restore met timeshift en gekoppelde schijven

Vragen over software en applicaties
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

restore met timeshift en gekoppelde schijven

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 14 Mei 2019, 07:09

Ik had het volgende fenomeen: Na een upodate werkte er geen enkel Windows programma meer (er zat een upgrade van Wine bij). Ik gebruikte TimeShift om te herstellen naar de situatie vlak voor de upgrade. Gelukkig werkte alles terug ;-)

Maar Luckybackup deed het niet meer. Ik gebruik twee gekoppelde schijven en die kon hij blijkbaar niet meer opendoen. Mijn gekoppelde schijven kregen ook een andere naam: Backup werd Backup1, enzovoort. Dus ontkoppelen en gaan kijken in /media/wilfried/
In /media/wilfried/ bleken mijn 2 gekoppelde schijven te staan met een (x) erin. Beide folders waren trouwens leeg. Ik heb ze dan allebei gewist en nu werkt alles terug normaal.

Ik vermoed dat Timeshift die folders daar heeft teruggezet omdat ze bestonden tijdens het maken van een restore point. Ik doe altijd een backup alvorens ik een upgrade doe en uiteraard maak ik ook een restore point. Ik deed dat tegelijk, vandaar dat die schijven gekoppeld waren tijdens het maken van het restore point.

Ik dacht van dit maar even te melden, zo kan de info nog voor anderen van pas komen.

Dus als je geen schijven gekoppeld hebt moet /media/user/ leeg zijn. Is dat niet, kan je gewoon wissen als root. En als je een restore point maakt doe je het best zonder dat er schijven gekoppeld zijn.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: restore met timeshift en gekoppelde schijven

Berichtdoor emvedeesje » Di 14 Mei 2019, 18:08

Dat is een heel belangrijke tip !

Waarschijnlijk zal dat telkens na het terugzetten van een timeshift moeten nagezien worden.
En zoals je zegt:
Dus als je geen schijven gekoppeld hebt moet /media/user/ leeg zijn. Is dat niet, kan je gewoon wissen als root. En als je een restore point maakt doe je het best zonder dat er schijven gekoppeld zijn.
groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: restore met timeshift en gekoppelde schijven

Berichtdoor emvedeesje » Za 18 Mei 2019, 09:40

Ik wil hier nog eens op terugkomen.

Ik heb via fstab steeds een interne schijf "Datadisc" aangekoppeld staan.

Heb mijn bestaande Timeshift opnamen eens bekeken via "Bladeren"
De map /media/gebruiker/ is daarin niet terug te vinden, dus wordt de map niet meegenomen.
Dus zal er ook geen restore gebeuren bij het terugzetten.

Ik denk dat er bij Wilfried1954 iets anders is voorgevallen.
In mijn probeer-knoei-periode heb ik vroeger ook eens een situatie gehad waar ik die Datadisc niet kon koppelen omdat die map daar al stond in /media/gebruiker/
Spijtig genoeg weet ik er de reden niet meer van.
Heb het niet meer voorgehad sindsdien (ofwel knoei ik nu wat minder?)

Bij controle zie ik dat er nog meer mappen niet meegenomen worden door Timeshift:
dev mnt proc root run sys tmp

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: restore met timeshift en gekoppelde schijven

Berichtdoor Joan » Za 18 Mei 2019, 13:42

Let erop dat bij het maken van een backup de externe opslag en programmaonderdelen worden mee opgeslagen.
Als de totale installatie bij het terugplaatsen niet hetzelfde is als bij de backup, kunnen problemen ontstaan.
Dit geld ook voor geïnstalleerde of verwijderde programma's, omdat ze wel of niet in de backup staan en daardoor de verbindingen tussen systeem en home mappen kunnen verschillen als er tussen backup en restor programma's zijn geïnstalleerd of verwijderd..

Zorg er dus voor dat bij backup en restor de zelfde apparaten zijn aangesloten.
TIP:
Maak bij een systeembackup gelijk een homebackup, vice versa. Dan zijn de instellingen en programmaverbindingen daarin in ieder geval gelijk.
Maak voor het terugplaatsen een aparte backup zodat tussentijds gewijzigde onderdelen (zoals b.v. firefox en thuderbird) kunnen worden teruggezet naar de oorspronkelijke situatie.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lucien en 13 gasten