Kan Sd-kaartje niet formatteren

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Kan Sd-kaartje niet formatteren

Berichtdoor Lucien » Vr 17 Apr 2020, 12:47

Ik heb een nieuw gekocht SanDisk SD-kaartje In mijn Laptop (Thinkpad X250) gestopt om Timeshift in op te slaan. Op het bureaublad verschijnt het kaartje en ik kan het ook openen (leeg dus). Ik wil het nu Ext4 formatteren, maar het kaartje verschijnt niet in het formatteer-schermpje.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Kan Sd-kaartje niet formatteren

Berichtdoor DeBaas » Vr 17 Apr 2020, 13:25

Welk type?
Het standaard SD kaartje heeft opzij een schuifje waarmee formatteren tegengegaan kan worden.
Het kaartje zelf is niet beschermd maar dat schuifje zet een mini contact in de kaarthouder om.
Als dat contactje in de houder verbogen is of geoxideerd, kun je dus niet formatteren.
Als dit niet de oorzaak is probeer dan of je met terminal: sudo gparted wel aan de slag kunt.
Maak dan eerst een nieuwe (Schijf >) Partitietabel aan, vervolgens de gewenste partitie.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Kan Sd-kaartje niet formatteren

Berichtdoor Lucien » Ma 20 Apr 2020, 14:24

Het is een nieuw Sandisk micro sd-kaartje dat zit in een bijgeleverd nieuw Sandisk adaptertje met schuifje. Het adaptertje was niet gelockt. Heb vervolgens het micro kaartje er uitgehaald en in een bijgeleverd usb-stickje geprikt en toen kon ik het micro kaartje wel formatteren. Daarna weer teruggezet in het adaptertje en Timeshift werkte in de laptop. Echter, toen ik vandaag mijn laptop opstartte werd het SD-kaartje niet gezien (in windows10 wel. Ik heb dual boot). Na Mint herstarten was hij er wel weer, maar toen bleek dat hij in het weekeinde geen backups heeft opgeslagen terwijl de laptop wel in gebruik was. Dat geeft mij twijfel over de betrouwbaarheid als backup.
Het kaartje verschijnt als ''usb-staafje' in het menu en op mijn bureaublad. Ik wil dat veranderen in 'Timeshift' als onderscheid van mijn echte usb-staafjes, maar er is geen hernoem optie te zien.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Kan Sd-kaartje niet formatteren

Berichtdoor DeBaas » Ma 20 Apr 2020, 16:10

Is de vraag, kaartje of connector ???
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Kan Sd-kaartje niet formatteren

Berichtdoor mutse » Ma 20 Apr 2020, 19:19

Dat adaptertje kan ook beschadigd zijn waardoor het een slecht contact maakt. Dit heb ook al voor gehad.
Soms kan het wel lukken in een andere SD-kaartlezer.
Je moet écht wel voorzichtig omspringen met die Micro SD-kaart adapters én ze zachtjes aan in de SD-kaartlezer van de computer/laptop of de externe multikaartlezer schuiven.

Heb je de verwijzing, voor de backup, naar de juiste locatie wel correct ingesteld ?
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Kan Sd-kaartje niet formatteren

Berichtdoor Jamint » Wo 22 Apr 2020, 10:05

door mutse: "Je moet écht wel voorzichtig omspringen met die Micro SD-kaart adapters"

Dat kan ik beamen. De kwaliteit van de SD card chassisdelen is bedroevend. In vergelijking: de USB connector is zelfs veruit superieur terwijl die in mijn ervaring ook al problemen oplevert. Dat begon met een Logitech muis - nog een aan een draadje - die plotseling ophield. Bleek meteen opgelost door een andere USB connector te gebruiken.

De slide contacts op het Card board van een SD Card zijn wel oké maar de contactlippen in de Card-connector zijn nagenoeg allemaal matig. Ik snap niet waarom er geen vernikkeld verenstaal wordt gebruikt; een materiaal dat zijn veerkracht niet verliest i.p.v. en dat op zijn best: zéér ongewenst: van nature flexibele roestvaststaaal.

Mini technologie? Het mag ook allemaal niets meer kosten lijkt het soms wel. De dupe? De consument.
If it ain't broken, don't fix it.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Kan Sd-kaartje niet formatteren

Berichtdoor Swake » Wo 22 Apr 2020, 12:13

Dat kan ik beamen. De kwaliteit van de SD card chassisdelen is bedroevend. In vergelijking: de USB connector is zelfs veruit superieur terwijl die in mijn ervaring ook al problemen oplevert. Dat begon met een Logitech muis - nog een aan een draadje - die plotseling ophield. Bleek meteen opgelost door een andere USB connector te gebruiken.
Dat micro-sd cardje word dus niet herkend in een SD adaptar . Ontbreekt op dat adaptartje soms zo geen goudkleurig moduletje of een hoekje af ?
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dirkjanl en 13 gasten