Virtualbox en usb probleem

Vragen over software en applicaties
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor oldbutMint » Ma 31 Aug 2020, 19:49

Hallo,

Op een desktop met LM 19.1 Mate wil ik Virtualbox draaien en daarin een guest met Win7.
Dat lukt op zich.
Maar ik wil ook een GPS Navigatieapparaat aan de usb bus kunnen aansluiten om daarmee -vanuit Win7 en met een windowsprogramma van de fabrikant van de navigator, geschikt voor o.a. Win7- wat management te doen.
Probleem is dat ik de usb-bus (die dus onderdeel is van de host (met LM 19.1)) met geen mogelijkheid gezien kan krijgen binnen de guest Win7...
Er zijn meerdere webpaginas die handleiden hoe dit voor elkaar te krijgen, maar bij mij lukt dat niet...
Geinstalleerd zin Virtualbox 5.2.42 (via de packetmanager) en het Extension pack en nog een aanvullings pack.
Die extra pakketten zijn ook aangemeld en actief (ik kan b.v. mijn volledige beeldscherm gebruiken in de VM (was voorheen (zonder estensiepakket) een subscherm) en de muiswijzer werkt over het hele scherm.
Als ik volgens de handleidingen van de boven'genoemde' paginas in de guest de usb wil activeren en usb wil toevoegen, komen er twee usb-apparaten in beeld (een usb-muis en een usb-keyboard) die allebei zijn aangesloten en functioneren met de LM setup.
De user is toegevoegd aan de groep vboxuser (gedaan volgens een van de handleidingen).
Als ik de guest start terwijl de GPS navigator is ingeplugd in de usb connector, blijft die onzichtbaar en kan ik hem niet toevoegen.
Als ik in dezelfde sessie een terminal in LM open, is de navigator gemount onder linux op /media/user/naamvandenavigator.
Omdat ik las dat de usb niet tegelijk van linux en van Win7 mag/kan zijn: wanneer ik de navigator onder linux unmount, maakt dat geen verschil in Win7 en is hij daar nog steeds niet zichtbaar te maken/toe te voegen.

Misschien heeft hier iemand ervaring met Virtualbox en weet hoe dit wel moet?

oldbutmint
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor stegiman » Di 01 Sep 2020, 00:02

Wat je reeds deed is OK maar nog niet voldoende:
Ga naar deze pagina (klik) wat je nog moet doen.
Pack (klik) huidige versie 6.1.1.2
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor Arie » Di 01 Sep 2020, 12:33

@stegiman Hij heeft VB 5.2 een extension pack voor 6 heeft hij niets aan.

@oldbutmint in VB moet je een usb filter aanmaken om je navigatie apparaat te kunnen zien.
Ik zal even kijken of ik daar nog een screenshot van heb liggen, anders maak ik straks ff een nieuwe

Edit gevonden
Afbeelding

Vendor ID en Product ID kan je vinden door onderstaan commando in de terminal in te tikken

Code: Selecteer alles

lsusb
Edit 2 : ben je wel lid van de groep vboxusers ?
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor oldbutMint » Di 01 Sep 2020, 17:05

De user is lid, staat ook in mijn eerste post.

Gisteravond iets raars:
In de packet-manager, als ik zoek naar 'virtualbox' staat bij de virtual-box pakketten ook een virtualbox####-iso.
Deze had ik al eerder geinstalleerd.
Ik heb deze op dat moment gelabeld als 'reinstall' en dit in de packet-manager uitgevoerd.
Toen ik daarna virtualbox startte en meteen daarna de Win7 guest (bij dit alles zat het GPS apparaat in de usb-connector geplugd en stond aan) startte Win7 en zag ik rechts onder -kort- een popup in de trant van 'is being updated' en iets draaiends.
In de iconenlijst onderaan het scherm stonden wat iconen te knipperen, en OOK het icoon van usb (het blauwe usb-stickje). Dat laatste wat tot dan toe nog niet gebeurd.
Daarna stond Win7 over de hele desktop en kon ik niets meer met toetsenbord en muis....(muiswijzer weg en niets reageert op het keyboard).
Zowel toetsenbord als muis zijn usb-apparaten.
Dus mijn idee is dat iets de usb connectie vanuit LM heeft uitgeschakeld.
Ik neem aan dat op dat moment de usb-connector actief was binnen Win7, alleen kon ik niks vanwege muis/keyboard afwezigheid.

Vanochtend een PS/2 muis en idem keyboard aangesloten (de usb muis en board fysiek verwijderd) en heb ik een paar keer geprobeerd met herinstalleren van het -iso pakket het boven beschrevene opnieuw te doen, maar nu werkt het niet en is in Win7 de usb nog steeds onzichtbaar.

oldbutmint
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor stegiman » Wo 02 Sep 2020, 00:12

Kijk naar deze pagina (klik)
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor oldbutMint » Do 03 Sep 2020, 09:18

Je laatste advies gevolgd, zonder het gewenste resultaat.

Ik vraag me het volgende af:
toen ik virtualbox installeerde had de linux-box zowel een muis als een keyboard die via usb aangesloten waren.
Mogelijk speelt dat een rol?

oldbutmint
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor stegiman » Do 03 Sep 2020, 11:36

Je moet in virtualbox usb toestellen ook activeren want dat gaat niet vanzelf ondanks de instellingen.
Bovenaan bij instellingen kan je bij usb uw toestellen activeren. (je kan meerdere toestellen activeren)
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor oldbutMint » Do 03 Sep 2020, 12:09

Bovenaan bij instellingen kan je bij usb uw toestellen activeren. (je kan meerdere toestellen activeren)
Dat wist ik...

Vanmorgen de guests verwijderd (door te deleten), virtualbox verwijderd (in/m.b.v. packetmanager) en na reboot virtualbox weer geinstalleerd. Ook het extension pack en de -iso file).
Daarna mijn Win7.ova file geimporteerd, nu dus weer een guest Win7.
Daarna in (LM) user/group beheer de groep vboxusers toegevoegd aan mijn user.
Als ik nu in een LM/terminal 'groups usernaam' ingeeft, staat vboxusers er ook bij.
MAAR als ik in instellingen usb wil activeren, komt wel het betreffende menu-schermpje op, maar de keuzen zijn 'wazig' en NIET te selecteren...
In de vorige situatie waren de usb-activerings-schermen soms wazig en niet te selecteren, soms 'duidelijk' en wel te selecteren.
Maar wat ik ook selecteerde werd niet doorgevoerd.
Bij de usb-apparaten stonden dan de usb-muis en het usb-keyboard (van de host), die op het laatst al fysiek verwijderd waren (en toch steeds weer afgebeeld werden
in het menuscherm).
Dus de stand nu: fysieke usb-apparaten van de host zijn verwijderd, het GPS apparaat (wat ik wil uitlezen) is ingeplugd in een usb-connector, maar wordt met geen mogelijkheid gezien.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor stegiman » Vr 04 Sep 2020, 00:18

Welke bit is uw Linux 32 of 64 bit?
Maak niks uit dat je usb-muis en andere toestelen hebt.
Ik heb ook usb muis + usb tochscreen scherm. (dat moet je niet activeren)

Heb je ook een ander Usb-poort geprobeerd?
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor aartje » Vr 04 Sep 2020, 09:03

Ik zie dat je Mint 19.1 draait. Ik zou een upgrade naar 19.3 doen, dan je virtualbox de-installeren
en daarna de versie van oracle installeren zoals ik hier ( https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?t ... msg1050015 )
zelf ook gedaan heb.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor oldbutMint » Vr 04 Sep 2020, 13:51

@stegiman,
Mijn LM 19.1 is 32-bit.
De usb-muis en usb-keyboard had ik op de LM host computer. (en zijn daar inmiddels vervangen door PS/2 versies, zonder resultaat w.b. de klacht).
Ik las ergens in handleidingen over het activeren van usb, dat usb niet tegelijkertijd met het host-OS EN met het guest-OS verbonden konden/mochten zijn, en dus in de host afgekoppeld moesten worden op het moment dat je ze in de guest wilde gaan gebruiken.
Alleen: hoe je dat afkoppelen dan doet werd niet gezegd.
Ik rekende er mee dat het Extension Pack en de -iso file dit zouden regelen...

Nee, op een andere usb-connector heb ik het nog niet geprobeerd.

@aartje,
Doet bij jou (LM 19.3, VB van Oracle-site) de usb het dan wel?

In de package-manager (in LM 19.1) wordt Virtualbox 5.2.42 geoffreerd, qua nummering dezelfde als op de Oracle?? (download.virtualbox.org) site.
Op de Oracle site gezocht (gisteren nog), maar daar staat alleen versie 6.1.12 ter download, en die is enkel voor 64-bit.
De oudere versies lijken ze bij Oracle niet meer te willen kennen...

Overigens doet Virtualbox het hier gewoon, enkel die usb-bus wil ie niet zien, dus dat is tot nog toe het enige probleem wat ik met Virtualbox heb.

oldbutmint
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor mutse » Vr 04 Sep 2020, 15:22

@ oldbutMint,

neem eens het volgende door: ... misschien brengt dit wat verheldering in uw probleem ? --- https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... albox.html

Geraak je er nog niet uit, zend dan eens een PB aan Pjotr en vraag om steun...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor aartje » Vr 04 Sep 2020, 18:57


@aartje,
Doet bij jou (LM 19.3, VB van Oracle-site) de usb het dan wel?

In de package-manager (in LM 19.1) wordt Virtualbox 5.2.42 geoffreerd, qua nummering dezelfde als op de Oracle?? (download.virtualbox.org) site.
Op de Oracle site gezocht (gisteren nog), maar daar staat alleen versie 6.1.12 ter download, en die is enkel voor 64-bit.
De oudere versies lijken ze bij Oracle niet meer te willen kennen...

Overigens doet Virtualbox het hier gewoon, enkel die usb-bus wil ie niet zien, dus dat is tot nog toe het enige probleem wat ik met Virtualbox heb.

oldbutmint
Sorry, maar ik heb misschien je vraag niet goed gelezen en niet gezien dat je een 32 bit systeem hebt. Ik heb geen idee hoe en of virtualbox
nog op een 32 bit systeem werkt maar ik had ook veel problemen er mee en alles werkte ineens toen ik de versie van Oracle gebruikte.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor aartje » Za 05 Sep 2020, 07:15

PS. Op mijn 64 bit systeem.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Virtualbox en usb probleem

Berichtdoor JanKol » Za 05 Sep 2020, 13:14

@ oldbutMint,

neem eens het volgende door: ... misschien brengt dit wat verheldering in uw probleem ? --- https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... albox.html

Geraak je er nog niet uit, zend dan eens een PB aan Pjotr en vraag om steun...
Dat is inderdaad een hele goeie (zoals ik overigens van Pjotr gewend ben!!). Wel nog een vraag, eigenlijk aan Pjotr:
Op de pagina "https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... ualbox.htm" wordt gesteld dat er een licentieovereenkomst van Oracle zichtbaar wordt. Die heb ik niet gezien, maar alles loopt gewoon door en het oude Windows 7 komt ook tevoorschijn. Overigens had ik de "oude" Virtualbox gedeïnstalleerd voordat ik de actie uit de blog van Pjotr uitvoerde. Is dat wellicht de reden waarom die licentieovereenkomst misschien niet te voorschijn kwam (N.B. ik had na de deïnstallatie de computer niet herstart).

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten