakt.

Succes.
groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Geen iconen meer in menu-balk bij geminimaliseerde applic.

Berichtdoor oldbutMint » Vr 10 Mei 2019, 10:00

Dank aan beiden voor de hulp. Ik heb met de uitgebreide uitleg meteen de windowlist weer toegevoegd.
Het werkt nu dus weer.
Ik wist niet wat er loos was omdat ik de mogelijkheden van die onderbalk nog nooit bekeken had (zoals al vermoed wordt) en ik dus ook niet wist dat er daar iets in te stellen is.
Het verdwijnen van de beschreven functie heb ik nog niet eerder meegemaakt, en volgens mij ook niet zelf opgeroepen (in elk geval niet bij bewustzijn).

NB: de plaatjes had ik klaar (en mooi klein gemaakt), maar toen merkte ik dat er niet geupload kan worden.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten