Oude softwarepaketten in de officiële PPA.

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Oude softwarepaketten in de officiële PPA.

Berichtdoor Jamint » Vr 08 Jan 2021, 11:00

Dag allemaal,

Sinds een update naar libwavpack v.1.1 (updatebeheer) op 6 januari j.l heb ik met de officiele pakketbronuitgave: Audacity 2.2.1 ondersteund door Linux 19.1 rare problemen zoals niet tonen van het opnamelevel.
Of het e.e.a. verband houdt met elkaar kan ik niet zeggen. Daar heb ik de kennis absoluut niet voor, en zal de kennis om dat te zien ook nooit verwerven want ik heb geen 'programmeursknobbel' :D

Wat ik wél zie is dat net als bij Calibre er in de softarerepository voor Audacity een oude versie (2.2.1-1) wordt aangeboden.
In het geval van 'mijn' Audacity moet die meer dan drie jaar oud zijn want v. 2.2.2 is al van februari 2018.
(Zie: https://ubuntuhandbook.org/index.php/20 ... l-upgrade/)

Mijn vraag: Waarom loopt de softwarerepository zo, zeg maar gerust vér achter bij de versie die Audacity nu aanbiedt? Dat is namelijk v.2.4.2
Als er een samenhang bestaat tussen het voorgaande is dat echt teleurstellend. :(
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Oude softwarepaketten in de officiële PPA.

Berichtdoor emvedeesje » Vr 08 Jan 2021, 11:24

Voor zover ik het al ervaren heb, is, dat een versie meestal dezelfde blijft over de ganse loop van vb. Mint 17 18 19.
Ze gaan wellicht niet om de haverklap elke nieuwe versie klaarmaken per nieuwe update per lopende release OS.

Nog enkele tips:
- in Mint 20 zit Audacity 2.3.3
- ik meen dat jij vertrouwd bent met flatpak? je zou deze eens kunnen installeren want daar zitten ze reeds aan 2.4.2
Je kan dit doen via Programmabeheer of: https://flathub.org/home
Flatpak programma's krijgen frequenter updates, dat gebeurt ook automatisch, dat zie je in de opstarttoepassingen, daar staat flatpak vermeld.
Zulke zaken zijn makkelijk te testen op een testbak...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Oude softwarepaketten in de officiële PPA.

Berichtdoor Pjotr » Vr 08 Jan 2021, 13:15

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... 2.html#ID5
(punt 5)

Overigens: officiële PPA's bestaan niet. Je hebt de officiële pakketbronnen en je hebt PPA's.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Oude softwarepaketten in de officiële PPA.

Berichtdoor VuurVosje » Vr 08 Jan 2021, 16:23

Verschillende versies van Mint/Ubuntu hebben verschillende pakketversies:
https://www.ubuntuupdates.org/package_m ... q=audacity
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Oude softwarepaketten in de officiële PPA.

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Vr 08 Jan 2021, 16:36

.......
Daar heb ik de kennis absoluut niet voor, en zal de kennis om dat te zien ook nooit verwerven want ik heb geen 'programmeursknobbel' :D
....
De grote verdienste van MINT is dat U dit helemaal niet hoeft te zijn :
Als U een bepaald programma wenst in dienst te nemen , ga dan gewoon naar programmabeheer en kijk naargelang de Mint versie U in gebruik hebt welke softwareversie U kan installeren .
Wenst U de laatste versie van een softwarepakket te installeren , ga dan voor de FLATPAK * versie .

Het is wel zo dat binnen een bepaalde Mint versie ( 19 , 20 ) U best de laatste nieuwe release ( 20 ) installeert wil U ook over de keuze beschikken om probleemloos de laatste nieuwe softwarepakketten in dienst te nemen .

(*) niet verwarren met FLATPACKS ... daarvoor moet je bvb bij IKEA voor zijn .....
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Oude softwarepaketten in de officiële PPA.

Berichtdoor Jamint » Zo 10 Jan 2021, 11:21

Ten eerste mijn excuses dat ik nogal laat reageer op de snelle reacties! Niet mijn gebruik.

Vraag:
Met betrekking tot Audacity vraag ik mij af of ik zonder problemen te veroorzaken het bestand audacity.cfg uit de map: /home/gebruiker/.audacity-data mag verwijderen.
Motivatie: Ooit lang geleden in classic Mac Os was de eerst aangewezen manier om rare problemen met programma's op te lossen namelijk het verwijderen van de voorkeuren uit de map Voorkeuren in de Systeemmap en dan herstarten.
Bijna altijd waren de problemen dan weg.

Daarnaast mijn dank voor alle reacties en correcties m.b.t. pakketbronnen en uitgiftes van programma's waardoor ik weer een stuk wijzer ben geworden! :)
If it ain't broken, don't fix it.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Oude softwarepaketten in de officiële PPA.

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 10 Jan 2021, 16:39

............
Mijn jongste ( muzikaal aangelegde ) dochter gebruikt naar relatieve tevredenheid de laatste Audacity versie > probleem m.b.t. MIDI ( verplicht aansluiten van een microfoon voor het opnemen van instrumenten ) .

dat ze oplost door “ tijdelijk” het MIDI vriendelijke Reaper “ te gebruiken dat slechts 30 dagen gratis is ( helaas zijn voor zover zij het onderzocht heeft alle DAW “digital audio workstations “ van het betalende type … en vrij duur , sommige super duur >:D ) en wat ze opneemt op te slaan als .WAV om nadien in Audacity te gebruiken ( MP3 > teveel kwalitietsverlies )

voor zover ik het begrijp :

saved al je betreffende bestanden , ga voor een tabula rasa van dit programma en begin met een propere lei door de Flatpak versie te installeren ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Oude softwarepaketten in de officiële PPA.

Berichtdoor emvedeesje » Ma 11 Jan 2021, 09:37

Ten eerste mijn excuses dat ik nogal laat reageer op de snelle reacties! Niet mijn gebruik.

Vraag:
Met betrekking tot Audacity vraag ik mij af of ik zonder problemen te veroorzaken het bestand audacity.cfg uit de map: /home/gebruiker/.audacity-data mag verwijderen.
Motivatie: Ooit lang geleden in classic Mac Os was de eerst aangewezen manier om rare problemen met programma's op te lossen namelijk het verwijderen van de voorkeuren uit de map Voorkeuren in de Systeemmap en dan herstarten.
Bijna altijd waren de problemen dan weg.

Daarnaast mijn dank voor alle reacties en correcties m.b.t. pakketbronnen en uitgiftes van programma's waardoor ik weer een stuk wijzer ben geworden! :)
i.p.v. dat bestand te verwijderen, laat het staan en hernoem het vb naar audacity.cfg1
Dan opstarten en proberen.
Er wordt dan een nieuwe audacity.cfg aangemaakt.
Geen goed resultaat? Verwijder die nieuwe en hernoem terug de oude.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten