Calibre bibliotheek van windows naar linux

Vragen over software en applicaties
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Calibre bibliotheek van windows naar linux

Berichtdoor zonnebloem » Zo 13 Sep 2020, 09:44

Nu ik mijn Linux computer aan de praat heb, ben ik bezig om hem helemaal in te richten en mijn documenten vanaf mijn oude windowscomputer naar de nieuwe linux over te zetten.
Eén onderdeel hiervan is de Calibre Bibliotheek. Ik heb de hele bibliotheek overgezet en Calibre geinstaleerd. Echter, de boeken verschijnen niet in de bibliotheek, alhoewel Calibre wel naar de juiste map verwijst. (heb dit gecheckt) Ik heb via 'boeken toevoegen' een bestaande toegevoegd en krijg nu in de map met de schrijver 2x een map met dezelfde titel (titel 2) met dezelfde boek data als in map titel 1. Het boek uit de map titel 2 verschijnt nu wél in mijn Calibre bibliotheek.
Is er een manier om de boeken in de bibliotheek te krijgen, zonder dat ik ze allemaal opnieuw stuk voor stuk moet inladen?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Calibre bibliotheek van windows naar linux

Berichtdoor mutse » Zo 13 Sep 2020, 10:17

Kijk eens naar het 'verwijzingspad' van de geïmporteerde bibliotheek en vergelijk dit met de instelling in uw nieuw geïnstalleerde Calibre in Linux naar de nieuwe bibliotheek ( waar worden de boeken opgeslagen -- verwijzingspad er naar toe).
Stel dit eventueel goed in --- ik denk dat daar de oplossing moet zitten ... (ik denk even mee...)

Dit lijkt op een gelijkaardig probleem dat ik eens had in Gramps: -- de 'verwijzing' naar de media klopte niet en daardoor kon ik geen foto's toevoegen, alhoewel ze aanwezig waren ... ik heb toen het 'verwijzingspad' moeten aanpassen en dan lukte het wel.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Re: Calibre bibliotheek van windows naar linux

Berichtdoor zonnebloem » Zo 13 Sep 2020, 11:46

Dank voor je reactie, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Wat ik heb gedaan:
Ik heb de Calibrebibliotheek vanuit Windows naar de persoonlijke map gekopieerd.
Ik heb Calibre geïnstaleerd en verwijst naar dezelfde Calibrebibliotheek.
Om helemaal zeker te zijn heb ik het volgende gedaan:
Ik heb een boek geselecteerd en dat aan de bibliotheek toegevoegd. Dat verschijnt nu in Calibre, dus okay.
Daarna heb ik gecheckt wat er in de bestandenlijst is gebeurt. Calibre maakt een archief met mappen 'Schrijver', waarin de mappen 'Titel' zijn opgenomen, d.w.z. alle titels van een schrijver komen als map in de map schrijver.
Dus map 'Schrijver-A' bevat map 'Titel-X' waarin de boekdata staat. Ik heb 'Titel-X' toegevoegd aan Calibre en nu bevat map 'Schrijver-A' de mappen 'Titel-X(1)' en 'Titel-X(2)', waarbij Titel-X(2) toegevoegsd is aan de calibre bibliotheek in het programma.
De vraag is dus, waarom leest de bibliotheek wel 'Titel-X(2)' toegevoegd aan Calibre en niet 'Titel-X(1)' gekopieerd vanuit windows?
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Calibre bibliotheek van windows naar linux

Berichtdoor shoshinsha » Zo 13 Sep 2020, 15:44

@Zonnebloem

Ik heb bij het overzetten van een Calibre bibliotheekbestand ook een keer gehad dat de (of sommige?) boeken niet zichtbaar waren. Volgens mij kwam dat doordat de bestanden in de map Calibrebibliotheek: metadata.db en metadata_db_prefs_backup.json niet bijgewerkt waren (sindsdien let ik er op dat ik die bestanden meekopieer als ik de backup van o.a. deze map bijwerk).
Ik weet niet helemaal zeker meer wat ik toen gedaan heb om alles weer zichtbaar te krijgen, maar na raadplegen van de menubalk met de grote iconen van Calibre denk ik het volgende: kies het pijltje naast het icoon Calibrebibliothe...(muis er op geeft in gele tekst "Kies een Calibrebibliotheek om mee te werken"), kies dan: Bibliotheek onderhoud en vervolgens: Bibliotheek controleren. Ik zie zie dan kort een mededeling met iets van Gegevensbank opschonen, te kort om het helemaal te kunnen lezen, want kennelijk is bij mij alles al in orde.
Probeer het maar eens, ik meen me te herinneren dat het destijds daarmee bij mij in orde is gekomen.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Re: Calibre bibliotheek van windows naar linux

Berichtdoor zonnebloem » Zo 13 Sep 2020, 16:10

@shoshinsha
Dank je wel, dat was inderdaad de oplossing. Je hebt me hiermee uren werk bespaart :)

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten