Temperatuur-melder voor in de menu-lijst

Vragen over software en applicaties
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Temperatuur-melder voor in de menu-lijst

Berichtdoor oldbutMint » Di 12 Mei 2020, 18:36

Hallo,

Door de C-crisis kijk ik nu regelmatig film-streams op mijn HP-laptop met LM 19.1 Mate 32bit.
Ik heb nu al een paar keer gehad dat de computer middenin een film vastliep (het gaat om verschillende films), en enkel door de aan-uit knop weer tot leven gewekt kon worden.
Ik zou willen nagaan of dit een oververhittingsprobleem (van de cpu wrsch. dan) is.
Ik heb in het bios van de laptop gezocht of daar iets ingesteld is wat temperatuur-gerelateerd is, maar zo'n functie is niet aanwezig.
Ik zou een temperatuur-weergave van de cpu willen hebben, die ik in de menubalk onderin beeld kan laten lopen, en die me live de actuele temperatuur laat zien.
(nu heb ik b.v. een aanduiding van down/upload hoeveelheden in die balk, zoiets bedoel ik dus).
Bij een andere linux-distro heb ik dat (in het verleden en op een andere computer) ooit gehad, maar nu bij LM dus niet...
Ik kan weliswaar met een terminal-opdracht de cpu-temperatuur laten tonen, maar op het moment van vastlopen duurt het meerdere minuten voordat ik weer een terminal draaiend heb, en dan is de computer al weer duidelijk afgekoeld (de film is niet meer in beeld, en de computer is even helemaal uit geweest), zodat ik de kritische temperatuur niet kan zien.
NB: de ventilator in de laptop werkt wel.

Is daar een mogelijkheid toe??
Of is het niet waarschijnlijk dat het een temperatuurprobleem is?

Dank,
oldbutmint
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Temperatuur-melder voor in de menu-lijst

Berichtdoor Jamint » Di 12 Mei 2020, 19:09

Rechtsklik op de werkbalk, kies hulptoepassingen toevoegen aan de werkbalk.
In het venster dat dan opent, genaamd hulptoepassingen, klikken op de knop ophalen, even wachten en dan uit de hernieuwde lijst CPU temperature indicator kiezen.

Wel daar heb je dan je indicator.... maar ik zou daarna zeker eens gaan zoeken IN JE HARDWARE-DEVICE naar de oorzaak van je oververhittingsprobleem. Ik vermoed voor 99,9% dat 'de teddyberen' (zoals ik ze altijd noem) ofwel STOF zich flink heeft verzameld rond je CPU.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 271
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Temperatuur-melder voor in de menu-lijst

Berichtdoor Arie » Wo 13 Mei 2020, 04:57

Ik gebruik daar "Hardware Sensors Monitor" voor in Linux Mint MATE 19.3. Je kan er de processr(s) en harde schijf / schijven temperatuur mee zien.
Rechts klikken op je paneel -> toevoegen -> Hardware Sensors Monitor
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Temperatuur-melder voor in de menu-lijst

Berichtdoor oldbutMint » Wo 13 Mei 2020, 11:40

Ik heb ongeveer gedaan wat Jamint voorstelde. Het ging niet helemaal zo (mogelijk omdat ik de engelstalige LM heb), maar er verschenen toch 6 nieuwe temperatuurwaardenblokjes: temp1 tm temp4, core1 en core2.
Vanmorgen een streaming film bekeken en daarbij een oog op de waarden voor temp. gehouden:
de core1 en core2 blijven vrijwel constant op 65graden,
de andere 4 die laag starten (tussen 20 en 30 graden) liepen heel langzaam op, uiteindelijk bereikte temp3 de 65 graden.
Kort daarna liep de computer weer vast (en ook de temperatuuraanduidingen), maar hoger dan 65-67 graden kwam er geen.
Na een reboot gekeken met 'sensors' in een terminal screen: daar komen diezelfde 6 meetpunten naar voren, en er worden kritische waarden aangegeven, die
echter boven de 100 graden liggen....!
Dan ZOU ik zeggen: het vastlopen komt dan toch niet omdat de computer te heet werd?!

NB er kan natuurlijk ook iets met de stream zelf zijn (denk ik dan misschien).

oldbutmint
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Temperatuur-melder voor in de menu-lijst

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 04 Jun 2020, 08:19

Dat vastlopen zal vermoedelijk niets met de temperatuur te maken hebben. Wat ik eerder als mogelijkheid zie is een foutje in de RAM. Mogleijk dat de video toepassing veel RAM in beslag neemt. Ik stel voor van eens een RAM-test te doen van enkele uren of (veel) langer. Normaal gezien zou er een moeten staan in de GRUB (bij opstarten).
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Temperatuur-melder voor in de menu-lijst

Berichtdoor stegiman » Do 04 Jun 2020, 09:16

Open terminal

Code: Selecteer alles

inxi -F
Bij sensor ziet je temperatuur

Sensors:
System Temperatures: cpu: 34.0 C mobo: N/A gpu: nvidia temp: 35 C
Fan Speeds (RPM): N/A gpu: nvidia fan: 1%

Nota: dat er geen RPM te zien is komt omdat er waterkoeling aanwezig is.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten