Timeshift en opslag.

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Timeshift en opslag.

Berichtdoor Nightwing » Wo 27 Jan 2021, 17:39

Geen vraag, maar een constatering:

Ik merkte dat mijn SSD schijf van 117 GB ineens een stuk minde vrije ruimte opgaf dan voorheen.
Uiteindelijk ben ik 'Timeshift' eens gaan bekijken. Naast de vijf reguliere bestanden, trof ik nog een zesde aan, van Linux 19, met de markering 'O' erachter. Nadat ik deze had verwijderd, had ik weer een acceptabele vrije opslag op mijn systeemschijf.

Ik heb Linux 20 dus niet schoon geïnstalleerd, maar een upgrade uitgevoerd.

Als er mensen zijn die met een soort gelijk ruimte tekort kampen, dan stel ik voor dat je hier eens naar kijkt. Het lijkt mij, dat als Linux 20.x goed werkt, deze backup veilig verwijderd kan worden.

Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift en opslag.

Berichtdoor Joan » Wo 27 Jan 2021, 18:26

Met Timeshift kun je dagelijks, wekelijks en maandelijks automatisch een backup laten maken waarbij alleen veranderingen worden vastgelegd..
Daarnaast kun je handmatig een backup maken die de O vermelding heeft. Dit zijn enkelvoudige volledige backups en daardoor sneller bij systeem herstel doordat niet alle voorgaande backup delen hoeven worden doorzocht.
Het verwijderen van Timeshift backups kan het veiligst vanuit het Timeshift menu omdat ook de O backups in de Timeshift logs zijn vermeld.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Timeshift en opslag.

Berichtdoor Nightwing » Wo 27 Jan 2021, 19:00

Bedankt voor deze uitleg over Timeshift, ik ben nog steeds druk aan het leren.
Ik heb de Tricia backup ook vanuit Timeshift verwijderd, dit leek mij ook de veiligste keuze.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Timeshift en opslag.

Berichtdoor Pjotr » Do 28 Jan 2021, 10:39

Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Timeshift en opslag.

Berichtdoor Nightwing » Do 28 Jan 2021, 11:37

Dankzij die tip, kwam ik juist op het idee om eens bij Timeshift te gaan kijken. Daar zag ik de extra backup staan.
Pas als ik mij helemaal comfortabel voel met het ondernemen van acties, ga ik de standaardinstellingen pas aanpassen.

Ik heb trouwens al veel profijt gehad van deze site, dus bedankt daarvoor.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Timeshift en opslag.

Berichtdoor Nightwing » Do 28 Jan 2021, 23:47

Hoewel Linux Mint uitermate stabiel blijkt te zijn, heb ik mijn momentopnames van 'Dagelijks' met een maximum van 5, teruggebracht naar 'Dagelijks' met een maximum van 3.

Worden die extra twee momentopnames die er nu nog in staan dan ook automatisch verwijderd? Van wat ik uit Timeshift begrijp, zal hij een maximum van 3 momentopnames maken en bij overschrijding, de oudste verwijderen. Dus die extra twee momentopnamen moeten bij de volgende momentopname automatisch worden verwijderd?
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 914
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Timeshift en opslag.

Berichtdoor dirkjanl » Vr 29 Jan 2021, 08:20

Je hoeft zelf niets te verwijderen. De O blijft altijd staan totdat je die zelf verwijderd. De anderen, de Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks worden door Timeshift in de gaten gehouden.
Ik heb bijvoorbeeld alleen Wekelijks aangevinkt en daarachter 2 gezet. Dan staan er altijd twee momentopnames gereed. En ik vind wekelijks ook meer dan genoeg. Zoveel wijzig ik niet in het systeem van mijn productie pc.
Op de test laptop zou ik Dagelijks kunnen instellen en dan 5 invullen. Altijd een zeer actuele momentopname achter de hand. Ware het niet dat ik op de test pc Timeshift niet aan heb staan. Gaat er wat fout, dan gewoon opnieuw beginnen. Leer ik veel van.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Timeshift en opslag.

Berichtdoor Nightwing » Vr 29 Jan 2021, 08:31

Die 'O' bleek de grote ruimte vreter.
Ik laat mijn instellingen voorlopig even staan, zoals ik hierboven beschreef. Aangezien dit mijn werk-pc is en een backup van mijn kant wel eens wordt vergeten. Ik denk dat ik met de huidige instellingen wel goed zit. Of ik nu dagelijks, of wekelijks een momentopname laat maken, lijkt mij qua ruimte geen verschil te maken.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift en opslag.

Berichtdoor Joan » Vr 29 Jan 2021, 17:42

Timeshift maakt alleen een backup van het systeem.
Als er niets aan het systeem wordt veranderd (updates, nieuwe programma's, instellingen enz.) is een nieuwe backup niet nodig.
Een (1) 'O' is dan voldoende.

Voor je persoonlijke gegevens is het wel verstandig om daar regelmatig een backup van te maken, want daarin verandert al iets als je een bestand aanpast, opslaat of verplaatst. Het programma 'Reservekopie-gereedschap' kan hier uitstekend bij helpen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Timeshift en opslag.

Berichtdoor Nightwing » Vr 29 Jan 2021, 18:01

Ik had vroeger, in Windows, een eigen geschreven programma voor het maken van een backup van mijn persoonlijke documenten. Tot ik dit in Linux zelf kan, zal ik het handmatig moeten doen.
Maar dat komt helemaal goed.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten