Timeshift werking

Vragen over software en applicaties
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Timeshift werking

Berichtdoor oldbutMint » Za 30 Nov 2019, 12:58

Hallo,

Wanneer ik (van LM 18.3) met Timeshift een backup maak, wordt dat dan een image, dat ik alleen in zijn geheel kan terugzetten, of kan ik onderdelen, b.v /home uit de backup halen en enkel die terugzetten?
(ik wil hier 18.3 naar 19.1 brengen en ook op GPT overgaan (is nu MBR) en dacht alles te wissen, nieuwe partities te maken met GPT, LM19.1 te installeren en dan b.v. /home terug te zetten}.

oldbutmint
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1611
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Timeshift werking

Berichtdoor stegiman » Za 30 Nov 2019, 17:20

Je kan dat vergelijken met Windows herstelpunt.
Dus als je iets verkeerd doet kan je de laatste versie terugzetten.

Huidige versie = 19.2
Open bijwerkbeheer en klik op bewerken en dan zie je Upgrade to Linux Mint 19.2 Tina en klik daarop en dat is alles wat je moet doen om naar de nieuwe versie te kunnen.

Bijwerkbeheer icoontje vind je rechts onderaan of beheer / bijwerkbeheer in de menu
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift werking

Berichtdoor emvedeesje » Za 30 Nov 2019, 17:25

Timeshift is bedoeld als backup van het operatief systeem.
Het is in feite een kopie van het volledige OS op een bepaald moment.
En zo kunnen er meerdere momenten naast elkaar staan op een partitie.
Het is een "incrementeel" systeem, enkel de gewijzigde onderdelen t.o.v. de vorige keer worden gekopieerd.
Er kan niet selectief iets teruggezet worden.
Standaard worden home-mappen zelfs niet meegenomen.
Voor een backup van je eigen data moet je zelf instaan en is Timeshift niet bruikbaar.

Voor de overgang van 18 naar 19:
Maak eerst een backup van je specifieke mappen naar een backupdisk.
Neem NIET de volledige homemap want dan komen verborgen zaken mee van de 18 die je niet mag terugzetten op de 19.
Vervolgens de 19 installeren.

Groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Timeshift werking

Berichtdoor oldbutMint » Zo 01 Dec 2019, 11:54

@Voorgaande sprekers:
vergelijken met windows kan ik niet omdat ik niet gezegend ben met het bezit van/de licentie tot gebruik van Windows...
Het upgrade systeem van LM laat me waarschijnlijk niet de partitiestructuur van MBR naar GPT veranderen, zodat toch alles eraf moet om e.e.a. nieuw op te zetten.
Ik kan denk ik beter met rsync een kopie van mijn hele HD (1 TB disk) maken op een usb-externe HD, vanuit die kopie kan ik wel selectief terugzetten.

Overigens heb ik nog een extra probleem met die disk, maar zal dat even in een apart topic voorleggen.

oldbutmint
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift werking

Berichtdoor Joan » Zo 01 Dec 2019, 12:32

Als je een nieuwe Linux Mint wilt installeren hoef je alleen van de /home en andere persoonlijke data een backup te maken. Een backup van je hele drive heeft geen zin omdat je het systemdeel toch niet kunt gebruiken.
GPT en MBR hebben een ander "boekhoud" systeem. Een partitie image van de een kan je dus niet zomaar in de ander plaatsen.
Uit Timeshift kun je ook mappen kopiëren, maar niet allemaal omdat sommige mappen elkaar nodig hebben en informatie delen. Je moet daarbij ook goed op de datum letten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten