Ccleaner voor Linux Mint

Vragen over software en applicaties
Skandra
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Zo 19 Jan 2020, 22:35

Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Skandra » Zo 19 Jan 2020, 22:41

Heb recent Linux Mint Cinnamon 19.2 op mijn laptop laten installeren in dual boot met (verouderd) WIN7. Gebruik nu Linux voor alle Internet gebonden activiteiten. Graag had ik een waardig alternatief voor Ccleaner geïnstalleerd voor gebruik op Linux. Een eenvoudig default systeem dat geen IT voorkennis vereist en bijgevolg geen brokken maakt. Heb al BleachBit standaard geïnstalleerd, doch bij nader toezicht blijkt dat gevaarlijk spul voor leken, daar blijf ik dus af en zal het desinstalleren. Wie helpt mij verder?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Joan » Ma 20 Jan 2020, 01:02

Schoonmaken van het systeem zoals bij Windows is met Linux Mint niet nodig.
Als je toch denkt dat er veel kruimels tussen het brood zitten bekijk dan een de LM wiki pagina Linux Mint opruimen
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor DeBaas » Ma 20 Jan 2020, 08:37

Als je bij ccleaner alles aanvinkt heb je ook kans je machine om zeep te helpen..............
Rechter muisklik op de partitie, schijfopruiming, systeembestanden opschonen,
zorg dat NIET je Downloadmap hebt aangevinkt.........
Tot zover Windows ZONDER ccleaner.

Bij Bleachbit moet je, net als bij ccleaner, oppassen met wat je aan of uitvinkt.
Bijvoorbeeld niet je NL taalbestanden laten verwijderen.

Typische schoonmaakactie, bij elkaar geveegd in een bestandje:
clear_log.sh

Code: Selecteer alles

#!/bin/bash

clear
echo
sudo find /var/log -type f -name "*.old" -exec rm -f {} \;
echo *.old logging verwijderd
sudo find /var/log -type f -name "*.gz" -exec rm -f {} \;
echo *.gz logging verwijderd
sudo find /var/log -type f -name "*.1" -exec rm -f {} \;
echo *.1 logging verwijderd
echo

sudo rm -rf ~/.cache/thumbnails/*
rm -rf ~/.cache/thumbnails/*
echo miniafbeeldingen verwijderd
echo
sudo apt autoclean
echo
echo niet meer gebruikte verouderde archiefbestanden verwijderd
echo
sudo apt clean
echo niet meer gebruikte archiefbestanden verwijderd
echo
sudo apt autoremove
echo
echo overtollige kernels en libraries verwijderd
sleep 15
Executable maken, starter maken met openen in terminal, eens per maand...........
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Pjotr » Ma 20 Jan 2020, 11:34

Maak veilig schoon, op de volgende manier:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... -mint.html
Laatst gewijzigd door Pjotr op Ma 20 Jan 2020, 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor stegiman » Ma 20 Jan 2020, 12:52

Executable maken
Zoiets ken ik nog niet.
Hoe doe je dat?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Joan » Ma 20 Jan 2020, 13:14

stegiman,
Wat DeBaas laat zien s een executeble (uitvoerbaar programma). Op de LMNL wiki staan daar ook aanwijzingen en voorbeelden van voor het schoonmaken. Als je een programmastarter van je Linux Mint in en tekstbewerker opent zie je ook een executable.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor stegiman » Ma 20 Jan 2020, 14:59

Ik had het verkeerd begrepen.
Gewoon op sh bestand klikken en dan klik je op uitvoeren met terminal en dan stop het vanzelf als het klaar is.
Je hoeft dus niet naar terminal te gaan.
Skandra
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Zo 19 Jan 2020, 22:35

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Skandra » Wo 22 Jan 2020, 18:21

Hartelijk dank aan allen voor de nuttige en bijzonder bruikbare informatie.
Wat het uitvoerbaar bestandje betreft, het werkingsprincipe op zich snap ik wel, doch ik mis een stapsgewijze en zeer expliciete beschrijving van de uit te voeren acties in voor leken begrijpbare taal. Zo bv. klinkt "Gewoon op sh bestand klikken" reeds al Pekingchinees in m'n oren. Ik zal mij dus best houden aan de 2 links die ik resp. van Joan en Pjotr heb meegekregen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Joan » Wo 22 Jan 2020, 22:01

kijk eens in de LMNL wiki. uitleg met voorbeelden en bij sommige onderwerpen kant en klare oplossingen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
drum
Junior
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: Za 13 Nov 2010, 10:17

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor drum » Do 23 Jan 2020, 05:13

Stacer komt anders wel in de buurt van Ccleaner en is met een gui, meer info:
https://github.com/oguzhaninan/Stacer
HP Z400 Workstation
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Jamint » Do 23 Jan 2020, 23:31

Beste Skandra,

Net als in Windows of Mac zijn de meningen over schoonmaaktooltjes in Linux verschillend. Het is blijkbaar eigen aan de Homo Softiens zich onledig te houden met dit vraagstuk.
Maar de algemene tendens is toch wel: gebruik ze niet. Ze zijn overbodig.
In tegenstelling tot Windows waar het zogenaamde register na verloop van tijd ‚fat’ wordt bestaat zo’n register in Linux niet. Dus in linux kijkt de bestandsbeheerder niet naar ‚registerwaarden’ in de vorm van ontelbare minibestandjes van 2kb die - in Windows - de validatie zoeken van niet meer bestaande of verplaatste (systeem)delen; een procedure die resources aanspreekt die als zij te vaak met hun ontelbaren tegelijk actief worden de je zo bekende Windows zandloper tonen. Nogmaals: in Linux heb je dit niet want de bestandsstructuur drijft niet op een register.
Het enige wat ik doe om mijn Linux 19.1 ‚clean’ te houden is zo ongeveer eens in de maand of als ik er aan denk, de thuismap openen daarna ctrl-h intikken (waardoor de verborgen bestanden zichtbaar worden) De map .cache openen, de map thumbnails openen en daaruit de mappen ‚fail’ ‚large’ en ‚normal’ naar de prullenbak verplaatsen en deze leegmaken. [1]
Vergeet niet daarna met geopende thuismap weer ctrl-h in te tikken anders kijk je telkens tegen een berg mappen aan waar je nooit iets in hoeft te doen tenzij je Linux WizzKid bent of wilt worden.

[1] M.b.t. tot deze actie: Ach ik zie het zo: het is meer een gevoelswaarde van zelf , stoffer en blik hanteren’. Ik heb er nooit enig voordeel van ondervonden. Linux is voor of na net zo snel/traag (net hoe het aanvoelt.) hoewel de afbeeldingencache in linux erg groot kan groeien.
If it ain't broken, don't fix it.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Vr 24 Jan 2020, 02:17

...............
Het enige wat ik doe om mijn Linux 19.1 ‚clean’ te houden is zo ongeveer eens in de maand of als ik er aan denk, de thuismap openen daarna ctrl-h intikken (waardoor de verborgen bestanden zichtbaar worden) De map .cache openen, de map thumbnails openen en daaruit de mappen ‚fail’ ‚large’ en ‚normal’ naar de prullenbak verplaatsen en deze leegmaken. [1]
Vergeet niet daarna met geopende thuismap weer ctrl-h in te tikken anders kijk je telkens tegen een berg mappen aan waar je nooit iets in hoeft te doen tenzij je Linux WizzKid bent of wilt worden.

[1] M.b.t. tot deze actie: Ach ik zie het zo: het is meer een gevoelswaarde van zelf , stoffer en blik hanteren’. Ik heb er nooit enig voordeel van ondervonden. Linux is voor of na net zo snel/traag (net hoe het aanvoelt.) hoewel de afbeeldingencache in linux erg groot kan groeien.
beste Jamint ,
" stoffer en blik hanteren " heeft in mijn concreet geval respectievelijk een behoorlijke opkuis opgeleverd , zegge en schrijve
2.620 elementen ( .png ) in totaal 29,5 MB (37,7 MB op schijf)
en
5.264 elementen ( .png ) in totaal 44,9 MB (61,5 MB op schijf)
opgeruimd staat netjes
met dank voor de typ
Debian Bookworm_Cinnamon
Skandra
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Zo 19 Jan 2020, 22:35

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Skandra » Za 25 Jan 2020, 11:01

Jamint Junior : aangaande de werkwijze "stoffer en blik hanteren", wat bedoel je met de "thuismap"? Op mijn bureaublad vind ik standaard 2 mappen terug, nl. "Computer" (met pictogrammen die verwijzen naar de mappen SlimtypeDVD A DS8A5SH, C-partitie, D-partitie en Bestandssystemen) en "Persoonlijke map" (met pictogrammen die verwijzen naar de mappen Afbeeldingen, Bureaublad, Documenten,...). Deze 2 mappen geopend en dan de 2 toetsen ctr en h gelijktijdig ingedrukt gehouden. Er verschijnt niets, behalve dan dat de 4 pictogrammen van de map "Computer" plots verkleind zijn geworden en daardoor hun benamingen zijn kwijtgespeeld (heb toestand opnieuw rechtgezet door ze opnieuw op standaardgrootte te herzetten in menu "Beeld"). Wat ik in het menu "Beeld" van de map "Computer" wel aantref is een aanvinkbaar pictogram "Verborgen bestanden tonen" (ctrl+h). Aangevinkt voor alle 4 mappen van het bestand "Computer" en ook dan verschijnt er wederom niets. Op het vlak van IT ben ik een uilskuiken, dat is nu eenmaal zo, sorry. Feit is dat ik wat tijd zal moeten spenderen door te neuzen in LMNL wiki. Maar goed, jouw tip vind ik de moeite lonen om toch verder uit te diepen, zodoende is het belangrijk te weten wat met "thuismap" wordt bedoeld.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor stegiman » Za 25 Jan 2020, 11:37

Als je persoonlijke mappen opent dan moet ik toch wel vaststellen dat Linux niet helemaal opruimt.
Als je software verwijdert blijven daar altijd verborgen mappen staan.
Het is wel geen probleem dat je handmatig verwijdert maar je moet ook weten welke mappen voor wat dient (of diende)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Joan » Za 25 Jan 2020, 14:19

Als programma's worden geïnstalleerd worden die gegevens normaal ook weer verwijder bij het verwijderen van dat programma, want dat staat allemaal in het installatiebestand wat Linux Mint heeft gemaakt en opslaat.
Als dat programma heeft "gedraaid" kan dat programma ook zelf onderdelen installeren en die staan niet in het installatiebestand wat Linux Mint had opgeslagen.
Zelf met de terminal (die buiten Linux Mint het systeem bewerkt) zal niet alles direct worden verwijderd. Dit is geen reden om forse schoonmaak programma's te installeren waarvan men niet weet wat er allemaal ongewenst kan worden verwijderd. Linux Mint ruimt netjes op en bij gebruik van Programmabeheer om programma's te installeren of te verwijderen zal er weinig rommel achter blijven.

Op de lange duur (jaren) kunnen programma's veel ruimte gebruiken voor opslag van backups of andere informatiebestanden. Dan kan gebruik worden gemaakt van eenvoudige manieren om rommel op te ruimen.
Wat nog weleens wordt vergeten dat de Vuilnisbak zelf niets weggooit. Die moet je zelf legen waardoor GB's aan ruimte vrij kan komen.
Kijk ook eens bij Bestandssysteem in /var/backups waar veel oude .gz bestanden staan die NU totaal overbodig zijn en eenvoudig, zonder probleem, kunnen worden verwijder. Ik verwijder die blindelings met een script zoals op de LMNL wiki omschreven.
Spelletjes slaan ook vaak statistieken op die enorme lijsten bestanden kunnen oplever waar Linux Mint niets mee te maken heeft. Eenvoudig en veilig te verwijderen.

Al die taken kunnen worden geautomatiseerd, maar dat is sterk afhankelijk van de wensen van de gebruiker en de inhoud en indeling van het totale systeem. Een geavanceerd instel- of opruimprogramma gebruiken kan meer computerkennis verlangen dan het normale gebruik van Linux Mint zelf.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten