Lucky Backup: Hoe werkt synchroniseren?

Vragen over software en applicaties
frits

Lucky Backup: Hoe werkt synchroniseren?

Berichtdoor frits » Zo 19 Apr 2020, 15:09

Ik ben LB gaan gebruiken omdat deze een 1:1 kopie maakt van mijn bestanden. Net als Alwayssync wat ik destijds in Win gebruikte. Vooral de sync mogelijkheid met de laatste werkte top. 1 x een back-up gemaakt (Duurde meestal lang) was het syncen van veranderingen daarna een fluitje van een cent en dat in no time.

Ik heb gelezen dat dit in LB ook kan, echter kom ik er niet uit om dit werkend te krijgen. Ik vind de instelling mogelijkheid gewoon niet. Heb al een aantal keren een gehele back-up gemaakt, maar dat kost wel heel veel tijd.

Wie heeft hier ervaring met LB en helpt mij op weg?
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Lucky Backup: Hoe werkt synchroniseren?

Berichtdoor VuurVosje » Zo 19 Apr 2020, 15:35

Bedoel je een incrementele backup, of wil je twee mappen syncen?
Dat is een wezenlijk verschil.... :-)

Ik gebruik LB al jaren en het eerste doet ie met vrijwel de standaard instellingen. Uiteraard moet je natuurlijk wel de 1e keer een volledige backup maken (die lang duurt)... ;)
Het makkelijkste is trouwens om taken aan te maken, dan hoef je het maar 1x in te stellen.
https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php/Luckybackup

Welke instellingen gebruik je?
frits

Re: Lucky Backup: Hoe werkt synchroniseren?

Berichtdoor frits » Zo 19 Apr 2020, 20:24

Dank voor jouw reactie VuurVosje. Ik heb een back-up gemaakt van mappen die ik op een aparte data partitie heb staan op mijn laptop. De back-up staat op een externe USB. Nu wil ik dus de mappen van de Data partitie laten syncen met die op de externe USB, zodat het programma alleen de veranderingen van de Data partitie verwerkt op de externe USB. Zo werkte het in Win met Alwayssync. En dat werkte goed. Zo klaar.

Hoe je in LB met taken werkt en de instellingen, ik heb geen idee (nog). Hoop er nu meer over te weten te komen. De link heb ik ook geprobeerd te begrijpen, echter heb ik het idee dat ik met de huidige versie die ik heb andere schermen in beeld krijg dan die daar getoond worden. Ik kan voor het syncen niks vinden. Maar ik zal vast niet goed kijken.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Lucky Backup: Hoe werkt synchroniseren?

Berichtdoor VuurVosje » Zo 19 Apr 2020, 21:18

Je spreekt van syncen, maar volgens mij bedoel je toch echt een incrementele backup.... ;)
Vandaar wellicht de verwarring.

Zo moet het staan:
- Backup van bronmap binnen bestemmingsmap
- Bronmap: spreekt voor zich
- Bestemmingsmap: spreekt ook voor zich
- Maak GEEN extra map aan [aanvinken]
- Uitsluiten tab: alles aanvinken, tenzij je een system backup maakt
frits

Re: Lucky Backup: Hoe werkt synchroniseren?

Berichtdoor frits » Vr 24 Apr 2020, 17:27

Voor mij spreekt het helaas niet op zich. Verder begrijp ik dat LB niet meer ondersteund wordt en wordt Rsync geadviseerd. Is dat een betere oplossing voor mij? Ik wil mappen in mijn Home 1:1 op een externe USB hebben en daarna elke keer een sync doen, zodat de Home kopie op de externe USB actueel blijft.

Systeem kopie etc hoef ik niet. Een linux systeem is makkelijk weer opnieuw te installeren mocht het daar fout zijn gegaan, wat overigens maar heel weinig voorkomt.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten