Tor browser werkt niet

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Tor browser werkt niet

Berichtdoor Lucien » Ma 28 Sep 2020, 15:48

Per abuis een Tor browser icoontje gedelete en daarna werkte Tor niet meer. Bij vergeefse herstelpogingen kreeg is steeds de melding dat mijn versie 'out of date' was, terwijl ik steeds updates heb doorgevoerd. Daarom alles ge-deinstalleerd en opnieuw Tor browser geinstalleerd (sudo apt install torbrowser-launcher). Beide icoontjes staan weer in het menu, maar bij 'starten eerste keer' weer die melding dat het een out of date version is. Ik krijg dan bijgevoegd scherm te zien, maar verder gebeurt er niets. Tor werkt dus niet. Ik had begrepen dat je met dat commando altijd de laatste versie krijgt die ook automatisch updates doorvoert.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor stegiman » Di 29 Sep 2020, 00:23

Probeer dit in terminal (of naar de map waar je tor browser had uitgepakt)

Code: Selecteer alles

./start-tor-browser.desktop
eventueel zonder ./

Eventueel controleren of uw profiel verwijdert is in home/gebruikersnaam/.tor browser of zo
Het is een verborgen bestand maar je kan met de rechtermuisknop zichtbaar maken.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor Jamint » Di 29 Sep 2020, 01:41

@Lucien,

Jouw bericht deed bij mij de knoop doorhakken om Tor ook maar weer eens te downloaden en gaan gebruiken. Ik kende het nog op Windows 8.1 maar kreeg er genoeg van omdat er voor werd gewaarschuwd het browserscherm niet te maximaliseren vanwege fingerprinting

Enfin de tor-repository maar eens toegevoegd, apt-update, Launcher geïnstalleerd, en gestart voor download de eerste keer nu hier op Linux 19.1 en.... het blijft bij mij bij herhaling hangen op afwijkende SHA verificatie. Gevolg Tor wordt niet geïnstalleerd:

Afbeelding

Oorzaak volgens bovenstaande screendump: De Tor-repository biedt een verlopen sleutel aan. ::)

Noot: Je spreekt in je post over: "Ik krijg dan bijgevoegd scherm te zien," maar dat ben je vergeten te uploaden.
Doe het alsnog a.u.b Misschien kunnen we beide meldingen zinnig vergelijken.


Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat deze bijkomende problematiek in het bij jouw reeds bestaande probleem nog meer roet in het eten gooit. ::)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor Jamint » Di 29 Sep 2020, 02:27

@Lucien,

Toch maar een dubbelcontrole uitgevoerd om alles uit te sluiten dat oorzakelijk met onze computers verband zou kunnen houden.
Hier, nu op mijn Xubuntu 18.04 schijf :D (mag dat hier?...) is het van hetzelfde laken een pak. ::)
Dus er valt definitief te constateren dat er iets niet goed is bij de Tor-repository.

Mijn idee: enkele dagen wachten en dan maar weer eens proberen. ;)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor Jamint » Wo 30 Sep 2020, 16:36

Ben dat gezeur met 'signature verification failed' beu, bij trachten Tor browser te installeren vanaf een separate repository.
Al anderhalve dag heb ik weet niet hoe vaak 'retry' uitgeprobeerd en ook de terminal opdracht...

Code: Selecteer alles

gpg --homedir "$HOME/.local/share/torbrowser/gnupg_homedir" --refresh-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com
...ingevoerd, welke slechts veroorzaakt dat Terminal blijft hangen. >:(

Dit gedoe blijkt al sinds januari 2017 regelmatig in geuren en diverse kleuren op te treden en nu dus blijkbaar alweer.

"Schluss damit", en Tor gedownload als portable version zoals ik het indertijd in gebruik had, ondersteund door mijn voormalige Windows 8.1
Tor-browser werkte zo compromisloos, updates rolden automatisch binnen, dus waarom zou dat niet kunnen in Linux?
Natuurlijk kan dat! :)

Download: https://www.torproject.org/dist/torbrow ... _nl.tar.xz
Uitpakken en de map plaatsen in een map naar keuze.
Start daarin het bestand: Tor Browser Setup.
Na setup maakt dit plaats voor het bestand Start Tor browser (dubbel)klik daarop, en zie: de gemodificeerde Firefox 78.3.0 die functioneert als browser is actief :)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor dirkjanl » Wo 30 Sep 2020, 18:05

Misschien snap ik het niet, maar ik heb in augustus dit gedownload:
tor-browser-linux64-9.5.4_en-US.tar.xz
van hun site en als ik hem start vraagt hij soms om een update te mogen uitvoeren. Nu zit ik op versie 10.0 en alles werkt prima.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor Jamint » Wo 30 Sep 2020, 19:51

Misschien snap ik het niet, maar ik heb in augustus dit gedownload:
tor-browser-linux64-9.5.4_en-US.tar.xz
van hun site en als ik hem start vraagt hij soms om een update te mogen uitvoeren. Nu zit ik op versie 10.0 en alles werkt prima.
@dirkjani,

Bij Tor browser menu-onderdeel: Bewerken > Voorkeuren>Algemeen:

Kan het zijn dat je de instellingen daar voor updaten hebt staan op: "Controleren op updates, maar u laten kiezen of u deze wilt installeren"?
Standaard is de instelling: "Updates automatisch installeren (aanbevolen)"
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor dirkjanl » Wo 30 Sep 2020, 20:00

Misschien begrijp ik je verkeerd of zet ik je op het verkeerder been met mijn opmerking over het updaten. Het gaat niet over het updaten. Het gaat mij er om dat ik de Tor browser gedownload heb en geïnstalleerd en alles naar wens werkt! Dus eigenlijk jullie verhaal over het 'niet werken' niet snap. Of het moet het verschil zijn tussen de wijze van installeren: via de terminal aan de ene kant en het downloaden van de tar.xz bestanden en installeren aan de andere kant.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor Jamint » Wo 30 Sep 2020, 20:48

Misschien begrijp ik je verkeerd of zet ik je op het verkeerder been met mijn opmerking over het updaten. Het gaat niet over het updaten. Het gaat mij er om dat ik de Tor browser gedownload heb en geïnstalleerd en alles naar wens werkt! Dus eigenlijk jullie verhaal over het 'niet werken' niet snap. Of het moet het verschil zijn tussen de wijze van installeren: via de terminal aan de ene kant en het downloaden van de tar.xz bestanden en installeren aan de andere kant.
Ah, nu begrijp ik het.

Er bestaan twee manieren om de Tor browser op je Linux system te krijgen.
De eerste, meest voor de hand liggende, is via een extra repository die onderdeel wordt van het update systeem van Linux. De symbooltjes staan na installatie in het Menu-onderdeel: Internet. Installatie geschiedt hiervoor via de algemene Terminal-opdracht:

Code: Selecteer alles

sudo apt install 'etc. etc'.
maar specifiek voor de tor-browser is dat:

Code: Selecteer alles

sudo apt install torbrowser-launcher
Als je Tor browser Launcher daarna start wordt de laatste versie gedownload en staat daarna in het Menu-onderdeel 'internet'.
Updates komen dan binnen via Linux bijwerkbeheer neem ik aan want zover ben ik dus niet gekomen...
Bij mij liep het dus keer op keer stuk op dat gedoe met 'verification failed' en heb ik daarna de tweede installatie methode gebruikt die Tor installeert als de z.g. portable versie, die direct van Torproject.org afkomstig is.

De eerste installatiemethode, dus via de omweg softwarerepository dus niet rechtstreeks bij de ontwikkelaar (hier Torproject) is een buggy toestand omdat het om de haverklap misloopt op die "verification failed' (ik kan het woord bijna niet meer zien.) ;)
Als je een query doet met Duckduck, vind je zoekresultaten op 'Tor browser verification fails' (*)vanaf januari 2017 t.m. heden, dus het is gewoon een wederkerige anomalie die jou schijnbaar niet heeft getroffen omdat je het geluk had om daar net niet mee geconfronteerd te worden. Ik wel (en anderen blijkbaar ook)

(*):
https://duckduckgo.com/?q=Tor+browser+v ... ils&ia=web
(Het is zo bekend/berucht dat het al een 'highlight' heeft verdiend - nou ja, 'verdiend' - bij de zoekresultaten op Duckduck ::)
If it ain't broken, don't fix it.
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor Lucien » Do 01 Okt 2020, 21:06

Er zijn blijkbaar veel mogelijkheden om het te installeren. De versie op Synaptic werkt in ieder geval niet, ook niet na herinstalleren. Als ik Tor helemaal verwijder en het vers ga installeren, krijg ik een schermpje voor een nieuwe gebruiker met 'installeren'. Ik heb dat 'installeren' dan nog niet aangeklikt of er overheen volgt een schermpje met de melding dat ik een verouderde versie heb geïnstalleerd. Maar ik heb nog helemaal niets geïnstalleerd!!!! Zou er dan ergens nog iets zitten ondanks de de-installatie?
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor Jamint » Vr 02 Okt 2020, 21:50

Er zijn blijkbaar veel mogelijkheden om het te installeren. De versie op Synaptic werkt in ieder geval niet, ook niet na herinstalleren. Als ik Tor helemaal verwijder en het vers ga installeren, krijg ik een schermpje voor een nieuwe gebruiker met 'installeren'. Ik heb dat 'installeren' dan nog niet aangeklikt of er overheen volgt een schermpje met de melding dat ik een verouderde versie heb geïnstalleerd. Maar ik heb nog helemaal niets geïnstalleerd!!!! Zou er dan ergens nog iets zitten ondanks de de-installatie?
Doe eens een:

Code: Selecteer alles

sudo apt purge tor browser
Daarnaast kun je kijken in (ctrl-h) /~'gebruiker' of daar een map in zit genaamd .tor of .tor browser. Het wijst zichzelf wat je daar dan het beste mee kan doen ;)

Waarom sta je zo op een synaptic installatie? De portable versie werkt uitstekend hoor!
If it ain't broken, don't fix it.
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor Lucien » Za 03 Okt 2020, 14:36

Bij ctrl-h zit niets. Het purge-commando eindigt met de regel 'kan pakket browser niet vinden'. En de tot-browser en tor-browser-launcher icoontjes zitten na purge nog steeds in het menu. Ook de drie tor-icoontjes in synaptic zijn nog steeds groen/actief.
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Tor browser werkt niet

Berichtdoor Lucien » Za 10 Okt 2020, 15:57

Niets werkt om het weer goed te installeren, dus ik heb de Tor portable versie op een mini-stickje gezet en dat werkt ptima. Dank voor de tips.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten