Gedoe met Mint 20.1

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor Lucien » Di 02 Mar 2021, 17:29

Omdat ik mijn oude desktop heb vervangen voor een betere, meteen een verse Mint 20.1 geïnstalleerd. Geen onverdeeld genoegen. Eerst geprobeerd naast W10 te installeren (zaten altijd probleemloos samen op een ssd) maar dat gaf met 20.1 zulke problemen bij zowel Mint als W10 dat ik Mint maar zonder W10 heb geïnstalleerd. Vervolgens flikkerend beeld want geen goede drivers voor de grafische kaart beschikbaar, maar dat heeft een handige zoon opgelost. Blijven een paar dingetjes waar ik tegenaan loop en die ik in Mint 19 niet had of zelf kon oplossen en waar ik nu hulp bij nodig heb.
Docky was uit synaptic verdwenen en nu heb ik het onooglijke Plank moeten installeren. Is er een optie om Docky toch te installeren?
Plank is ook na iedere herstart verdwenen en moet weer in het menu worden aangetikt.
Als ik mijn bureaublad achtergrond installeer, is die na iedere herstart weer weg en krijg ik weer dat zwarte gothic scherm. Met andere afbeelding hetzelfde.
Als ik Thunderbird Mail opstart moet ik iedere keer weer mijn email wachtwoord invoeren. Onthouden aanvinken helpt niet.
Krijg nu ook regelmatig de melding 'kan server niet vinden'. Het ene moment kan ik bv gewoon inloggen op mint forum. Doe ik het later nog een keer volgt melding 'kan server linuxmintforum niet vinden'. Zelfde probleem met Thunderbird. Kan probleemloos mails binnenhalen. Vijf minuten later 'kan kpnserver niet vinden'. Na herstart werkt het weer even.
Graag tips!
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor Lucien » Do 04 Mar 2021, 20:30

Niemand enig idee? Na één keer mails ophalen of een website bezoeken komt bij een volgende keer de melding 'kan server niet vinden'. Dan moet ik de desktop eerst herstarten. Kortom ellende.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor HWE64 » Do 04 Mar 2021, 20:53

Niemand enig idee? Na één keer mails ophalen of een website bezoeken komt bij een volgende keer de melding 'kan server niet vinden'. Dan moet ik de desktop eerst herstarten. Kortom ellende.
Probeer een rechtstreeks dus via een kabelverbinding naar het modem en kijk dan of je wel een goede verbinding hebt.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor stegiman » Do 04 Mar 2021, 23:13

Je kan Docky downloaden vanaf deze site (klik)

Wat verbinding betreft: dat heeft in principe totaal niks met Linux te maken.
Dat is puur netwerkverbinding fout.
Herstart de router eens en wacht tot het klaar is en normaal gezien zal Linux meteen zien als er netwerk is.

Indien je meerdere wifi toestellen hebt dan kan je beter vermelden welke merk, model en type de wifi toestel is. (Niet van uw provider)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor Joan » Vr 05 Mar 2021, 00:44

Verander niets als iets goed werkt.
Linux Mint 19.x wordt tot 2023 ondersteund, dan heb je nog een paar jaar en zijn de eventuele problemen met 20.x vast opgelost.

Met andere woorden. Installer LM 19.3 om te gebruiken en experimenteer met 20.x.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor Lucien » Vr 05 Mar 2021, 01:12

Ik heb drie Google Wifi routers in huis, waarvan een op nog geen 5 meter (vrij uitzicht) afstand van deze desktop. Als ik daar ga zitten met mijn laptop met Mint 19 werkt alles perfect (idem als ik er met mijn W10 laptop zit). De vorige desktop met Mint 19 (met dezelfde usb-dongle) werkte daar ook feilloos. Het probleem met deze vervangende desktop ontstond pas nadat Mint 19 was vervangen door een fresh install van Mint 20. Verbinding met de Google geeft op alle apparaten 99% en soms 100 % aan. De wifi verbinding zal het dus niet zijn. Vanmorgen weer even geprobeerd: naar marktplaats website, meteen perfecte verbinding. Afgemeld en weer geprobeerd: melding, 'we kunnen de server niet vinden'. Verbinding met Router 99%. Na herstart meteen verbinding.
Had idd beter bij Mint 19 kunnen blijven.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor HWE64 » Vr 05 Mar 2021, 08:30

Ik heb drie Google Wifi routers in huis, waarvan een op nog geen 5 meter (vrij uitzicht) afstand van deze desktop. Als ik daar ga zitten met mijn laptop met Mint 19 werkt alles perfect (idem als ik er met mijn W10 laptop zit). De vorige desktop met Mint 19 (met dezelfde usb-dongle) werkte daar ook feilloos. Het probleem met deze vervangende desktop ontstond pas nadat Mint 19 was vervangen door een fresh install van Mint 20. Verbinding met de Google geeft op alle apparaten 99% en soms 100 % aan. De wifi verbinding zal het dus niet zijn. Vanmorgen weer even geprobeerd: naar marktplaats website, meteen perfecte verbinding. Afgemeld en weer geprobeerd: melding, 'we kunnen de server niet vinden'. Verbinding met Router 99%. Na herstart meteen verbinding.
Had idd beter bij Mint 19 kunnen blijven.
Maar wat doet hij dan met een ethernetkabel?
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor emvedeesje » Vr 05 Mar 2021, 14:46

Al eens gekeken bij de stuurprogramma's of daar niets beters gepresenteerd wordt voor de netwerksturing?

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor dirkjanl » Vr 05 Mar 2021, 15:36

Zoiets had ik ooit ook met een fresh install van LM 17. en nog wat. Na een weekje prutsen heb ik LM 17 en nog wat opnieuw geïnstalleerd. Werkte alles weer vlekkeloos. Het is maar een idee.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor Lucien » Vr 05 Mar 2021, 17:00

Vanmorgen nog hetzelfde probleem. Vanmiddag de desktop via ethernetkabel aan de Google Wifi router gehangen. Alle verbindingen prima en het probleem deed zich niet voor. Vervolgens de kabel er weer uit getrokken dus weer draadloos en..... nog steeds werkte het! Heb een tijdje allerlei websites aangeklikt en mails opgehaald, steeds websites afsluiten en weer aanklikken. Werkte nu zonder probleem. Ben benieuwd hoe lang het zo blijft werken en waarom het nu ineens wel werkt.
Blijft dat ingesteld bureauachtergrond en Plank na herstart zijn verdwenen.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor HWE64 » Vr 05 Mar 2021, 19:52

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... ernet.html Je zult dit wel weten maar misschien toch eens kijken. Deze bijbel van Pjotr heeft mij altijd zeer goed geholpen.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Gedoe met Mint 20.1

Berichtdoor Lucien » Zo 07 Mar 2021, 00:37

Tot op dit moment werkt de verbinding nog steeds goed. Blijkbaar heeft het even aan de ethernetkabel hangen het wifi-probleem opgelost. Dus ik laat het maar zo (niet terug naar Mint 19). Dank voor de support.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten