Programma's installeren zonder authentificatie?

Vragen over software en applicaties
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Programma's installeren zonder authentificatie?

Berichtdoor JanKol » Wo 13 Nov 2019, 22:22

In principe moet je ALTIJD het wachtwoord van je Mint-installatie ingeven als je nieuwe software installeert op update. Echter is dat altijd kennelijk niet zo altijd.... Toen ik namelijk het programma ONVIFViewer (vanuit Programmabeheer!!) installeerde werd niet om mijn wachtwoord gevraagd. Wel werden nog wat extra dingen geïnstalleerd, waarvoor ik altijd maar Oké geef, als daar om wordt gevraagd omdat die extra's kennelijk nodig zijn om het programma werkende te krijgen. Gewoon is dan dat je op een gegeven moment moet "authenticeren" om verder te gaan. ONVIFViewer deed dat niet maar installeerde zonder authentificatie. Hoe kan dat?
Wel duurt de installatie van ONVIFViewer best lang, kennelijk een zware jongen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Programma's installeren zonder authentificatie?

Berichtdoor Joan » Do 14 Nov 2019, 01:04

Als een programma de systeem bestanden moet bijwerken wordt altijd om een wachtwoord gevraagd.
Als de aanpassingen alleen in je persoonlijke map gebeuren is een paswoord niet nodig, want dat had je al gegeven bij het aanmelden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Programma's installeren zonder authentificatie?

Berichtdoor Pjotr » Vr 15 Nov 2019, 10:35

Is het misschien een Flatpak?
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Programma's installeren zonder authentificatie?

Berichtdoor stegiman » Zo 17 Nov 2019, 15:50

ONVIFViewer installeren duurt bij mij 6 seconden.
Het is puur toeval dat ONVIFViewer geen paswoord moet geven maar normaal gezien als er iets verandert in de besturingssysteem dan moet je gelukkig paswoord geven.
De reden is eenvoudig: stel dat je op internet bent en er wordt zonder dat je weet iets verandert aan uw Linux: zou jij dan blij zijn?
Stel dat je naar uw bank gaat en da hacker weet dan perfect uw paswoord dan ben je dan blij dat je al uw geld kwijt bent of heb je liever toch maar paswoord.
Jij gaat toch niet tientallen per dag programma installeren denk ik.
Inloggen als je opstart kan je perfect wegdoen. (die mogelijkheid had je ook bij installatie van Linux)

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten