'Windows' Kernel?!

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

'Windows' Kernel?!

Berichtdoor Jamint » Di 31 Mar 2020, 23:27

Dag Allemaal,

Ik zie tot mijn verbazing dat in /boot een Kernel? aanwezig is met een Windows symbool. ::)

Eigenschappen:

Naam: vmlinuz-4.15.0-54-generic
Type: Programma (application/x-ms-dos-executable)
Grootte: 8,2 MB (8249080 byte)
Medium: onbekend
Gebruikt: zo 06 okt 2019 19∶13∶47 CEST
Gewijzigd: ma 17 dec 2018 14∶58∶31 CET
Gemaakt: zo 14 jul 2019 09∶57∶41 CEST

Rechten:

Eigenaar: root
Groep: root

De rechten voor Lezen, Schrijven en Uitvoeren zijn voor Eigenaar, Groep en Anderen Greyed out (grijze weergave) en betreffen respectievelijk:
Eigenaar: Lezen en Schrijven
Groep: Lezen
Anderen: Lezen

Het vreemde is dat deze 'Kernel' dus een Windows executable is. ::)

In /root staat uiteraard ook de echte systeemkern: vmlinuz-4.15.0-54-generic zoals die ook wordt weergeven bij Systeeminformatie (zie onderaan) waarmee ik al suggereer - zeker weten doe ik het dus niet - dat de betreffende 'Windows Kernel' een nep kernel is.

Aanvankelijk schrok ik hiervan, maar het verstand prevaleert al snel: Een Windows executable (.exe) is onder Linux een dood ding, maar mij intrigeert mateloos: Hoe komt dat Windows bestand in /root ?

Systeeminformatie:
Linux Mint 19.1 Cinnamon, Cinnamon versie: 4.0.10, op een Intel© Celeron© 2957U @ 1.40GHz × 2 processor.


Hartelijk dank als iemand opheldering kan verschaffen!
If it ain't broken, don't fix it.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1611
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: 'Windows' Kernel?!

Berichtdoor stegiman » Wo 01 Apr 2020, 00:07

Open terminal en voeg onderstaande regel toe en dan enter

Code: Selecteer alles

uname -sr
daarna ook de regel

Code: Selecteer alles

dpkg -l | grep linux-image | awk '{print$2}'
als je een afbeelding wil doen dan doe je dat met ALT + PRTSCR of printscreen en dan opslaan en je vind dat in afbeelding map
Laatst gewijzigd door stegiman op Wo 01 Apr 2020, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: 'Windows' Kernel?!

Berichtdoor Joan » Wo 01 Apr 2020, 00:09

Deze ms-dos-executable is geen Microsoft programma. Het is een heel oud door Microsoft ontwikkeld programma om destijds cassettebandjes en floppies te kunnen gebruiken..
MS-DOS is uit het begin van het pc gebeuren en het MicroSoft Disk Operating Systeem wordt nog steeds gebruikt om een hdd of ssd te benaderen en in partities te kunnen verdelen.
Ook de bios van de pc is MS-DOS of Microsoft UEFI of ARM (Acorn RISC Machine).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: 'Windows' Kernel?!

Berichtdoor Jamint » Wo 01 Apr 2020, 10:25

Ten eerste: Dank voor de reacties tot nu!

Wat mij na de reacties en eigenlijk daarvoor al intrigeerde - zoals ik schreef - is het antwoord op de vraag: "Hoe komt dat bestand in de map /boot terecht, of duidelijker gesteld: Waar komt het vandaan?"

Het liet mij niet los en heb tot ongeveer 02:00 vannacht nagedacht over de beschikbare feiten:
(1) - Het kan niet buiten Linux om in de map /boot zijn terecht gekomen. Dat is een feit. (feiten zijn niet te bestrijden) Iedereen die Linux gebruikt weet dat NIETS buiten Linux om geplaatst/geïnstalleerd kan worden, tenzij je daarvoor toestemming verleent middels invoeren van je wachtwoord.
(2) - Ik heb geen toestemming gegeven tot het plaatsen/installeren van dit ms-dos executable bestand.

Dan blijft over dat wat onwaarschijnlijk 'lijkt' de waarheid/feit is- of moet zijn:

Dit bestand is met installatie van Linux in de map /boot terechtgekomen of via bijwerkbeheer. Andere mogelijkheden zijn dus 100% uitgesloten.

Ik kom tot de volgende conclusie:

Het is de door Linux gedeactiveerde voorlaatst actieve systeemkern.

In dit geval is dat: v.4.15.0-20 (en hier moet ik een correctie aanbrengen m.b.t. mijn post, waar ik schreef dat beiden hetzelfde versienummer hebben. Dat is niet het geval)

De actieve systeemkern is v.4.15.0-54

Bewijs hiervoor vond ik terug via Bijwerkbeheer > tonen > Linux-systeemkernen.
Daar stond helemaal onderaan:
4.15.0-20 Geïnstaleerd Niet langer ondersteund.
en daarboven in de lijst:
4.15.0-54 Actief Niet langer ondersteund.

Beide bestanden zijn ook nagenoeg even groot: 8,2MB respectievelijk 8,3MB

De voorlaatste, dus niet actieve systeemkern, in dit geval dus v.4.15.0-20 blijft uiteraard geïnstalleerd in /boot om daar op terug te kunnen vallen bij problemen maar moet wel worden gedeactiveerd! Twee actieve systeemkernen in de map /boot is niet mogelijk.

Daarvoor herprogrammeert Linux/bijwerkbeheer bij installatie van een nieuwe systeemkern de laatst gebruikte systeemkern door het ms-dos executable te maken. :D en dat is een hele slimme oplossing, want zoals we weten - Linux kan niets met een .exe Het is een dood bestand voor het Linux bestandsysteem.


Graag zou ik hier lezen wie een andere visie heeft.
Bij voorbaat: hartelijk dank voor het meedenken over mijn voorgaande bevindingen/conclusie.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: 'Windows' Kernel?!

Berichtdoor Jamint » Wo 01 Apr 2020, 13:03

Hieronder maar even een bureaubladafbeelding van het venster /boot
Zoals iedereen kan zien is het een 'echt' Windowsbestand.... kijk maar naar het vlaggetje :D

Oh ja, Ik vergat nog te melden dat Linux standalone is op de HDD dus er kan geen 'besmetting' plaatsvinden vanuit Windows dat ernaast geïnstalleerd zou zijn. Dat is dus niet het geval.

Afbeelding
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: 'Windows' Kernel?!

Berichtdoor Joan » Wo 01 Apr 2020, 15:16

Misschien was mijn antwoord te kort.

Om een MS-DOS apparaat te gebruiken (zie mijn eerste antwoord) is een programma nodig. Dat programma heeft een naam en extensie. De extensie bepaalt voor een groot deel welk icoon er standaard bij wordt geplaatst en hoe het wordt gestart.
Het heeft niets met MS te maken, maar alles met het apparaat (bios + hdd/ssd) waarvoor het is geschreven. Daarom is door het Linux Mint ontwikkel team een naam en extensie gekozen ter onderscheiding en herkenning in het ontwikkelproces.

Zoals alles in GNU/Linux openbaar is, is dit programma ook openbaar en in de bronteksten van de Linux Mint programma's te vinden. Dit zal je bij MS niet lukken.

Het is dus geen MS-DOS programma, maar een programma om MS-DOS apparaten aan te sturen en als zodanig herkenbaar aangegeven.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: 'Windows' Kernel?!

Berichtdoor Jamint » Wo 01 Apr 2020, 21:50

@Joan,

Mooi. Mijn dank, nu is het plaatje compleet! Ik werd op het verkeerde been gezet door het prominente kleurrijke zeer opvallende gebruik van het Windows symbool.
Het is wel verwarrend hoor. Een Windows 7 vlag - dat is het precies - in het symbool van een MS-DOS bestand in Linux ;)
Misschien - het is maar een suggestie - zouden Linux programmeurs het symbool kunnen vullen met de letters MS-DOS of PC-DOS zoals in de vorige eeuw ook bij het classic MacOS het geval was. Ik heb dat operating system indertijd, nu al 35 jaar geleden (waar blijft de tijd?) lang gebruikt en je legde automatisch nooit een direct verband met Windows, maar uitsluitend met een MS-DOS georiënteerd bestand dat uiteraard in de prompt en later in zijn shell Windows geopend kon worden of via Macintosh bestandsuitwisseling; een Macintosh programma uit System 6, het toenmalige Macintosh operating system.

Zo, dat is nu wel genoeg geschiedenis.
Nogmaals dank, er wordt steeds meer duidelijk rond het gebruik van Linux!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: 'Windows' Kernel?!

Berichtdoor Joan » Wo 01 Apr 2020, 23:28

Je kunt in Thema's de iconen en nog veel meer aanpassen zodat je dat icoon niet meer tegenkomt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten