Espanso installeren
Espanso installeren
beste mensen,
Sinds kort gebruik ik Linux Mint en dat bevalt prima, echter ik mis een bepaald programma genaamd Espanso, dat ik niet via programmabeheer kan verkrijgen. Nu heb ik een Website ontdekt, waar ik een goed alternatief heb gevonden. Aangezien ik nog onervaren gebruiker ben van Linux Mint is het mij helaas niet gelukt (na vele malen proberen) om Espanso werkend in Mint te krijgen. Mijn hoop is daarom gevestigd op dit Forum. Hopelijk is hier iemand, die zo goed wil zijn om mij hierbij te helpen. Hier zijn de benodigde gegeven:
Het programma heet: Espanso en de Website : https://espanso.org/
Ik hoor het nog graag,
Met vriendelijke groet,
truus22
Sinds kort gebruik ik Linux Mint en dat bevalt prima, echter ik mis een bepaald programma genaamd Espanso, dat ik niet via programmabeheer kan verkrijgen. Nu heb ik een Website ontdekt, waar ik een goed alternatief heb gevonden. Aangezien ik nog onervaren gebruiker ben van Linux Mint is het mij helaas niet gelukt (na vele malen proberen) om Espanso werkend in Mint te krijgen. Mijn hoop is daarom gevestigd op dit Forum. Hopelijk is hier iemand, die zo goed wil zijn om mij hierbij te helpen. Hier zijn de benodigde gegeven:
Het programma heet: Espanso en de Website : https://espanso.org/
Ik hoor het nog graag,
Met vriendelijke groet,
truus22
Re: Espanso installeren
Heb je het volgende gelezen : https://espanso.org/install/linux/ ???
Probeer het eens.
(Handleiding eerst raadplegen: http://www.poweredby.be/linux/tar.html )
Succes!
Probeer het eens.
(Handleiding eerst raadplegen: http://www.poweredby.be/linux/tar.html )
Succes!
Laatst gewijzigd door mutse op Do 06 Feb 2020, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Uit de beschrijving:
Espanso depends upon the X11 Record Extension, the xdo library, the xclip command and the libnotify-bin library, so you will need to install those first with the following commands:
Vertaald:
Espanso werkt met X11 Record Extension, de xdo library, het xclip command en de libnotify-bin library, Die je eerst moet installeren door de volgende commando's in de terminal te plaatsen.
Zo zou het moeten lukken.
Espanso depends upon the X11 Record Extension, the xdo library, the xclip command and the libnotify-bin library, so you will need to install those first with the following commands:
Vertaald:
Espanso werkt met X11 Record Extension, de xdo library, het xclip command en de libnotify-bin library, Die je eerst moet installeren door de volgende commando's in de terminal te plaatsen.
- Code: Selecteer alles
sudo apt update
sudo apt install libxtst6 libxdo3 xclip libnotify-bin
curl -L https://github.com/federico-terzi/espanso/releases/latest/download/espanso-linux.tar.gz | tar -xz -C /tmp/
sudo mv /tmp/espanso /usr/local/bin/espanso
espanso start
Zo zou het moeten lukken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Hallo Johan,
Bedankt voor jouw instructie. Ik had alles zo goed mogelijk volgens jou instructie gedaan, helaas is de installatie van espanso niet gelukt. Heb ik iets gemist of heb jij eventueel nog tips, hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen. Ik ben benieuwd, maar in ieder geval zover bedankt en met vr. groet,
truus22
Bedankt voor jouw instructie. Ik had alles zo goed mogelijk volgens jou instructie gedaan, helaas is de installatie van espanso niet gelukt. Heb ik iets gemist of heb jij eventueel nog tips, hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen. Ik ben benieuwd, maar in ieder geval zover bedankt en met vr. groet,
truus22
Waar gaat het mis? Of in andere volgorde, tot waar gaat het goed?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Hoi Johan,
Dank voor jouw reactie weer. Geen idee waar het mis gaat. Ik krijg wel nu zojuist een melding in de taakbalk dat espanso actief is, maar ik kan dat nergens zien. Die melding is trouwens weer verdwenen en wanneer ik espanyol in type, gebeurt er verder niets. Ik begrijp er werkelijk niets van,
Met vriendelijke groet,
truus 22
Dank voor jouw reactie weer. Geen idee waar het mis gaat. Ik krijg wel nu zojuist een melding in de taakbalk dat espanso actief is, maar ik kan dat nergens zien. Die melding is trouwens weer verdwenen en wanneer ik espanyol in type, gebeurt er verder niets. Ik begrijp er werkelijk niets van,
Met vriendelijke groet,
truus 22
Ik begrijp het nut niet van in.
Ik heb het zo gedaan:

Zomaar aangepast in /home/guy/.config/espanso/default.yml geopend met tekstverwerker.
Ik heb het zo gedaan:
wget https://github.com/federico-terzi/espanso/releases/latest/download/espanso-debian-amd64.deb
sudo apt install ./espanso-debian-amd64.deb
espanso start

Zomaar aangepast in /home/guy/.config/espanso/default.yml geopend met tekstverwerker.
Hallo stegiman,
Bedankt voor jouw reactie. Het is mij helaas allemaal niet erg duidelijk, hoe dit programma dan eventueel gaat werken. Ik had begrepen dat het programma Espanso (het is toch een programma ?) en voor zorgt dat ik met bepaalde kleine toetsencombinaties een korte tekstfrase kan genereren. Dat was namelijk mijn bedoeling, maar mijn Engels is niet zo goed en dat maakt het allemaal wat gecompliceerder...
Bedankt voor jouw reactie. Het is mij helaas allemaal niet erg duidelijk, hoe dit programma dan eventueel gaat werken. Ik had begrepen dat het programma Espanso (het is toch een programma ?) en voor zorgt dat ik met bepaalde kleine toetsencombinaties een korte tekstfrase kan genereren. Dat was namelijk mijn bedoeling, maar mijn Engels is niet zo goed en dat maakt het allemaal wat gecompliceerder...
Nu begrijp ik al een deel ervan:
De mogelijkheid is enorm als je wilt.
Ik wil mijn adres invullen maar dat duurt te lang en dus heb ik adr toegevoegd (zie afbeelding) --> adres is niet mijn adres!!
Let op: Simple text replacement dient voor tekst en date voor datum
Dus moet je in de juiste gedeelte invullen.
Maar je kan ook zelf iets maken en dat zet je in map .config/user
Dat is meer bedoeld iets te doen voor alleen een bepaalde programma of zo.
Bij iedere wijziging moet je in terminal dit doen: espenso restart
Als je iets fout had ingevuld zal je dat merken en zegt ook welke regel het probleem is.

Meer kan je je lezen op deze pagina(klik)
De mogelijkheid is enorm als je wilt.
Ik wil mijn adres invullen maar dat duurt te lang en dus heb ik adr toegevoegd (zie afbeelding) --> adres is niet mijn adres!!
Let op: Simple text replacement dient voor tekst en date voor datum
Dus moet je in de juiste gedeelte invullen.
Maar je kan ook zelf iets maken en dat zet je in map .config/user
Dat is meer bedoeld iets te doen voor alleen een bepaalde programma of zo.
Bij iedere wijziging moet je in terminal dit doen: espenso restart
Als je iets fout had ingevuld zal je dat merken en zegt ook welke regel het probleem is.

Meer kan je je lezen op deze pagina(klik)
Het wordt al wat duidelijker stegiman. Ik ga dat ook zeker proberen (volgens jouw aanwijzingen). Ben benieuwd of dit gaat lukken, want als nieuwe en onervaren gebruiker van Mint, mis ik een dergelijk programma écht wel. In Windows gebruikte ik het door mij pas ontdekte programmaatje "Beeftext" dat werkte perfect. Hopelijk krijg ik Espanso ook zo goed werkend op Mint.
In ieder geval heel erg bedankt voor jouw hulp, Maar ook Johan ben ik erg dankbaar...
met vr. groet,
truus22
In ieder geval heel erg bedankt voor jouw hulp, Maar ook Johan ben ik erg dankbaar...
met vr. groet,
truus22
Ik denk dat je mag vergelijken met Beeftext met het verschil dat je ook meer kan doen.
Niet teveel denken: pff het is Linux
Nee, gewoon creatief denken is de beste manier om met Linux werken.
Niet teveel denken: pff het is Linux
Nee, gewoon creatief denken is de beste manier om met Linux werken.
Een andere voorbeeld.
Je wilt een afbeelding plaatsen.
In in map .config maak je images map en zet daar een kat afbeelding.
Zet dit bij simpel tekst
Open nu writer en typ dan kat met dubbelpunt ervoor.
Je kan dat niet doen in tekstvak
Je wilt een afbeelding plaatsen.
In in map .config maak je images map en zet daar een kat afbeelding.
Zet dit bij simpel tekst
- trigger: ":kat"
image_path: "$CONFIG/images/kat.jpeg"
Open nu writer en typ dan kat met dubbelpunt ervoor.
Je kan dat niet doen in tekstvak
Hoi stegiman,
Inmiddels heb ik alles gedaan volgens jouw instructies. Resultaat is: dat ik weliswaar niet kan zien waar Espanso zich bevindt, maar in de taakbalk kreeg ik de melding: "Espanso is running", maar hoe nu verder, ik begrijp niet echt, hoe Espanso werkt
Groet,
truus22
Inmiddels heb ik alles gedaan volgens jouw instructies. Resultaat is: dat ik weliswaar niet kan zien waar Espanso zich bevindt, maar in de taakbalk kreeg ik de melding: "Espanso is running", maar hoe nu verder, ik begrijp niet echt, hoe Espanso werkt
Groet,
truus22
Je ziet geen Espanso programma. Het is een service die gestart wordt op achtergrond.
Klik op start / beheer / systeemmonitor
Daar ziet je espanso
Klik op start / beheer / systeemmonitor
Daar ziet je espanso
Daar zie ik Espanso inderdaad staan en heb ik kennelijk toch iets goed gedaan (grapje), maar hoe ik deze Service dan kan gebruiken, is mij volstrekt onduidelijk. Jij bent duidelijk een ervaren gebruiker, hopelijk kan jij mij verder helpen...???
Groet,
Cor (= truus22)
Groet,
Cor (= truus22)
Terug naar “%s” Software en applicaties