Ccleaner voor Linux Mint

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Jamint » Zo 26 Jan 2020, 11:44

Jamint Junior : aangaande de werkwijze "stoffer en blik hanteren", wat bedoel je met de "thuismap"?

@Skandra,

Mijn excuses. Heb ooit lang ook Macos gebruikt en daar is sprake van de "thuismap" voor wat in Linux de "persoonlijke map" wordt genoemd. Toevallig gebruikt Linux hetzelfde symbool voor de "persoonlijke map" als in Macos voor de "thuismap": een huisje. Vandaar mijn veronderstelling dat ik duidelijk was in mijn explicatie.
Je moet dus de persoonlijke map openen en dan ctrl+h ingedrukt houden op je toetsenbord gevolgd door Enter. En hier moet ik ook mijn excuses aanbieden want ik schreef in mijn eerste post ctrl+h tikken(typen) Dat werkt dus niet.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Jamint » Zo 26 Jan 2020, 12:06

Als je persoonlijke mappen opent dan moet ik toch wel vaststellen dat Linux niet helemaal opruimt.
Als je software verwijdert blijven daar altijd verborgen mappen staan.
Het is wel geen probleem dat je handmatig verwijdert maar je moet ook weten welke mappen voor wat dient (of diende)

Dat klopt helemaal, Maar gelukkig veroorzaken in Linux die restbestanden - ik noem het maar even - 'dode bestanden' geen belasting voor de continuïteit/snelheid/werkzaamheid van het OS. Ze nemen inderdaad wel schijfruimte in beslag, zoals Joan, Za 25 Jan 2020, om 14:19 uur ook opmerkt.
Maar het is precies om de door je aangehaalde opmerking dat je moet weten welke restbestanden/mappen je weggooit, dat ik huiverig ben om dat te gaan doen. Daarvoor heb ik persoonlijk veel te weinig kennis van de bestandsstructuur en onderlinge relaties van systeembestanden in Linux.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Roppie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 24 Aug 2018, 20:18
Locatie: Haarlem

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Roppie » Zo 26 Jan 2020, 14:42

Installeer stacer of Bleach bit

Stacer: http://tipsonubuntu.com/2017/07/05/stac ... u-desktop/
Beachbit: https://www.bleachbit.org/
In jouw geval kan je denk het beste Bleachbit nemen.
Wanneer er iets niet voor linux mint beschikbaar is kan je nog altijd zoeken naar tools voor Ubuntu, de basis van Mint of naar tools voor Debian ( werkt niet altijd ) Ubuntu is gebaseerd op Debian
Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 26 Jan 2020, 15:24

zoals Joan al eerder aangaf en na Pjotr’s typs in acht genomen te hebben die je zowel als beginner als gevorderde best doorneemt als je onder andere met een concreet “ opkuis “ probleem zit : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... -mint.html
zal je snel van het mysofoob microsoft / windows syndroom af zijn .
en mocht je na deze moeite genomen te hebben er nog steeds niet gerust in zijn kan je eventueel nog wat gaan “ sudo-en “ ( geeft een lekker chief executive officer gevoel ) met bijvoorbeeld :
sudo apt-get autoclean :
deze “ sudo “ opdracht verwijdert de “ .deb files “ van paketten die niet langer op uw systeem geïnstalleerd zijn . Afhankelijk van je “ installatie gewoontes “ kan het verwijderen van deze files in de map “ /var/cache/apt/archives “ behoorlijk wat schijfruimte vrijmaken .
sudo du -sh /var/cache/apt/archives :
zal je duidelijk maken hoeveel schijfruimte deze cache in beslag neemt en/of de uitvoering van deze opdracht het sop van de kolen waard is .
Uit , en zie verder voor ondermeer nog meer interessante sudo opkuis & onderhouds... producten :
https://help.ubuntu.com/community/AptGet/Howto
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Pjotr » Zo 26 Jan 2020, 16:01

Wat je ook doet, installeer in elk geval niet sloopkogels zoals BleachBit:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... n.html#ID3
(punt 3)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Roppie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 24 Aug 2018, 20:18
Locatie: Haarlem

Re: Ccleaner voor Linux Mint

Berichtdoor Roppie » Ma 11 Mei 2020, 19:08

hi Pjotr,
Sorry ik had je antwoord niet gezien. Je hebt gelijk Bleachbit kan ook teveel verwijderen. Een detail dat ik er niet bij had gezet. Het liefst zouden we op 1 knop willen klikken zonder na te denken.
In dit geval kan je het beste voorzichtig te werk gaan, onderdelen zoals prullenbak en browser geschiedenis verwijder ik standaart. Ik had ook nog Stacer geinstalleerd en gebruik dat heel soms. Daar kan je ook het beste voorzichtig mee zijn. Op zich hoeft het opschonen niet echt tenzij er maar een kleine schijf aanwezig is.

Het stuk uit jouw link is volledig en goed.
Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten