Vraag over 'Flatpack'

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor Nightwing » Za 06 Feb 2021, 08:49

Ik las op de site van @Pjotr dat Flatpack installaties veel schijfruimte gebruiken.
Ik leg dat uit als: Een programma dat via Flatpack wordt geïnstalleerd neemt meer ruimte in dan een 'normaal' programma. Maar als ik een programma, zoals 'Signal desktop' wil installeren, dan is deze alleen als flatpack beschikbaar.
Kan ik zoiets gewoon installeren (en de-installeren) zoals ik met gewone programma's zou doen? En worden bijgewerkte pakketten van Signal daarna gewoon overschreven zoals bij een normale update?

Ik wil namelijk wat flatpack programma's gaan uitproberen, maar ik wil niet dat mijn harde schijf daarmee langzaam volloopt.


Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor emvedeesje » Za 06 Feb 2021, 09:51

Mijn ondervindingen omtrent flatpak:
- Je kan ze installeren en verwijderen via Programmabeheer.
- ze worden automatisch bijgewerkt, want dat staat bij de Opstarttoepassingen die je vindt via Systeeminstellingen (20sec na het opstarten).
- een flatpak neemt inderdaad veel ruimte in omdat het alles aan boord heeft wat betreft libraries.

Ga dus je gang...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 06 Feb 2021, 12:11

.... Ik wil namelijk wat flatpack programma's gaan uitproberen, maar ik wil niet dat mijn harde schijf daarmee langzaam volloopt.
Wat is Flatpak : https://itsfoss.com/what-is-flatpak/
de vragen zou moeten zijn : met wat ben ik bezig en welk programma … VERSIE … is het hiervoor het best geschikt ?

Ik neem het programma Musecore als voorbeeld ( U bent dus muzikant en componeert graag )
Musescore ( 2 ) standaard applicatie in programmabeheer :
versie : 2.3.2 … 158,6 MB schijfruimte
U kan echter binnen Flatpak de laatste nieuwe versie installeren :
Musescore 3 :
versie 3.6.1 welke 3.0 GB schijfruimte in beslag neemt
wat is het verschil tussen beide versies ? :
https://musescore.org/en/changes-musescore-3

ben ik , in dit voorbeeld , met muziek bezig of met schijfruimte ?

ter herinnering :
Flatpacks : kan je bvb bij IKEA kopen
Flatpak : gratis bij Linux
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor Joan » Za 06 Feb 2021, 14:40

Flatpak is een manier om een programma in elk systeem te installeren. Het bestaat uit het basisprogramma en onderdelen die het mogelijk maken om de basis op ieder systeem bruikbaar te maken.

In programmabeheer van Linux Mint zijn de programma's voor Mint vooraf voorzien van de juiste instellingen en daardoor zijn er geen extra onderdelen nodig. Mede hierdoor zijn het ook niet de nieuwste versies, maar ze zijn wel gecontroleerd op goede indeling en instellingen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor emvedeesje » Za 06 Feb 2021, 14:52

OffTopic
ter herinnering :
Flatpacks : kan je bvb bij IKEA kopen
Flatpak : gratis bij Linux
Heerlijke opmerking !
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor Nightwing » Za 06 Feb 2021, 19:21

Bedankt voor de reacties, ik weet even voldoende.

@tytsjerksteradiel leuk gevonden :D
Ik ben nog niet goed bekend met alle Linux termen, maar het helpt inderdaad als ik de juiste zaken vraag.

Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor Nightwing » Ma 22 Feb 2021, 09:00

Nog even een aanvullende vraag:
Als ik Signal wil installeren, dan zie ik dat er 'dependencies', dus afhankelijke bestanden moeten worden mee geïnstalleerd.

Stel dat ik Signal later zou willen de-installeren, worden deze 'dependencies' dan ook weer verwijderd, of moet ik daarvoor iets handmatig verwijderen?


Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Ma 22 Feb 2021, 12:44

Stel dat ik Signal later zou willen de-installeren, worden deze 'dependencies' dan ook weer verwijderd, of moet ik daarvoor iets handmatig verwijderen?
Na het Flatpak programma verwijderd te hebben via " programmabeheer " , desgevallend alles gedesactiveerd te hebben in Synaptic pakketbeheer dat tot de applicatie gerelateerd is ( groene vakjes )

vervolgens voor alle zekerheid ? :
How To Remove Unused Flatpak Runtimes To Free Up Disk Space ...
Terminal > copy / paste " sudo flatpak uninstall --unused "
zie : https://www.linuxuprising.com/2019/02/h ... times.html
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor Nightwing » Ma 22 Feb 2021, 15:21

Duidelijk, bedankt.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor Nightwing » Vr 13 Aug 2021, 01:35

Ik ben verder gaan zoeken en ik zie dat Signal zelf ook een download voor Linux heeft.
Voordat Google Chrome in 'Programmabeheer' zat, heb ik deze via de site van Google geïnstalleerd. Het updaten gaat (nog) niet op dezelfde wijze als dat andere programma's worden bijgewerkt.
Maar ik kan dus Signal ook via de officiële site downloaden en installeren. Ik heb ook gelezen dat programma's als Virtualbox als programma zelf, flatpak én via de eigen site te installeren zijn (deze laatste optie wordt ook vaak als voorkeur opgegeven door gebruikers).

Ik begin nu een beetje in de war te raken, over welke versie ik nu moet installeren.

Wat raden jullie mij aan:
1) Het programma (al dan niet van de officiële ontwikkelaar) uit programmabeheer installeren.
2) De flatpak versie installeren, maar die schijnt niet altijd de meest recente versie te zijn.
3) De versie van de ontwikkelaar zelf downloaden.

Onthoudt bij het beantwoorden dat ik een goede kennis van computers heb, maar alleen de Windows omgeving gewend ben.
Mijn gevoel zegt, dat ik het bij programmabeheer moet houden, omdat dit de weg van de minste weerstand is.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor Jamint » Vr 13 Aug 2021, 11:18

Stel dat ik Signal later zou willen de-installeren, worden deze 'dependencies' dan ook weer verwijderd, of moet ik daarvoor iets handmatig verwijderen?

Rob.
@Rob,

Dat is afhankelijk van enkele variabelen.
Stel dat je later een programma hebt geïnstalleerd dat ook gebruik maakt van dezelfde dependencies, worden die uiteraard niet verwijderd, want daardoor zou dat laatste programma slechter of misschien zelfs niet meer functioneren.

Als je zeker wil zijn dat onnodige dependencies worden verwijderd, kun je beter het door je gewenste, te verwijderen programma - ik noem maar als voorbeeld: Audacity - deleten in de Terminal met:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get purge audacity
Je krijgt dan in Terminal de volgende mededeling als er niet noodzakelijke programma-onderdelen zijn:
"de volgende programma onderdelen zijn niet meer noodzakelijk (waarna een opsomming volgt) gebruik sudo apt-get autoremove" (1)

Laat terminal eerst de de-installatie van het door je gekozen programma afmaken!

en tik/type dan in terminal:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get autoremove
Dan weet je zeker dan alleen de dependencies die niet door andere programma's worden gebruikt worden verwijderd.

(1)
https://askubuntu.com/questions/527410/ ... leaner-app

p.s. Ubuntu is de bron van Linux Mint
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor Nightwing » Vr 13 Aug 2021, 11:39

Ik ga het eens uittesten op mijn reserve laptop, dan kan ik niets verknallen.
Steeds als ik iets met de terminal doe, dan heb ik het gevoel alsof ik in Windows in het register zit te rommelen. Ik merk dat ik mij eens goed in de terminal van Linux moet verdiepen en de commando's leren.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor stegiman » Vr 13 Aug 2021, 22:15

Maak altijd een moment-opname (soort herstelpunt zoals in Windows) in Timeshift
Moest er iets fout gebeuren dan kan je altijd terugzetten.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor Nightwing » Vr 13 Aug 2021, 23:38

Via de site "Makkelijke Linux tips" heb ik mijzelf vooraf redelijk goed ingelezen. Timeshift staat bij mij ook helemaal ingesteld, dus dat zit wel snor. Ik moet alleen mijn zelfvertrouwen dat ik bij Windows had, bij Linux zien te krijgen. En ervaring krijg je alleen door vallen en opstaan. Ik heb alleen te weinig tijd om mij hier echt op toe te leggen.
Toen ik eenmaal de knoop had doorgehakt om op Linux te gaan werken, heb ik Windows zoveel mogelijk achter me gelaten en ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Dus met jullie hulp en veel struikelen, kom ik er wel.

Sowieso bedankt voor het geduld en de uitleg die iedereen mij wil geven.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Vraag over 'Flatpack'

Berichtdoor stegiman » Za 14 Aug 2021, 11:27

Denk niet teveel Linux.
Denk gewoon: het is zoals Windows.
Veel verschil is er eigenlijk niet.
Bij Windows is installeren met exe maar bij Linux mint is dat gewoon deb
Dus als je deb ziet dan kan je gewoon op klikken en alle benodigdheden worden meteen geïnstalleerd.

Programma kan je installeren in programmabeheer terwijl je bij Windows elk apart moet installeren en meestal ook betalen.

Timeshift = herstelpunt zoals bij Windows

Menu = zoals bij Windows.

Taakbalk = min of meer zoals ik Windows

LibreOffice min of meer zoals Office van Microsoft (voor de meeste mensen toch)

Systeeminstellingen = min of meer zoals bij Windows

Zoeken = precies hetzelfde als in Windows

Terminal = Opdrachtprompt of powershell
Akkoord: wat je moet typen verschil enigszins met opdrachtprompt maar echt veel verschil is eigenlijk ook niet.
Je kent toch ook niet alle code van powershell want dat is bijna onmogelijk.

Toen ik meer dan 2 jaar geleden overging naar Linux heb ik geen Windows meer omdat ik nog steeds niet mis.
Gewoon eenvoudig denken.
Net zoals in Windows stel je ook de vraag: Wat wil ik doen en hoe moet ik doen.

Waarschijnlijk ben je ook van Windows 7 naar Windows 10 gegaan en toch hebben veel mensen probleem mee.
Maar de basis eigenlijk is er weinig verschil en is nog steeds zoals in Windows XP maar dan uitgebreider.

Bij Android denk je toch ook niet zoals in Windows

Maar de meeste programma werken precies hetzelfde als bij Windows zoals mails, Whattapps, messenger, facebook enz.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten