Iridium browser

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
ChrisBE
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 16 Aug 2019, 17:19

Iridium browser

Berichtdoor ChrisBE » Vr 16 Aug 2019, 17:49

Hallo
Ik heb de LMDE3 geïnstalleerd en ben het op een liveUSB aan het uitproberen - ziet er veelbelovend uit. Dit voor een mogelijke switch van win10 naar linux.
Vraag: is er een manier om de Iridium browser te installeren? Deze bestaat voor Debian based distro's https://iridiumbrowser.de/downloads/debian maar ik weet niet of ik die code zomaar in een terminal mag kloppen en ik weet niks van terminals trouwens.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Iridium browser

Berichtdoor Joan » Vr 16 Aug 2019, 19:32

Op https://downloads.iridiumbrowser.de/deb/ staat een .deb bestand iridium-browser_current_amd64.deb dat je op de normale manier in Linux Miint zou moeten kunnen installeren zonder terminal fratsen.
System requirements: • Debian 10+, Mint 17+, Ubuntu 16.04+ (all 64-bit)

Waarom Iridium? Firefox heeft een speciale veilige "Koppeling openen in nieuw privé venster" en werkt zeker goed.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 813
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Iridium browser

Berichtdoor DeBaas » Vr 16 Aug 2019, 19:40

Currently, Iridium Browser is available for the following operating systems:

Windows 7+ macOS X 10.10+ Debian 10+, Mint 17+, Ubuntu 16.04+ (all 64-bit) SUSE Leap 15.0 / 42.3 and Tumbleweed Fedora 28, 29 and 30 Red Hat Enterprise Linux 7+ / CentOS 7+

Lijkt mij dat deze browser flink achter loopt.
Als je echt een uitgeklede Google Chrome beoogt is, denk ik, Chromium je oplossing.
Gebruikersavatar
ChrisBE
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 16 Aug 2019, 17:19

Re: Iridium browser

Berichtdoor ChrisBE » Vr 16 Aug 2019, 22:22

Op https://downloads.iridiumbrowser.de/deb/ staat een .deb bestand iridium-browser_current_amd64.deb dat je op de normale manier in Linux Miint zou moeten kunnen installeren zonder terminal fratsen.
System requirements: • Debian 10+, Mint 17+, Ubuntu 16.04+ (all 64-bit)

Waarom Iridium? Firefox heeft een speciale veilige "Koppeling openen in nieuw privé venster" en werkt zeker goed.
Ik zal het eens proberen met dat .deb bestand. Dus ik download dat, plaats het ergens in een map en ik zou dat moeten kunnen installeren alover een manager?

Browserkeuze. Ik wil niet steeds een privé venster openen, ik kan dat ook in elke chromium browser of firefox doen. Ik ga af op bepaalde bronnen zoals deze https://spyware.neocities.org/articles/browsers.html die de malware/spyware getest heeft. Ungoogled chromium blijkt ook zeer veilig, maar ik ben nu Iridium gewoon, stabiel en snel. Palemoon vond ik maar niks. IceCat ken ik niet. In Iridium moet er maar één vinkje worden afgezet, evenwel offline gaan eerst, en het is dan 100% spywarevrij.
Gebruikersavatar
ChrisBE
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 16 Aug 2019, 17:19

Re: Iridium browser

Berichtdoor ChrisBE » Vr 16 Aug 2019, 22:33

Currently, Iridium Browser is available for the following operating systems:

Windows 7+ macOS X 10.10+ Debian 10+, Mint 17+, Ubuntu 16.04+ (all 64-bit) SUSE Leap 15.0 / 42.3 and Tumbleweed Fedora 28, 29 and 30 Red Hat Enterprise Linux 7+ / CentOS 7+

Lijkt mij dat deze browser flink achter loopt.
Als je echt een uitgeklede Google Chrome beoogt is, denk ik, Chromium je oplossing.
"Geschikt voor Debian10+", Debian zit toch aan die versie, of vergis ik me? Of zit LMDE3 al verder? :vraagteken:
Ik kan dat zeker eens die ungoogled Chromium uitproberen. Maar dat was natuurlijk niet echt mijn vraag. ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Iridium browser

Berichtdoor Pjotr » Za 17 Aug 2019, 00:42

Kijk uit met de kleine webverkenners. Alleen de grote spelers (Firefox, Chromium, Chrome, ....) hebben voldoende ontwikkelaars zitten op de veiligheid. Je webverkenner is, verreweg, het programma dat het meeste wordt aangevallen....
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Iridium browser

Berichtdoor Maik » Za 17 Aug 2019, 12:09

.... Of zit LMDE3 al verder? :vraagteken:
LMDE3 = Debian 9
LMDE4 welke op Debian 10 gebaseerd zal zijn, is nog lang niet in zicht en dat zal nog wel even gaan duren voor die er komt.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
ChrisBE
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 16 Aug 2019, 17:19

Re: Iridium browser

Berichtdoor ChrisBE » Za 17 Aug 2019, 15:03

Kijk uit met de kleine webverkenners. Alleen de grote spelers (Firefox, Chromium, Chrome, ....) hebben voldoende ontwikkelaars zitten op de veiligheid. Je webverkenner is, verreweg, het programma dat het meeste wordt aangevallen....
Je bedoelt de zoekmachine? Ik ben overgeschakeld op swisscows. Verder is Iridim chromium based.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Iridium browser

Berichtdoor Maik » Za 17 Aug 2019, 15:05

Nee, met "kleine webverkenners" bedoelt hij de web browsers zelf.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
ChrisBE
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 16 Aug 2019, 17:19

Re: Iridium browser

Berichtdoor ChrisBE » Za 17 Aug 2019, 15:06

.... Of zit LMDE3 al verder? :vraagteken:
LMDE3 = Debian 9
LMDE4 welke op Debian 10 gebaseerd zal zijn, is nog lang niet in zicht en dat zal nog wel even gaan duren voor die er komt.
OK, thx! Dus niet Iridium maar LMDE loopt wat achter. Ik moet niet hebben van ubuntu based distro's, vandaar mijn keuze.
Gebruikersavatar
ChrisBE
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 16 Aug 2019, 17:19

Re: Iridium browser

Berichtdoor ChrisBE » Za 17 Aug 2019, 15:08

Nee, met "kleine webverkenners" bedoelt hij de web browsers zelf.
Ah, OK, thx! Geen idee of Iridium voldoende groot is, het is Chromium based.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Iridium browser

Berichtdoor Maik » Za 17 Aug 2019, 15:15

Iridium baseerd hun browser op een oudere Chromium en loopt dus 3 tot 4 versies achter..... Build version 2019.04.73 based on Chromium 73.0.3683.103. Dit terwijl Chromium Browser zelf al op versie 76.X.XXX zit of mischien al 77.X.XXX.
Ah, OK, thx! Geen idee of Iridium voldoende groot is, het is Chromium based.
Naar mijn weten niet want het is de eerste keer dat ik van die browser hoor. Blijf gewoon bij Chrome, Chromium of Firefox, dan sta je veiliger (ook met je systeem) en blijf je fatsoenlijke ondersteuning behouden. Als Iridium ermee stopt sta je weer te kijken, dat is het nadeel van kleinere projecten van welke aard dan ook. Ik spreek daarbij uit ervaring.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 813
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Iridium browser

Berichtdoor DeBaas » Za 17 Aug 2019, 15:28

Met een buiten de software repositories installatie loop je altijd een mogelijk risico van niet of niet goed werken omdat mogelijke afhankelijkheden niet of niet meer kloppen met de geïnstalleerde software.
Evenzo kan het nieuwe programma mogelijk afhankelijkheden overschrijven met versies die andere programma's laat crashen.
Het is niet gezegd dat Iridium dat doet, maar je bent gewaarschuwd. Klikken op het .deb bestand en je weet het ;), 't is jouw PC.
Gebruikersavatar
ChrisBE
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 16 Aug 2019, 17:19

Re: Iridium browser

Berichtdoor ChrisBE » Za 17 Aug 2019, 19:52

Met een buiten de software repositories installatie loop je altijd een mogelijk risico van niet of niet goed werken omdat mogelijke afhankelijkheden niet of niet meer kloppen met de geïnstalleerde software. Evenzo kan het nieuwe programma mogelijk afhankelijkheden overschrijven met versies die andere programma's laat crashen.
Het is niet gezegd dat Iridium dat doet, maar je bent gewaarschuwd. Klikken op het .deb bestand en je weet het ;), 't is jouw PC.
OK, dank je wel voor de waarschuwing. Ik ga dus twee keer nadenken. ;)
Gebruikersavatar
ChrisBE
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 16 Aug 2019, 17:19

Re: Iridium browser

Berichtdoor ChrisBE » Za 17 Aug 2019, 20:17

Iridium baseerd hun browser op een oudere Chromium en loopt dus 3 tot 4 versies achter..... Build version 2019.04.73 based on Chromium 73.0.3683.103. Dit terwijl Chromium Browser zelf al op versie 76.X.XXX zit of mischien al 77.X.XXX.
Ah, OK, thx! Geen idee of Iridium voldoende groot is, het is Chromium based.
Naar mijn weten niet want het is de eerste keer dat ik van die browser hoor. Blijf gewoon bij Chrome, Chromium of Firefox, dan sta je veiliger (ook met je systeem) en blijf je fatsoenlijke ondersteuning behouden. Als Iridium ermee stopt sta je weer te kijken, dat is het nadeel van kleinere projecten van welke aard dan ook. Ik spreek daarbij uit ervaring.
Ik begrijp het. Ik heb Chromium browser gedownload en ga het aanpassen met extensies zoals uMatrix (zie hier https://digdeeper.neocities.org/ghost/addons.html). Firefox is helemaal niet veilig, zie o.a. hier https://spyware.neocities.org/articles/browsers.html en bovendien vind ik het een resources hungry browser, net als Google Chrome. Bedankt voor jouw tips!

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten